NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Udica je bačena

Ljubiša Samardžić u Zagrebu, Brešan u Beogradu, "Smešna strana muzike" još ne može iz Srbije u Hrvatsku

      "Nebeska udica" Ljubiše Samardžića u Hrvatskoj je zapela na očekivanom terenu dnevne politike. I pre nego što su videli film, novinari su opomenuli režisera da nije pristojno što toliko insistira na strahotama Beograda kad su neki gradovi u Hrvatskoj i Bosni mnogo više stradali. Nekadašnji miljenik ovdašnje publike pokušavao je da objasni kako je njegov film zapravo antiratna priča, pobuna protiv rata, sile i loših diplomata. "To je film protiv nečastivih", rekao je Samardžić i poželeo da Zagrepčani njegovo ostvarenje gledaju "bez repova". Pokazalo se da je to u Hrvatskoj i dalje veoma teško. "Nebeska udica" u Zagrebu zato nije doživela ovacije kakve su u Beogradu priređene hrvatskom režiseru Vinku Brešanu i njegovoj političkoj komediji "Maršal". "Melodrama iz beogradskih novogradnji", kako je ovde opisan film Ljubiše Samardžića, kod domaće publike nije proizvela osećanje solidarnosti, a ni očekivanu osudu rata kao agresije protiv nevinih. Udica je svakako bačena, ali se na nju uhvatio i talog dnevne politike.
       Vinko Brešan je svoje utiske posle beogradske premijere "Maršala" mogao da ispriča tek kad je voz Beograd-Zagreb prešao jugoslovensko-hrvatsku granicu. Mreža mobilnog telefoniranja u Hrvatskoj ne poklapa se sa onom u Jugoslaviji, a redovne telefonske linije u Beogradu i Novom Sadu uvek su u kvaru. Domaća javnost ipak je saznala da je aplauz kojim su Beograđani dočekali Brešanovog "Maršala" trajao pet minuta i da je u mnogima izazvao nostalgiju prema bivšem vremenu.
       Ne treba, naravno, zaboraviti ni državni folklor svih kulturnih razmena između Zagreba i Beograda. Vize. Članovi zagrebačkog teatra "Rugatino" Ivica Vidović i Gordana Gadžić rešili su to prilično elegantno, pa je njihova predstava "Ah, Karmela", prema ovdašnjim saznanjima, širom Srbije doživela frenetične aplauze i veliko uvažavanje glumačkih velikana iz Beograda poput Ljube Tadića, Svetozara Cvetkovića, Dragana Nikolića i mnogih drugih. Reč je o tekstu španskog pisca Sančeza Sinistera koji se bavi građanskim ratom u svojoj zemlji, ali je goste iz Zagreba izgleda mnogo više iznenadila činjenica da publika beogradskog Ateljea 212 za vreme predstave nije pokazala "nikakvu averziju prema hrvatskom jeziku ili negativne političke konotacije spram Hrvatske".
       Istovremeno, Zagrepčani nisu dobili priliku da vide beogradsku pozorišnu grupu "The Kuguars" koja je trebalo da nastupi u Zagrebu, predvođena glumcem Bogdanom Diklićem. Najavljena predstava "Smešna strana muzike" opisivana je kao "urnebesna komedija" kojoj nema ravne još od vremena slavnih sarajevskih "Audicija". Pokazalo se da se više ne smejemo istim stvarima, pa je hrvatsko ministarstvo kulture odbilo gostovanje "jugoslavenske hit komedije" u Zagrebu. Iz kabineta ministra Antuna Vujića kratko su poručili da nemaju nameru da se izvinjavaju u slučaju da je odluka bila pogrešna. O gostovanju teatra "The Kuguars" negativno se izjasnio i nekadašnji ministar kulture, poznati dramski glumac zagrebačkog teatra "Gavela", sada predsednik Hrvatskog društva dramskih umetnika Zlatko Vitez. Objašnjenja su uvek pragmatična. Hrvatska i Jugoslavija imaju kulturnih aspiracija, ali nemaju potrebnih međudržavnih sporazuma... Inače, za predstavu "Smešna strana muzike" u Zagrebu je na samo jednom prodajnom mestu za desetak sati prodato 150 karata, a tražilo se još.
      
       ZORICA STANIVUKOVIĆ


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu