NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Bačen novac

Koalicija SPS-JUL emitovala je na nacionalnim televizijama reklame za 500 miliona dinara. Opozicija je za oglašavanje na lokalnim TV stanicama platila samo tri miliona dinara

      U predizbornoj kampanji nekadašnja vlast koristila je reklame kao magično sredstvo ubeđivanja širih narodnih masa u časnost njenih namera i rabota, a sve to po paternalističkom principu 'mi znamo šta je za vas dobro'. Efekat dvostruke stvarnosti, one virtuelne, lepe (koju smo doživeli na televizijama pod kontrolom režima) i one realne, nije urodio plodom. Predizborna kampanja SPS-JUL-a proizvela je slom njihovog sistema, uprkos tome što je najveći broj televizija emitovao njihove reklamne spotove, dok su druge stranke bile u velikoj meri zapostavljene.
       Prema podacima agencije "Strateški marketing", koja je pratila reklamne aktivnosti političkih stranaka i njihovih kandidata u predizbornoj kampanji na dvanaest TV stanica (nacionalne: RTS 1, 2 i 3, Pink, BK, Studio B, Politika, Palma i lokalne: RTK Pobeda Kruševac, Palma plus Jagodina, Gradska TV iz Niša i TV Kragujevac), Socijalistička partija Srbije i Jugoslovenska levica bile su najaktivnije u oglašavanju na nacionalnim televizijama. Od ukupno 10.183 reklamna spota emitovana na državnim TV stanicama, 37,6 odsto bilo je SPS-ovih, a 31,7 odsto JUL-ovih. Slede Savezna izborna komisija (20,8%), Srpska radikalna stranka (6,8%), Srpski pokret obnove (3,1%) i Stranka srpskog jedinstva (0,02%).
       Reklamni spotovi Demokratske opozicije Srbije na nacionalnim televizijama nisu prikazivani, otuda su koalicioni partneri SPS i JUL ostvarili rekordnu minutažu. Ova koalicija poslala je u etar 73 sata reklamnih poruka. Ostatak vremena, 48 sati podelile su ostale političke partije.
       Novčana vrednost svih emitovanih spotova na nacionalnim televizijama tokom predizborne kampanje (po zvaničnim cenovnicima televizija) iznosi 497,851.648 dinara. Najveći budžet imao je JUL (40,5%, a njegov partner, s obzirom na nešto skromniju finansijsku situaciju, učestvovao je sa 30,7 odsto od ukupnog novca koje su televizije dobile, ako su ga dobile.
       Na lokalnim TV stanicama prikazan je 2 141 reklamni spot. Najviše se reklamirao Srpski pokret obnove (44,7% od ukupnog broja spotova), zatim Demokratska opozicija Srbije (28,4%). Zbog znatno nižih cena oglašavanja na lokalnim TV stanicama, političke stranke potrošile su neuporedivo manje novca od SPS-JUL-a. Na navedenim lokalnim televizijama (izuzev TV Palma plus iz Jagodine), potrošeno je nešto manje od tri miliona dinara.
       Očekivanja političara iz SPS-a i JUL-a su se izjalovila uprkos utrošenom novcu i najgledanijim terminima koji su bili rezervisani za njih na nacionalnim televizijskim mrežama.
      
       DRAGANA MATIĆ


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu