NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Londonski nokaut

NASLOV: "Svinje i dijamanti", Velika Britanija/SAD 2000.
REŽIJA: Gaj Riči
SCENARIO: Gaj Riči
ULOGE: Bred Pit, Denis Farina, Rade Šerbedžija, Benisio del Toro, Vini DŽons, DŽejson Stethem, Alan Ford

      Vuk Pavlović
      
       Mladi engleski režiser i scenarista Gaj Riči je svojim debitantskim ostvarenjem "Dve čađave dvocevke" (1998) načinio brzometni uspeh, da bi sopstvene velike mogućnosti potvrdio sledećim filmom "Svinje i dijamanti", izvrsnim crnohumornim trilerom.
       Ova savremena priča smeštena je u London gde sa ukradenim skupocenim dijamantom stiže kockar Frenki (Del Toro), a ubrzo za njim i potencijalni američki kupac dijamanta Ajvi (Farina), jer Frenki upada u nevolju pošto dragulj želi da mu preotme Boris (Šerbedžija), sumanuti diler oružjem. S druge strane, sitni bokserski menadžer Turkiš (Stethem) pokušava da angažuje Mikija (Pit), mladog ciganskog šampiona uličnih tuča, ne bi li učestvovao u ilegalnom boks meču u kladionici opasnog mafijaša Tetrapaka (Ford) koji, pri tom, namešta borbe u kojima se obrću velike opklade. Zaplet nastaje na boks meču koji Miki dobija nokautom, a trebalo je da ga, po dogovoru, izgubi, i kad se nekoliko interesnih grupa, zatečenih u kladionici, daje u potragu za Frenkijem i dijamantom.
       Ričijeva namera je bila da modernu civilizaciju u kojoj se sve okreće oko novca prikaže kroz vizuru gangstera, biznismena i svakojakih marginalaca. Jer, u tom podzemnom polusvetu primarna je jurnjava za lovom, što je pak neraskidivo povezano sa nasiljem. I tako ukrug. Scenaristički, Riči je ovoj kompleksnoj temi prišao vrlo promućurno, zaogrnuvši je plaštom crne komedije kroz koju je postepeno, sve jače i brže, probijala crvena boja krvavog trilera, da bi se te dve žanrovske odrednice stopile u prodornu kritičku kombinaciju smeha i akcije kojom se elegantno i neuvijeno razgolićuje suština funkcionisanja savremenog sveta - a ona leži u perverznom spoju novca i nasilja, odnosno materijalnog i fizičkog.
       Primenivši linearnu dramaturgiju, Riči je paralelno pratio nekoliko grupa ljudi i pojedinaca, i - što nije nimalo lako - krajnje vešto ih preplitao, povezivao i razdvajao, da bi ih, ni za trenutak ne gubivši udarnu nit višeslojne radnje, sučelio u nizu raznorodnih, neobičnih i sudbonosnih situacija, kojima je, opet, zajednička i dominatna crta - nasilje. Da ono ne bi ispalo jednolično, scenario odiše sjajnim crnim humorom, briljantnim dijalogom i mnoštvom uvrnutih komičnih scena. Takvi su i mnogobrojni likovi - i otkačeni i smešni i surovi, istovremeno, do poslednjeg zaokruženi i jasno profilisani. Možda je i najveći kvalitet ove priče baš u činjenici što u njoj nema klasičnog glavnog junaka te što je većina njih uglavnom negativna, što je izazov kakav pred sebe sme da stavi odista nadaren filmski pisac, a Riči to jeste.
       Kao što jeste i veoma talentovan i maštovit režiser. "Svinje i dijamanti" je eksplozivan film sa pregršt originalnih i nadahnutih vizuelnih rešenja, i krasi ga ravnomerno izdoziran tempo radnje. Ričijev specifičan rediteljski stil je iznedrio efektno i uzbudljivo ostvarenje koje se bez daha prati do furioznog finala, prožetog neizvesnošću i mnogim preokretima, gde će glupo nasilje izgubiti duel u sudaru sa lukavom hrabrošću. Uz fantastičnu glumačku podelu mora se istaći i odlična kamera kojom je do srži dočarana bolesna atmosfera londonskog kriminogenog sveta, a koga je Gaj Riči kao kompletan autor tako uspešno secirao da su "Svinje i dijamanti" nesumnjivo jedan od najupečatljivijih filmova poslednjih godina.


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu