NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

"Visoki napon" u automobilima

Razvoj novih električnih instalacija pod naponom od 42 V diktiraju najveći svetski proizvođači automobila, a uz njih i najjači proizvođači komponenata za ove instalacije

      Najveći broj ljubitelja, pa i poznavalaca automobila, ne zna ili ne pamti da je do pre pedesetak godina električna instalacija na automobilima bila pod naponom od 6 V. Da bi se omogućilo lakše i sigurnije startovanje motora, posebno u zimskim uslovima, kao i jači farovi, odnosno bolje osvetljavanje puta, početkom pedesetih godina svi proizvođači vozila su prešli na instalacije sa naponom od 12 V. Ovaj prelaz je izvršen relativno lako i brzo, za samo nekoliko godina. Rekonstrukcija onih nekoliko komponenata koje su tada činile električnu instalaciju automobila - startera, generatora, releja, sijalica, izvršena je bez većih problema.
       Danas se ponovo suočavamo sa sličnom situacijom. Na pragu smo novih električnih instalacija na automobilima, pod naponom od 42 V. Na prošlogodišnjem Salonu automobila u Frankfurtu prikazan je prvi ovakav automobil - ford mondeo, odnosno njegov parnjak u Americi ford kontur. Prelaz na ovaj "visoki napon" je neposredan rezultat većih zahteva, odnosno nametnut je velikim, po nekima i dramatičnim povećanjem potrošnje električne energije na vozilu. Dosad uobičajeni hidraulički i mehanički uređaji i mehanizmi na vozilu zamenjeni su tokom nekoliko proteklih godina različitim elektronskim i električnim uređajima.
      
       Problemi
       Počele su da se ugrađuju i elektronske komponente koje vozilu daju sasvim nove mogućnosti i nove kvalitete: uređaji koji povećavaju bezbednost u saobraćaju (smanjuju opasnost sudara), koji povećavaju stabilnost vozila u krivini, koji obezbeđuju bolje kočenje ("brake-by-njire") i upravljanje ("steer-by-wire"), koji pružaju veći konfor vozaču i putnicima (adaptivnim ili aktivnim oslanjanjem vozila i sedišta), zatim usavršeni i automatizovani uređaji za klimatizaciju, za centralno zaključavanje vrata, osiguranje vozila od neovlašćene upotrebe, kao i savremeni audio-vizuelni i informatički uređaji i aparati, visokih performansi. Još su verovatno važnije i značajnije električne i elektronske komponente pomoću kojih se smanjuju potrošnja goriva i emisija štetnih sastojaka u izduvnim gasovima (elektromagnetni razvodni mehanizmi motora, uređaji za predgrevanje katalizatora, i dr.)
       Prelaz sa 12 V na 42 V predstavlja ozbiljan problem za celu autoindustriju, kako za proizvođače vozila, tako i za njihove snabdevače, odnosno kooperante. Ove promene će imati dalekosežne posledice na doslovno sva područja: snabdevanje, montažu, konstrukciju, proizvodnju i održavanje električnih komponenata za vozila. Otuda su procene da će ovo potrajati i da će se vozila sa električnom instalacijom pod naponom od 42 V pojaviti na tržištu krajem 2003. ili 2004. godine, a u većem obimu posle 2006. godine.
       Izvesno je, međutim, da će se brzo preći na čiste sisteme pod naponom od 42 V. To traži vrlo ozbiljan razvoj. Treba razviti nove akumulatore, alternatore, releje, pa i sve druge komponente: sijalice, prekidače, zvučne i svetlosne signale, osigurače, itd. Vrlo važne aktivnosti koje treba da se realizuju u vezi sa prelazom na 42 V odnose se i na obuku mehaničara i vozača, na snabdevanje rezervnim delovima, na razvoj novih alata i kontrolnih instrumenata, te na dobro informisanje javnosti. Važno je da se razvojem novog sistema obezbedi i visoka sigurnost u pogledu eventualne pojave kratkih spojeva i požara na vozilu, a takođe i visoke performanse pouzdanosti i trajnosti. S tim u vezi je i potreba donošenja novih standarda, kao i odgovarajući uticaj na državne organe i institucije koji utvrđuju propise o zahtevima kvaliteta i bezbednosti.
      
       Globalizacija
       Razvoj novih električnih instalacija pod naponom od 42 V diktiraju najveći svetski proizvođači automobila, a uz njih i najjači proizvođači komponenata za ove instalacije. Da bi prelaz na ovaj novi sistem bio efikasan i racionalan, formirana su i odgovarajuća koordinaciona tela. U SAD je to MIT forum, koji radi pri čuvenom Univerzitetu u Masačusetsu, a u Evropi Forum BORDNETZ, sa sedištem u Nemačkoj. U ove forume uključene su skoro sve najveće fabrike automobila (Ford, General Motors, BMW, Renault, Mercedes, Opel) i najsnažniji dobavljači, odnosno fabrike komponenata (Siemens, Delphy, Visteon, Motorola, TRW).
       To pokazuje da i u uvođenju ovog novog sistema u automobile dolazi do punog izražaja koncept globalizacije, koji je već uveliko afirmisan u automobilskoj industriji. Očigledno je da će nove uređaje na 42 V biti u stanju da proizvode samo one firme koje su razvojno, a to znači i finansijski najjače, dakle prateća industrija koja ima "globalni" karakter. Svi drugi će morati da se njima priključe ili da zatvore kapije.
       Trenutno, dva najistaknutija i verovatno najperspektivnija "globalna" proizvođača električnih komponenata na 42 V su firme VISTEON (Energy Transformation Systems) i DELPHY (Automotive Systems), obe iz SAD, ali sa snažnim razvojnim i proizvodnim kapacitetima i u Evropi. Skoro sve što je do danas u ovom području stvoreno vezano je ove firme. VISTEON je na prvom dvovoltnom ("dual voltage") vozilu - fordu MONDEO, demonstrirao više novih komponenata na 42 V, među kojima i integrisani starter/alternator (jedna mašina, sa dve funkcije), kao i uređaje za osvetljavanje puta, motor brisača vetrobrana, motor za pogon pumpe za gorivo. I DELPHY je već lansirao niz komponenata i sistema na 42 V, na primer značajno usavršen kočni sistem, na principu čistog elektronskog komandovanja kočnicama. Ista firma sa BMW-om i Renault-om razvija male gorivne ćelije, koje treba da obezbede vozilu električnu energiju direktno iz benzina ili dizel goriva (ili drugog alternativnog goriva), čime bi se rešio problem akumulatora, koji i pored značajnih usavršavanja još nisu u stanju da čuvaju potrebnu električnu energiju u dužim periodima.
      
       PROF. DR JOVAN TODOROVIĆ


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu