NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Novi prostori

Do 7. septembra, kada se 10. BELEF završava, oni koji su ostali u Beogradu ovog pretoplog leta, mogu da prekrate vreme na izložbama, pozorišnim predstavama i koncertima - besplatno

      Ne pamti se da je u Beogradu novac za jedan festival uplaćen na vreme. Međutim, i to se dogodilo. Novac je stigao na vreme, što znači pre završetka 10. beogradskog letnjeg festivala koji je počeo 1. jula.
       "Ove godine osnivač i pokrovitelj BELEF-a, Skupština grada, izdvojila je 1 850 000 dinara", kaže Eduard Ile, generalni direktor "Jugokoncerta" i selektor muzičkog programa 10. BELEF-a, i dodaje da je na račun stigla gotovo cela suma: "Samo još
       200 000 treba da bude uplaćeno."
       Valjda zato što je novac stigao na vreme, BELEF, za deset godina, koliko postoji, nije imao lepše odštampan program koji je dizajnirala marketinška grupa Janus, a štampao "Vizarts" iz Beograda.
       Do 7. septembra, kada se 10. BELEF završava, oni koji nisu imali novca da otputuju ili su iz nekog drugog razloga ostali u Beogradu ovog pretoplog leta mogu da prekrate vreme na izložbama, pozorišnim predstavama i koncertima. Svi programi 10. BELEF-a besplatni su.
       Kad je o muzici reč, najzanimljiviji koncerti tek predstoje. U Zadužbini Ilije M. Kolarca 20. avgusta nastupiće laureati Takmičenja mladih. Oboistkinja Sara Rojter (1982) iz Nemačke, saksofonistkinja Kristina Vis (1980) i pijanistkinja Simon Baumeler (1978) iz Švajcarske. Isto veče nastupiće i troje naših muzičara: violinista Mladen Čolić (1982), pijanistkinja Irina Bazik (1985) i violinistkinja Senka Novak (1982).
      
       Policija i slikari
       Međutim, problema prosto mora biti. Ove godine najmanje sreće, odnosno najviše problema imali su selektori likovnog programa BELEF-a.
       Policija je, prvi put, banula u Centar za savremenu umetnost.
       "Pre dve nedelje došli su kod nas s pitanjem hoće li doći neki stranci", kaže Branislav Dimitrijević, likovni kritičar i selektor likovnog programa 10. BELEF-a.
       Potom je finansijska policija zapečatila Paviljon Veljković. Performans Ere Milivojevića odložen je.
       "Iako je Paviljon otpečaćen, još se ne zna kako će raditi. Zbog toga će performans biti izveden 22. avgusta u Domu omladine", kaže Dimitrijević kome je najteže bilo kada je saznao da Judit Baum i Pol Divjak neće doći na BELEF.
       "U našoj ambasadi u Beču govorili su im da dođu sutra, sutra, sutra i na kraju je ispalo malo sutra. Poslednjeg dana saopšteno im je, bez ikakvog objašnjenja, da nisu dobili vize", kaže Dimitrijević.
       Ako ne bude novih iznenađenja, 25. i 26. avgusta biće predstavljena Balsan Video Federation i video umetnost devedesetih godina. Projekcije i razgovori vodiće se u Beton hala teatru.
       Bašta Kapetan Mišinog zdanja ove godine neće se koristiti za programe Beogradskog letnjeg festivala.
       "Na iznajmljivanje opreme, obezbeđenje, stolice... morali bismo da potrošimo trećinu ukupnog budžeta BELEF-a", kaže Eduard Ile, uz napomenu da prethodnih godina polovina programa nije izvedena u bašti zato što je padala kiša.
       Međutim, 10. BELEF ponudio je nov prostor u kojem će raditi Beton hala teatar. U Narodnog fronta 3 nalazi se Zadužbina dr Steve Marinkovića koja je godinama propadala.
       "Zahvalni smo Srpskom lekarskom društvu što nam je dozvolilo da uđemo u ovaj zaista sjajan prostor", kaže Ivana Vujić, pozorišni reditelj, profesor FDU i selektor pozorišnog progama BELEF-a.
      
       Beton hala teatar
       Sala sa 200 sedišta, sagrađena tridesetih godina ovog veka, sa prelepim balkonom, stubovima i malim podijumom mirisala je na farbu koja još nije bila obrisana sa prozorskih stakala. Na belo-ružičastim zidovima nedostajale su utičnice, a merdevine i molerski pribor virili su iza odškrinutih vrata koja su vodila ka balkonu.
       "Ušli smo ovde u maju. Uspeli smo da uradimo najveće poslove - renoviramo salu, uvedemo struju. Ostali su nam 'finiji' radovi, ali ovaj prostor je oživeo i to je ono što je najvažnije", kaže Ivana Vujić.
       Novac su dali sponzori. Najviše je pomogla firma "Svetlost teatar" koja je radila i na restauraciji Boljšoj teatra. Pomagali su i studenti Fakulteta dramskih umetnosti u Beogradu. NJih sedmoro farbali su drvenariju Beton hala teatra koji će postati jedna od beogradskih scena FDU.
       U Beton hala teatru, gde najmanje ima betona, održava se najznačajniji pozorišni projekat 10. BELEF-a. Serija premijera pod imenom Blonj Up predstaviće nekoliko naših mladih i anonimnih pozorišnih stvaralaca što je i jedna od osnovnih ideja BELEF-a.
       "Najveći broj velikih umetnika počeo je sa malim predstavama. Recimo, Bob Vilson je počeo u garažama. Pravio je predstave u kojima je igrao on, njegova baba, tetka... da bi sada radio u novoj operi De Bastij u Parizu", kaže Ivana Vujić. "Malo zbog novca, odlučili smo se da ove godine BELEF posvetimo malim, ali vrhunskim predstavama i trupama. Želja nam je bila da pokažemo kako je uz mnogo rada i talenta moguće napraviti sjajne predstave i sa malo novca."
       Talentovanih ljudi je oduvek bilo, ali da bi se talenat razvio, potrebno je, pre svega, mnogo, mnogo rada.
       "I prostora", kaže Ivana Vujić. "Beograd je pun zanimljivih prostora, samo ih treba iskoristiti."
       Možda će baš zbog prostora 19. avgusta ambijentalni parateatralni projekat "Nemo blato" Božidara Mandića biti izveden u okolini Beograda. Umetnici i publika zajedno će "eksperimentisati" ceo dan u šumi.
      
       LIDIJA KUJUNDŽIĆ


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu