NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Šta da se radi
Ciljevi srpske privrede
 

Zoran Čičak

Sa približavanjem proleća, postaje očigledno da se burno najavljivan katastrofični scenario nije ostvario

      Srbija je, kako-tako, preživela zimu - a to znači da je uspela da reši tri najveća problema: Prvo, uprkos razaranjima u agresiji NATO-a i naftnom embargu Evropske unije, sačuvan je energetski sistem zemlje: struje, nafte i gasa bilo je taman dovoljno da se izbegnu smrzavanja. Drugo, poljoprivreda je - iako, zbog kontrolisanih cena, sa velikim gubicima u sopstvenoj supstanci - spasla gradove od gladi. Treće, izbegnuta je hiperinflacija. Kurs dinara je nepromenjen od početka decembra, i - mada dinara niko od nas nema dovoljno - oni bar nešto vrede.
       Ako bi vlada upoređivala ove efekte i očekivanja s početka jeseni, verovatno bi imala sve razloge da bude zadovoljna. Unutrašnje ljudske i materijalne rezerve pokazale su se većim nego što se pretpostavljalo. Obnova zemlje na principu velikih javnih radova - bez dodatnog finansiranja i inflatornih efekata - bila je moguća. Obim ruskog, kineskog i libijskog aranžmana neutralisao je najteže posledice ekonomske blokade sa Zapada. Međutim, tu se otprilike razlozi za realno zadovoljstvo kreatora naše ekonomske politike i iscrpljuju. Oni ozbiljniji među njima sigurno još imaju mnogo više razloga za zabrinutost.
       Najpre, srpska privreda je u ozbiljnoj recesiji, čiji su uzroci višestruki i međusobno povezani: gubitak većine tržišta u Evropi, slaba kupovna moć na domaćem tržištu, nedostatak obrtnog kapitala, visoka fiskalna opterećenja, viškovi zaposlenih, amortizovana oprema. Onaj ko još nešto proizvodi, to radi na zastarelim mašinama, bez sopstvenog novca i bez kredita. Ono što na taj način uspe i da proizvede, teško može igde da izveze a ovde nema ko da kupi. Konačno, veliki deo kakvog-takvog prihoda odvaja za razne dažbine, a ostatak deli na mnogo veći broj radnika od zaista potrebnog.
       Drugo, spoljnotrgovinski deficit, iako manji nego u 1998. godini, i dalje postoji, a cena njegovog smanjenja je visoka: pad uvoza opreme, rezervnih delova, repromaterijala - svega bez čega nema nove proizvodnje.
       Treće, finansijski sektor je, kao i 1993. godine, najveći gubitnik: ni eksternog kapitala ni domaće štednje nema, dospeli krediti se ne vraćaju, a primarna emisija je zaustavljena. Najveća preduzeća, čiji su direktori istovremeno bilo ministri bilo funkcioneri vladajućih stranaka, iako likvidna, zaštićena su i mogu da ne vraćaju uzete kredite; mnoga ostala, nažalost, nemaju ni odakle to da učine. Vlada, dakle, uporno štiti preduzeća, ali time, konačno, upropašćava banke.
       Četvrto, sa ulaskom u višu fazu obnove, kada se sa infrastrukture prelazi na proizvodna postrojenja, Direkcija se suočava sa ozbiljnim problemom. Do sada je betona, čelika, drveta, građevinske operative i radnika bilo dovoljno u Srbiji: ništa od toga nije ni zahtevalo realno finansiranje. Zamena uništene tehnologije, najvećim delom uvozne, nije, međutim, moguća bez stvarnih plaćanja, i to onih deviznih.
       Peto, nema praktičnog rešenja za nagomilani budžetski deficit. Unutrašnji dug države se povećava, i to sasvim izvesno dalje podstiče već narasle socijalne i političke tenzije. Jedino trajno rešenje za najveći deo ovog deficita bila bi hitna i radikalna reforma zdravstvenog i penzionog fonda.
       Ovi činioci opredeljuju i ukupan ekonomski ambijent: monopolski, u velikoj meri antitržišni, koncept privrede; odlaganje privatizacije; nepostojanje efektivnih finansijskih tržišta; zatvorenost za međunarodne ekonomske integracije i međunarodnu podelu rada. Teško je i zamisliti brzu zamenu postojeće, spore i neefikasne birokratije u srpskoj privredi sa novom i obrazovanom tehnomenadžerskom generacijom, koja shvata i prepoznaje ključne međunarodne tokove i u stanju je da se uključi u njih.
       Naravno, konsolidacija privrede nije ostvariva van konteksta širih društvenih i političkih reformi, niti su u uslovima strogog režima međunarodnih sankcija potpuna tržišna pravila uopšte moguća. Međutim, već sada je i moguće i nužno da obe vlade i Narodna banka Jugoslavije - konačno izađu pred javnost sa tačnim podacima o stanju robnih i novčanih resursa, sa jasnim prioritetima za korišćenje državne podrške i, pre svega, sa usaglašenom projekcijom razvoja privrede - ali pod realnim a ne fiktivnim pretpostavkama - do kraja ove godine.
       (Autor je bankar iz Beograda)


Copyright © 2000 NIN - redakcija@nin.co.yu