NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Bosonoga Kreolka

Kao "Majka svih stvari", suverena je čak i kad, umorna od stajanja, sedne za kafanski sto postavljen na scenu. Tad zapali cigaretu i uživa u muzici koju orkestar izvodi samo za nju. Ukoliko i ostali uživaju, tim bolje

      Prošlonedeljni desetominutni aplauzi i ovacije dozivanja na drugi bis valjda su dovoljan pokazatelj kakav je utisak Sezarija Evora (Cesaria Evora), 59-godišnja pevačica sa Zelenortskih Ostrva, ostavila na beogradsku publiku. Na bini opuštena, nasmejana, samo svojim glasom sa lakoćom je dominirala scenom.
       Dan ranije, na konferenciji za novinare neposredno posle sletanja, umornim pogledom kao da je govorila - ostavite me na miru. Kratko i bez volje odgovarajući na pitanja, jedva da je uspela da zadovolji radoznalost predstavnika "sedme sile". Luksuz koji sebi može da dopusti, i razumljivo za damu u njenim godinama. Uopšte, ono što pleni kod ove pevačice jeste upravo spontanost, koja je i razlog što je zovu "bosonoga diva". Na njenom mestu neko drugi bi verovatno govorio o potrebi za slobodom tela i pokreta, ali ona jednostavno kaže: "Ne volim da nosim obuću. Uvek sam bosa, ne samo kad nastupam". Međutim, bosonogošću Sezarija već godinama izražava simboličan protest zbog obespravljenosti žena i dece u svojoj domovini.
       Ko je, zapravo, Sezarija Evora?
       Naši ljubitelji muzike možda se sećaju da je izvela numeru "Ausencia" na muziku Gorana Bregovića za Kusturičin film "Andergraund". Nije upoznala Bregovića lično, ali kaže da bi opet rado sarađivala sa njim. Svetsku slavu započinje nastupima u Parizu 1988. godine, do kada je bila poznata samo na rodnim ostrvima, gde peva od svoje šesnaeste godine. Zovu je "kraljica morne". Morna je specifična pevačka forma karakteristična za Cape Verde, Zeleni rt i, kao i koladera, odlikuje se sporim ritmom i emocionalnošću, u rasponu od nostalgije i ljubavi, do tuge i čežnje.
       Inače, gospođa Evora govori samo kreolski jezik, jednu od verzija portugalskog, ali je zato poznata po atraktivnim izvođenjima poznatih pesama i na drugim jezicima, na primer španskom, kao što je "Besame mučo", koju je otpevala na kraju svog beogradskog koncerta. Bez obzira na sva laskava poređenja, neke muzičke standarde koje izvodi i brojne uticaje koje njena muzika trpi, teško da bi bilo kakvo upoređivanje bilo umesno. Iako priznaje da crpe inspiraciju iz raznih žanrova, pesme koje peva komponovali su razni autori kojima se zna i ime i prezime, ipak tvrdi: "Pevam tradicionalnu muziku svog naroda".
       Na bini je živahna, cupka i šeta se, ali se ne uključuje u ples, u opšte pozitivno ludilo koje se dešava oko nje, na sceni, u publici, svuda. Možda je razlog njen težak hod, krupnoća, možda i nešto drugo. Međutim, kao "prvobitni uzrok", ili Veliki prasak, ona je pokretač svega. Njen glas generiše svu energiju, a muzičari, slušaoci, masa koja igra, samo su spoljna manifestacija. Kao "Majka svih stvari", suverena je čak i kad, umorna od stajanja, sedne za kafanski sto postavljen na scenu. Tad zapali cigaretu i uživa u muzici koju orkestar izvodi samo za nju. Ukoliko i ostali uživaju, tim bolje.
       Na beogradskom nastupu Sezarija Evora je, osim svoje poslednje ploče Kafe Atlantiko (Cafe Atlantico), izvodila i numere sa, verovatno, svog najboljeg albuma Mis Profumado, ali nas je ostavila uskraćenima za pregled i ostatka njene karijere. Takođe, utisak je da je jedan bis za prisutne u Centru "Sava" bio premalo i možda je ova pevačica trebalo da prekrši svoj princip i odsvira još nekoliko pesama. Ne bi "bio greh" prema onako zahvalnoj publici. Neki, malo stroži kritičari, tvrde da je kraj koncerta izgledao kao odlazak na avion koji poleće svakog trenutka, a stoji zaista primedba da je, posmatrano sa vremenske distance, sve bilo samo korektno odrađen posao. Malo za premijerni nastup pred emotivnim Balkancima, koji na prvu loptu odlučuju koga će voleti za ceo život, a koga ne. Posle svih godina "švercovanja" kulture kroz barijere sankcija, ipak je bilo prijatno videti Beograd na zvaničnom spisku koncerata koje neki svetski umetnik priprema za turneju.
      
       DAMIR JELISAVČIĆ
      


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu