NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Mašina za fleku

Predizborni spot za Otpor u produkciji agencije "Srebrn tuš" dobio je "Srebrnu palicu" u Portorožu

      Festival Golden Drum 2000, najveći festival reklame Nove Evrope, sedmi po redu, održan je od 2. do 6. oktobra u Portorožu (u Sloveniji, a ne u Hrvatskoj kako su to objavile jedne naše dnevne novine). Festival dobrih i loših reklama, originalnih i iskopiranih ideja, velikih i malih budžeta. Parada slovenskog duha. "Festival sa najtoplijom dobrodošlicom na svetu", kako piše na ulazu u Avditorijum. Festival na koji dolazi predsednik Slovenije i na kojem nije bitno odakle ti dolaziš. Jedino bitno je da imaš bitno drugačiju ideju.
       Svi radovi na festivalu su bili podeljeni u pet kategorija: TV, radio, print, veb i kampanje. Kao i prethodnih godina, sva slava pripala je TV i dizajn majstorijama. Sve ostalo je tu, nekako kao nužni deo priče o reklami. Online marketing (Internet) dolazi po svoje i to je ono o čemu svi pričaju. Ali kao što novi mediji nisu zaklopili knjige i novine, tako ni radio i TV nisu zasad u opasnosti pred najezdom Interneta. Jasno je jedino da reklammejkeri moraju sve više poštovati potrošače. Nema "podvaljivanja". Reklamiranje je demokratska tekovina novog sveta i svi imaju pravo na nju. Pogotovo na Internetu.
      
       Štos
       Kakav je profil prikazanih radova? Dobitna kombinacija je: lucidna ideja + inteligentno korišćenje produkcije (nije obavezan visok budžet) + štos. Najgora varijanta je reklama koja nema ideju. To vam dođe nekako kao dobar put kojim ne možete dalje. A bilo je mnogo radova gde je ideja važnija od proizvoda. Naravno da to ne prodaje robu, ali je odlična roba za festival. Među advertising poslenicima već godinama kruži priča kako postoje reklame koje se prave samo za festivale. Da biste dobili nagradu. Da biste potom sa tom nagradom dobili posao za reklamu koja će imati svoju osnovnu namenu - da prodaje! Od takvih reklama možete nastaviti dalje da sakupljate novac, da biste ponovo napravili reklamu za festival. Krug se zatvara. Kao i put. Festival služi za reklamiranje agencija koje prave reklame.
       Oko 400 TV spotova i 1 400 dizajnerskih rešenja bili su pravo nadahnuće za ljude koji se bave ovim poslom. Da ne govorim o retrospektivi najboljih radova u 2000. i desetogodišnjoj retrospektivi čuvene EPICE (veliki evropski festival). Esencija najtananije ljudske kreativnosti. Jednostavnost kao princip stvaranja. Što manje slike i što manje teksta. Kada počnete da objašnjavate i rukama i nogama - komunikacija doživi eror. Sistem pada. Kao u Jugoslaviji.
       Dakle, nemoguće je bilo biti gluv i slep na sve ono što se dešavalo u našoj zemlji tih dana. Deset godina smo čekali da počne ova žurka i mi je sad propuštamo! Možda atmosferu na festivalu najbolje oslikava aplauz koji je dobio TV spot pod nazivom "Veš-mašina", predizborni spot za Otpor u produkciji agencije "Srebrn tuš". Prikazan je poslednjeg dana festivala u velikom finalu i dobio je "Srebrnu palicu". Posle uvodne rečenice "Već deset godina pokušavam da skinem ovu fleku", jedna mlada domaćica širi majicu na kojoj je slika Slobodana M. U tom trenutku salve aplauza počinju da odjekuju velikom halom u Kopru. Kao da publici nije bilo bitno šta se dešava do kraja u spotu, već da veš-mašina sa "novim programom" što bolje skine tu fleku. Celoj Novoj Evropi je laknulo. A tek nama!
      
       Recept
       Te finalne večeri lovorike su pobrali poljska filijala njorldnjide agencije Leo Burnett i slovenačka agencija Luna. Za neke zasluženo, za neke je postojao drugi izbor, ali su svi bili protiv toga da članovi žirija imaju svoje radove u zvaničnoj konkurenciji. Nekako nije zgodno da se onaj koji deli nagrade, penje na binu i preuzima istu tu nagradu.
       Jugoslovenske agencije se nisu obrukale. Učestvovali su: S team Beates Saci&Saci (radovi "urban exipriance"), Publicic (radovi), Focus (ulazak u finale, izvanredan TV spot "Ptica"), Svitac (Olivera Balašević, razglednica "Pasoš") i HAMMER creative (finale, TV spot "Balkanski tango"). Sve je urađeno na evropskom nivou, obojeno lokalnim duhovnim koloritom. Možda je to recept i za druge stvari koje Evropa očekuje od nas. Put do kuće je bio ugodan. Kako su svi lumpovali, ni mi nismo hteli da štrčimo - slupali smo auto. Dosta su drugi lupali.
      
       MILOŠ JOVANOVIĆ
      
       HAMMER creative
      
      
Put

Put do Slovenije nikad nije bio duži. Krenuli smo na put i posle sat vremena ranoranioci iz Bača su nam predočili da je put blokiran i da dalje ne možemo. Eto meni dobre prilike da primenim svoja osnovna znanja iz komunikacije. Kraći razgovor sa komandirom straže i - put je otvoren, kroz ovu i sledeće blokade. U Mađarskoj smo pak mi, kao prave patriote, blokirali tamošnji put čitava četiri sata. Naime, imali smo sudar. Policajca koji je vršio uviđaj niko nije ubedio da deblokira put. I na kraju, na ulasku u Sloveniju ljubazni carinik nam je rekao da je put - blokiran! Proleteri svih Slovenaca su stali na put rasipanju domaće imovine. Umesto da nastavimo dalje, prešli smo preko puta u obližnju okrepčevalnicu. Uputno je bilo taj dan ostati kod kuće, čini mi se.


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu