NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Sekund reklame 1 300 dinara

      Pošto su u predizbornom periodu vlasti predano radile na gušenju nezavisnih elektronskih medija i u glavnom gradu potpuno uspele u tome, prošle nedelje su predstavnici njihovih medija - Radio Jugoslavija, Televizija Jugoslavije, RTS i Studio B javnosti ponudile sporazum o medijskom predstavljanju stranaka. Generalni sekretar Direkcije Jugoslovenske levice Ratko Krsmanović izjavio je da je sasvim siguran da će biti obezbeđeno ravnopravno tretiranje svih učesnika izbora. Ravnopravnost se svaki dan može proveriti u informativnim emisijama RTS, u kojima se posle predstavljanja kandidata vladajućih stranaka u jednoj rečenici pomene da i nekakva opozicija, uz koju obavezno ide epitet "takozvana", ima svog kandidata.
       U javnom izveštaju o ovom sporazumu stoji da ga je potpisalo više od trideset stranaka. Jedan od potpisnika u ime DS Čeda Jovanović za NIN kaže: "Potpisali smo sporazum sa državnim medijima ne zato što očekujemo ravnopravan tretman nego zato što nismo hteli političkim protivnicima da damo izgovor za favorizovanje režima zbog našeg izostanka."
       Dok se predizborni spotovi SPS, SRS i JUL-a uveliko vrte na državnim medijima, reklamna kampanja udružene opozicije uglavnom se oslanja na lokalne radio i televizijske stanice pod kišobranom ANEM-a. Na to utiču i cene reklamnog prostora. Sekund reklamnog spota na RTS pre Dnevnika 2 je 1 300 din, pre Dnevnika 3 - 960 dinara, a u okviru emisije "Srbija danas" je 840 dinara. Tako je cena reklamnog spota u trajanju od 3 minuta i 50 sekundi, koliko traje aktuelni spot SRS, na primer, oko 12 500 maraka.
       "U toku su dogovori oko nastupa u medijima. Do sada smo imali u vidu nezavisne medije, ali je strategija udružene opozicije da koriste sve medije koji su na raspolaganju", kaže Maja Tasić, član medijskog tima udružene opozicije. "Medijska kampanja jeste bitna, ali ni u tome ne treba preterivati. Mislim da nema smisla bacati tolike pare na reklame", dodaje Maja.
       Udruženje privatnih radio i TV stanica "Spektra" još u junu je usvojilo kodeks za predizbornu kampanju, da bi se izbegla haotičnost koja je vladala u vreme predizborne kampanje pre četiri godine. Na prošlim izborima bilo je manje od 20 odsto privatnika koji su uopšte učestvovali u kampanji. Ovaj put će ih, po rečima Slobodana Đorića, predsednika "Spektre", biti nešto više.
       "Potpisnici kodeksa obezbediće po jedan besplatan termin za predstavljanje kandidata, stranaka, koalicija i grupa građana. Ostali termini će se naplaćivati; svaka stanica će odrediti sopstveni cenovnik, s tim što je naša preporuka da cene ne budu visoke da bi i manje stranke mogle da učestvuju. Izuzeta je kompenzacija kao način plaćanja, da ne bi došlo do zloupotrebe, a kodeksom je regulisano da ni jedan učesnik u kampanji ne bude diskriminisan, ni u pogledu termina, ni u plaćanju.
       One privatne stanice koje su formirale cenovnik ističu da su cene za ovu kampanju 30-40 odsto niže nego pre četiri godine.
       "Naš interes je da što veći broj stranaka bude zastupljen, pa nismo hteli da povećavamo redovne cene marketinga," kaže Slavica Čorbić, vlasnik TV5 iz Niša. Sekund reklamnog spota na televiziji je od 20 do 30 dinara, a na radiju 5 dinara, sat predstavljanja kandidata ili stranke na televiziji - 1 000 maraka u udarnim večernjim terminima.
       Na manjim privatnim televizijama cene su nešto niže. Kruševačka Televizija Plus, na primer, izašla je sa ponudom u kojoj stoji da je cena emitovanja izbornih spotova u udarnom terminu, od 20.00 do 24.00 - 15 din/sek. U valjevskoj Kronik TV, na kojoj je SRS već počela kampanju, cene nisu povećane, kaže Zoran Vujić, vlasnik. Za predsedničkog kandidata sat vremena predstavljanja u udarnom terminu košta 750 maraka, a sekund reklamnog spota 65 pfeniga.
      
       ANA OTAŠEVIĆ


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu