NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Elektronska trgovina

Pod pojmom elektronske trgovine najčešće se podrazumeva obavljanje različitih poslovnih transakcija, uz upotrebu Interneta kao aktivnog medija

      Da poslovanje preko Interneta predstavlja ozbiljan ekonomski fenomen, a ne tek ispraznu novotariju, govori i činjenica da će on-line promet robe i usluga u svetu 2000. godine dostići nivo od 377 milijardi dolara, dok se već za 2002. projektuje nivo od 1 234 milijarde dolara (po istraživanju Active Media Researcha, 2000). Brojke koje svakodnevno pristižu i koje svedoče o intenzivnom razvoju elektronske trgovine, stavljaju pred svršen čin učesnike u poslovnom lancu, od proizvođača do prodavaca i isporučioca krajnjem potrošaču - ili se prilagoditi i uključiti se u savremene tokove, ili rizikovati skoru propast.
      
       V2S
       Iza ove skraćenice (B2C, Business to Consumer) "krije se" najaktivniji segment trgovine preko Interneta - prodaja roba i usluga krajnjem potrošaču. Potencijalno tržište je ogromno budući da zapadne statistike navode broj od više od 300 miliona postojećih korisnika Interneta, od kojih se najveći deo upravo nalazi u zemljama sa najvišim životnim standardom, gde se u elektronskoj trgovini najdalje otišlo. Elektronska B2C trgovina najčešće se odvija preko specijalizovanih Internet prodavnica, tzv. On-line Shopova.
      
       On-line prodavnice
       Elektronsko tržište pruža jednake šanse svima da se predstave, kako već postojećim kompanijama iz domena "klasične" trgovine, tako i novim, bilo da su isključivo prisutne na Internetu, bilo da kombinuju oba pristupa tržištu. Ovakva prodavnica je otvorena za svakoga ko ima pristup Internetu. To omogućava kompanijama u začetku da u rekordnom roku prikažu sebe kao ozbiljne konkurente i već dobro pozicioniranim kompanijama na tržištu.
       On-line Shop omogućava potrošaču da kupuje iz cele proizvodne linije i dobija brze informacije o proizvodima koji se prodaju preko Interneta. Klijenti mogu da steknu uvid u trenutno stanje magacina, nude im se detaljni opisi proizvoda, dijagrami, ilustracije, cene i informacije o isporuci.
       On-line Shop pomaže da se firma preko Interneta propagira ne samo svojim proizvodnim programom, već i u smislu sopstvene filozofije vrednosti za koje se zalaže. Ovakva prodavnica pruža mogućnost bolje ilustracije proizvoda i usluga jer može virtuelno da prikaže svaku njihovu prednost i odliku, mnogo potpunije nego što bi se to moglo učiniti telefonom ili štampanim katalozima. Firme koje ne iskoriste mogućnost elektronskog poslovanja lišavaju se neposrednog dodira s kupcima i time konkurenciji obezbeđuju prednost.
       Pritiskom na taster, kupac se obaveštava, poručuje, proverava račun i dobija izveštaje bez zakašnjenja. Pristup je omogućen 24 sata dnevno, 365 dana u godini. Iz komfora svoje kuće ili kancelarije roba se može tražiti, razgledati, kupiti a da uopšte ne napusti sopstveni prostor.
       Koncept elektronske trgovine i Interneta kao otvorenog medija podrazumeva olakšanu mogućnost brze i višestrane pretrage za željenim artiklom, uz opciju efikasnog poređenja cena i drugih parametara kupovine kod različitih prodavaca.
       Elektronska trgovina nije, međutim, lišena i određenih teškoća. S jedne strane, konkurencija u elektronskom biznisu je ogromna, a stope profita niske. Firma koja se odluči na istup u elektronsko poslovanje, nalazi se pred nizom izazova i rizika, poput odabira poslovne strategije, izvođenja projekta Web prodavnice, akvizicije kupaca, postupka naručivanja, isporuke i naplate - naporedo sa internim "reinženjeringom", tj. prestrukturiranjem samog poimanja poslovanja, građenog decenijama na principu linearnog lanca u dobavljanju robe i usluga u novo, koje insistira na uspostavljanju dinamičnijih kontakata sa poslovnim partnerima i smanjenju broja učesnika u već pomenutom lancu.
       Predimenzioniranost Interneta je specifična nelagodnost za potrošače. U moru podataka i ponuda, teško je odabrati pravu prodavnicu i prodavca od poverenja. Stoga je pojava tzv. elektronskih trgovinskih centara bila sasvim očekivana.
      
       Elektronski trgovinski centri
       Potencijal svetske Mreže u oblasti elektronske trgovine naveo je mnoge da otvore male elektronske prodavnice, dok su se drugi odlučili za integraciju svog poslovanja u okvire elektronskog trgovinskog centra. Pod ovakvim centrom podrazumeva se skup dve ili više elektronskih prodavnica u kojima se potrošačima nude određene robe i usluge, uz eventualne prateće sadržaje.
       Uspeh ovog koncepta leži u teškoćama sa kojima se potencijalni kupac suočava prilikom pokušaja kupovine, a koje su rezultat prevelikog obima, konfuzije, teškoća u snalaženju, pa i sporosti Interneta. Iako je svaka druga prodavnica samo "klik daleko", to u praksi izgleda sasvim drugačije i kupcima je mnogo lagodnije da pazare u dobro organizovanom i snabdevenom centru gde će, bez suvišnog surfa i gubljenja vremena, u miru razgledati predmete interesovanja, "stavljati" ih u virtuelnu potrošačku korpu, a račun platiti - na izlasku. U ovom slučaju, činjenica da se sve može obaviti na jednom mestu potire i velike mane elektronskih trgovinskih centara - nemogućnost dodirivanja artikala i momentalnog preuzimanja kupljenog.
      
       Jugoslavija
       Osnovna prepreka razvoju elektronske trgovine kod nas je mali broj platnih kartica kojima se najefikasnije obavljaju plaćanja u elektronskoj trgovini, kao i izolovanost Jugoslavije po pitanju važenja stranih kartica kod nas i naših u inostranstvu.
       Za sada, svega dve domaće banke izdaju kartice za elektronska plaćanja domaće robe i usluga. Broj elektronskih prodavnica se pak umereno uvećava i trenutno iznosi nešto više od četrdeset. Uviđajući prednosti ovakvog vida poslovanja (brz i siguran transfer novca, sigurnost realizacije naplate, smanjenje tehničko-manipulativnih troškova), mnoge kompanije daju znatne popuste ako se njihovi artikli kupuju preko Interneta i plaćaju karticom.
       Uz perspektive otvaranja naše zemlje prema svetu, ne sumnjamo da će doći trenutak kad ćemo moći da poručimo željenu stvar iz bilo koje svetske elektronske prodavnice, platimo je sopstvenom karticom i sačekamo da nam bude isporučena na kućnu adresu.
       Korisni linkovi: http://www.amazon.com, http://www.ebay.com, http://www.hifi.com, http://shop.compusa.com, http://www.e-trgovina.co.yu, http://www.e-bank.co.yu.
      
       DUŠAN KATILOVIĆ
      
      
Bezbednost

Jedno od osnovnih pitanja u vezi s ovakvim vidom trgovine jeste bezbednosno. Ako zanemarimo plaćanje naručenog pouzećem, što se u poslovnoj praksi smatra dosta primitivnim i "nekomfornim" rešenjem, plaćanje se obavlja, po pravilu, platnom karticom (tzv. plastični novac). Kako je davanje ličnog identifikacionog (PIN) broja kartice sastavni deo novčane transakcije, posebna pažnja prodavca mora biti usmerena na primenu odgovarajućih sigurnosnih procedura kojima se otklanja rizik od neovlašćenog pristupa i saznanja PIN-a ili drugih poverljivih podataka vezanih za transakciju.


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu