NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Nema prođe za burazere

      "Upravo sam se vratila iz Berlina gde je scenskom prezentacijom čitaće probe komada "Supermarket" u teatru Schaubuehne otvoren Međunarodni festival Neuer Internationalen Dramatik, na kojem su prikazani novi komadi vodećih evropskih dramskih pisaca. Komad sam napisala ja, a režira ga Tomas Ostermajer. Festival je realizovan u saradnji sa Rodžal Cort Theatre iz Londona, Theatre National de la Colline iz Pariza (gde pripremaju premijeru "Porodičnih priča") i Teatro della Limonaia u Firenci (gde sam pre tri nedelje vodila umetničku radionicu scenskog pisanja).
       "Supermarket" je porudžbina Schaubuhne i bečkog festivala NJiener Festivochen i bavi se mojim ličnim, ne baš tako svetlim viđenjem nove Evrope. Sva ova pozorišta i festivali koji na neki način predstavljaju okosnicu savremenog evropskog pozorišta krajnje su internacionalnog ili, tačnije - nenacionalnog karaktera. Drugim rečima, potpuno je nevažno odakle dolazi pisac, važno je samo - kako piše.
       Zato na pitanje kako će izgledati moj dalji rad u pozorištima van zemlje - posle demokratskih promena u njoj - jedino mogu da odgovorim: eto, ovako.
       Bdž-the-njadž, preko čitave naslovne strane poslednjeg izdanja Theater Der Zeit (drugog po veličini pozorišnog časopisa nemačkog govornog područja) objavljena je fotografija Jasne Đuričić - jedna scena iz predstave "Pad", što je veliko priznanje našoj glumici i našem pozorištu u celini.
       Kao što su građani naše zemlje konačno počeli da shvataju da je zatvaranje u nacionalnu klaustrofobiju gotovo dovelo do samouništenja, tako će i neprovetrena soba domaćeg pozorišta uskoro morati sasvim da se otvori, ponudi i primi najvažnije estetičke uticaje savremenog sveta - bez obzira na jezik, formu ili poreklo njihovog nastajanja.
       Uskoro će svaki kontakt sa svetom, pa i u teatru, prestati da se tretira kao incident kome treba tražiti uzroke u zaveri, ontološkoj nepravdi i radu 'preko veze'. Internacionalni teatar ne poznaje burazerski metod rada i izbora autora, ma koliko se naše javno mnjenje upinje da tajnu sveta tako objasni. Takav svetonazor doživeo je i kod nas očigledni debakl i vreme je da se proba neki drugi metod razumevanja sveta - i u teatru i u društvu u celini. Mnogi ljudi treba samo da počnu da gledaju svoja posla, što će im pružiti veliku količinu slobodnog vremena u kojem mogu da počnu nešto i da rade, i to najbolje što mogu, i da se ne sekiraju - rezultat će doći sam po sebi.
      
       BILJANA SRBLJANOVIĆ,
       dramski pisac
      


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu