NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Između dve vatre

Prošlonedeljni sukob između crnogorske policije i Vojske Jugoslavije na podgoričkom aerodromu "Golubovci" mogao je da se izrodi u nešto mnogo gore, ali nije. Ovoga puta imali smo sreće

      Između dve vatre Mirno podgoričko veče u nedelju uveče pocepali su iznenada mahniti pucnji iz pištolja i siktava rafalna paljba, a iz oblačnog neba u istom trenutku začulo se teško brujanje aviona.
       No, ništa se značajno nije dogodilo. To su Podgoričani proslavljali pobedu košarkaša "Budućnosti" nad beogradskim "Partizanom" (68:66), dok se "Foker" "Montenegroerlajnza" spuštao na aerodrom "Golubovci". Ipak, da su četiri dana ranije, u sredu uveče, događanja potekla samo malo drugačije, a mogla su, od utakmice verovatno ne bi bilo ništa, pucnjava bi odjekivala iz drugog oružja, čuli bi se sasvim drugačiji avioni.
       Tada je, pre nedelju dana, Savezna kontrola letenja zatvorila "iz bezbednosnih razloga" podgorički aerodrom, čemu je prethodilo konfrontiranje momaka u plavom i zelenom, crnogorske policije i Vojske Jugoslavije, oko hangara za helikoptere MUP-a Crne Gore i avion njene vlade, koji se gradi negde na aerodromu.
      
       Gradilište
       Oko dvesta metara od aerodromske zgrade, u blizini piste po kojoj rulaju avioni, "s onu stranu žice" koja odvaja vojni deo od civilnog dela (dakle, na vojnom delu) stoje naherena baraka za alat sklepana od limenih ploča i niz dasaka poređanih na zemlji, obeležavajući prostor na kome će biti podignut hangar. To je sporno gradilište.
       Pored njega je rupetina obrasla retkom, osušenom travom i kržljavim žbunićima, a iza rovovi i vojska koja u njima sedi na rominjajućoj kišici. Dva vojnika sa oružjem o ramenu šetkaju ispred rovova, a kroz retko drveće pomalja se i jedan protivavionski top. Vojske ima i uz put koji vodi do aerodroma; sede vojnici u dva kamiona i kampanjoli parkiranoj u drveću pored puta.
       Na aerodromu, pak, policija; ima je više nego što je uobičajeno. U omalenoj aerodromskoj zgradi u svakom trenutku može se videti barem po desetak policajaca i još nekoliko ispred nje, svi u običnim, teget uniformama.
       Ovo su činjenice, nesporne, i tako je bilo nekoliko dana posle incidenta.
      
       Rašomon
       Sve ostalo je sporno i zavisi od ugla iz koga se slučaj posmatra. Šta se događalo na "Golubovcima"?
       "Crnogorske vlasti počele su još prvog ili drugog decembra da grade hangar na vojnom zemljištu, bez dozvole saveznog ministarstva za odbranu", kaže za NIN visoki oficir Druge armije Vojske Jugoslavije, koji je zamolio da ostane anoniman pošto govori bez odobrenja pretpostavljene komande.
       "Sasvim je sporedno gde se gradi taj hangar i da li je dozvola pribavljena. Iako je gradnja nelegalna, suština priče nije u tome već u drugome, u stalnim pokušajima da se ovdje izazovu incidenti i podignu tenzije", govori za NIN Miodrag Vuković, predsednik Izvršnog odbora Demokratske partije socijalista Crne Gore i savetnik crnogorskog predsednika Mila Đukanovića.
       Nastavlja oficir VJ: "Vojska ih je sve vreme upozoravala da ne grade dok ne pribave dozvolu, na šta su oni odgovarali da je imaju i da će je doneti. Pri tom su neprestano povećavali broj policajaca oko gradilišta, prvo na 10-15, a zatim ih je bilo i do 100 policajaca. Naši ljudi su ih prebrojali. Policajci na aerodromu bili su specijalci, sa šlemovima i pancirima."
       Međutim: "Apsolutna je neistina da je policije bilo na aerodromu", tvrdi za NIN zamenik crnogorskog ministra policije Vuk Bošković. Njegove reči potvrđuje i jedan od aerodromskih policajaca. "Nije bilo specijalaca, već samo mi, aerodromska policija, kada se vojska pojavila. Prvo smo mislili da je u pitanju vojna vježba", priča ovaj policajac dok nas vodi do famoznog gradilišta.
      
       Regruti
       Ko je sa druge strane učestvovao u incidentu? - Samo regruti koji su i inače smešteni na aerodromu, tvrdi naš sagovornik iz VJ. Agencija Montena-faks, međutim, pozivajući se na "krugove bliske Komandi Druge armije VJ", emituje informaciju koja kaže sasvim suprotno. "Dan pre incidenta na aerodrom u Podgorici sletela su dva vojna transportera, sa pripadnicima specijalnih vojnih jedinica, spremnih da se uključe u eventualne borbene operacije", tvrdi agencija u informaciji u kojoj se kaže i da su u pripravnosti bili i padobranci iz Niša i četiri borbena aviona i dva helikoptera, naoružana kasetnim bombama tipa "BL 75", namenjenih za uništavanje žive sile i lakih vozila, te da je vojnicima podeljena i bojeva municija, "što nije rađeno ni u vreme napada NATO avijacije na SRJ". "Podignut je nivo borbene gotovosti zbog povećanog prisustva policije i ispoštovana je procedura propisana za takve slučajeve", kaže visoki oficir VJ sa kojim smo razgovarali. "Vojska je zauzela položaje posle čega se policija povukla."
       Pisanje Montene-faks demantovao je i general Spasoje Smiljanić komandant ratnog vazduhoplovstva: "Nikakvih specijalaca nije bilo na Golubovcima."
       "Od vojske su pobjegli kao bize sa pazarišta", rekao je nekoliko dana posle aerodromskog susreta vojske i policije savezni premijer Momir Bulatović (biza je podrugljiv izraz za psa).
       "Neistina je da je vojska otjerala policiju", kaže Vuk Bošković. Prema onome što tvrdi i on i Miodrag Vuković, policija se povukla da ne bi izazvala još veći incident, "kao što su oni želeli".
       O tome šta se uistinu dogodilo raspravljala je u danima posle aerodromskog incidenta čitava Podgorica, podeljena na dva suprotstavljena tabora. "Milo izdajnik hoće da proda zemlju Amerikancima. Trebalo je vojska i žešće da reaguje", govori gnevno Rodoljub, taksista podgorički. Podgoričani koji se slažu sa grafitom "Od kolijevke pa do groba najbrže vas vodi Sloba" složni su i u tome da je policija nevina i da je čitava stvar zakuvana iz Beograda. "Onaj sa Dedinja će sve da učini da se međusobno pobijemo", sigurna je prodavačica u "Pobjedinoj" trafici.
      
       Špijuni
       Osim analiza, gradom kolaju i mnoge glasine, poput one da je pukovnik Luka Kastratović, komandant vojnog aerodroma, pre incidenta bio raspoređen na drugu dužnost, a da je u Podgorici ostao samo još toliko da izazove incident. Za to su mu, javila je Montena-faks, obećani generalski čin i vila na Dedinju. Zasad se zna samo da ga je posle incidenta posetio komandant Ratnog vazduhoplovstva i protivvazdušne odbrane general-pukovnik Spasoje Smiljanić, i tom prilikom ga nagradio "za savesno, odgovorno i profesionalno izvršavanje zadataka". Kakvu je nagradu dobio, ne kaže se u saopštenju koje je preneo Tanjug.
       JUL je, pak, saopštio da hangar koji se gradi nije hangar već "ispostava stranih obaveštajnih službi". "Ne znam za to, ali je činjenica da se hangar gradi tako da ne može da se vidi ko u njega ulazi a ko izlazi", tvrdi naš sagovornik iz vojske.
       Vojno-policijsko-špijunske igrarije svoju pozadinu imaju u političkim odnosima, slažu se u tome Podgoričani ovog i onog opredeljenja i oni koji njima upravljaju. "Incident na aerodromu izazvan je dan pre nego što je Vlada Crne Gore trebalo da proglasi direktora i predsednika Upravnog odbora javnog preduzeća Aerodromi Crne Gore, na osnovu Zakona o imovini koji je donela skupština pre mesec dana", podseća Miodrag Vuković.
       ("Crnogorska vlada zaseda svake nedelje, i kako god da je vojska reagovala na ono što se radi na aerodromu, oni bi rekli da je to učinjeno pred sednicu vlade", kaže NIN-ov sagovornik iz Druge armije VJ, odbacujući Vukovićeve "insinuacije".)
       Prema Zakonu o imovini, kaže Vuković, Crna Gora treba da u svoje ruke preuzme upravljanje aerodromima u ovoj republici. Ovi aerodromi, pa i onaj u Podgorici (njegov deo koji nije vojni), zasad su u vlasništvu Jugoslovenskog aerotransporta, koji je u stvari srpska firma, po odluci koju je još 1992. godine donela Skupština Srbije. Na ovu odluku crnogorske vlasti žalile su se saveznom ustavom sudu, ali nikakav odgovor nisu dobile do danas.
       U svakom slučaju, crnogorska vlada odložila je odluku o imenovanju rukovodstva crnogorskih aerodroma i prekinula gradnju hangara, "ne iz straha, kao što Momir Bulatović tvrdi, već zato što ne treba na provokaciju da odgovaramo provokacijom", kaže Miodrag Vuković. "Sigurno je da nećemo odustati", dodaje.
       Da ni vojska neće odustati, najavio je u utorak general-pukovnik Spasoje Smiljanić. Vojska će i ubuduće tražiti da crnogorske vlasti za gradnju hangara pribave dozvolu nadležnog saveznog ministarstva odbrane. Ali, to ministarstvo je, kao i sva ostala savezna ministarstva, za crnogorske vlasti "takozvano", odnosno nelegalno, pošto u njemu sede nelegalni predstavnici Crne Gore, i "legalnim predstavnicima" ne pada na kraj pameti da od "nelegalnih" traže bilo kakvu dozvolu.
      
       Napetost
       No nije u hangaru niti u aerodromu suština spora, tvrdi crnogorsko rukovodstvo (uz NATO koji je Slobu već upozorio da ne dira u Crnu Goru), a takvu mogućnost dopuštaju i Momir Bulatović i Spasoje Smiljanić, naravno sa druge pozicije.
       "Reč je o nastavku sistematskih pokušaja režima u Beogradu da izazove napetost i podigne tenzije i destabilizuje Crnu Goru", tvrdi Miodrag Vuković, i napominje da će se crnogorske vlasti svim silama boriti za mirno rešavanje problema. Za mirno rešenje založio se i general-pukovnik Spasoje Smiljanić optuživši, međutim, crnogorsko rukovodstvo za destabilizaciju i podizanje tenzija. "Informacije državnih i prodržavnih medija u Crnoj Gori jesu dezinformacije smišljene da bi se uneli strah i nesigurnost kod građana, a uperene su na destabilizovanje zemlje i Vojske Jugoslavije", rekao je Smiljanić u utorak u Podgorici na konferenciji za novinare.
       U šta god nas Vuković, Smiljanić, Bulatović i ostali ubeđivali, jasno je samo jedno: neko ovde nije najbolji prijatelj istine. A kako kaže ona izanđala fraza (izanđala, zbog prečeste upotrebe i prečeste potrebe da bude upotrebljena), u svakom ratu prvo strada istina. Istina je ovde već nastradala.
      
       NIKOLA VRZIĆ
      

       Narod

Crnogorski ministar industrije Vojin Đukanović izjavio je da Vojska Jugoslavije mora da poštuje odluke civilnih vlasti u Crnoj Gori.
       "Vojska Jugoslavije je narodna, a ne vojska (jugoslovenskog predsednika) Slobodana Miloševića i zato mora poštovati odluke civilnih vlasti u Crnoj Gori koje je izabrao narod", rekao je Đukanović u izjavi za sutrašnji "Blic".
       On je podsetio i da "sve najvažnije vojne odluke donosi Vrhovni savet odbrane u kojem se nalazi i predsednik Crne Gore", ali da "legalno izabranog crnogorskog predsednika niko ne poziva da prisustvuje i odlučuje na sednicama tog tela". (BETA)


      

       Uzbuna

"Pošto na sastanku predstavnika VJ i crnogorske policije nije postignut dogovor, komandant podgoričkog aerodroma Luka Kastratović dao je oko 14 sati borbenu uzbunu jedinicama na aerodromu, koje su zaposele položaje za odbranu sa zemlje, prema već utvrđenom planu", rekao je komandant RV i PVO.
       Zbog "preduzetih mera i bezbednosti putnika", podgorički aerodrom zatvoren je za saobraćaj u 18 sati 8. decembra, a ponovo otvoren sutradan u osam sati i deset minuta, "posle povlačenja dela crnogorske policije", rekao je Smiljanić.
       "VJ će, takođe, ispoštovati sve zakone i propise Crne Gore koji su u skladu sa Ustavom SRJ i saveznim zakonom, i ostaće odlučna u zaštiti zemljišta i objekata koje koristi sve dok se ne ispoštuje zakonska procedura i MUP Crne Gore pribavi saglasnost za gradnju od nadležnih saveznih organa", rekao je on.
       Povodom informacija da je VJ pokušala da zauzme aerodrom Tivat, komandant RV i PVO VJ rekao je da "nikakvih aktivnosti vojske u tom rejonu nije bilo".


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu