NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

U tuđem mozgu

NASLOV: "Biti DŽon Malkovič", SAD 1999.
REŽIJA: Spajk DŽonzi
SCENARIO: Čarli Kaufman
ULOGE: DŽon Kjuzak, Kameron Dijaz, Ketrin Kiner, DŽon Malkovič, Orson Bin

      Vuk Pavlović
      
       Mladi reditelj Spajk DŽonzi mora da je rođen pod srećnom zvezdom - njegov debitantski film "Biti DŽon Malkovič", rađen u nezavisnoj produkciji, veoma je uspela, krajnje neobična kombinacija komedije i fantastike u kojoj glumac DŽon Malkovič igra samoga sebe.
       Radi se o savremenoj priči o mladom bezuspešnom njujorškom lutkaru Kregu Šulcu (Kjuzak) koji se na nagovor svoje žene Loti (Dijaz) zapošljava kao arhivar u malom preduzeću. Tamo slučajno otkrije tajanstveni prolaz u zidu, za koji se ispostavi da je tunel što kroz paralelne dimenzije vodi pravo do mozga glumca DŽona Malkoviča, odnosno omogućava da po 15 minuta boravite u njegovom telu! Kreg i njegova lukava koleginica Maksin (Kiner) započinju nesvakidašnji posao - mušterijama naplaćuju put u svet DŽona Malkoviča. U međuvremenu, Maksin postaje Malkovičeva ljubavnica, a kako se i Kreg i Loti zaljubljuju u nju, oboje naizmenično ulaze u DŽonovo telo ne bi li tako spavali sa Maksin. No, pravi haos nastaje kad Malkovič shvati da mu se neko muva po glavi i kada Kreg zagospodari njime kao kakvom lutkom.
       Scenarista Čarli Kaufman se latio prilično teškog poduhvata da intrigantnu ideju o fenomenu manipulacije izloži u vidu neobične višeslojne priče o ljubavnom četvorouglu, čije su posledice raspad jednog braka, potom i borba zavađenih supružnika da ulaskom u telo nesvesnog DŽona Malkoviča, iznutra i bukvalno fizički, manipulišu njime ne bi li ostvarili svoje seksualne fantazije. Kaufman je inteligentno i umešno razgranao ovu priču - precizno je ocrtao uvrnute glavne junake i njihove otkačene odnose, a zatim ih smestio u niz sumanutih i uzbudljivih situacija začinjenih neodoljivo duhovitim dijalogom i pomerenom atmosferom. Iz tako naoko suludo smišljene storije izrodio se neverovatan spoj komedije i fantastike, uz primese trilera i dokumentarizma, toliko neverovatan da naprosto nije mogao da omane i čija udarna snaga leži u primeni kempa, tj. u vrhunsko postavljenom i preko potrebnom ironijskom odmaku od stvarnosti.
       Opet, ovakav tekst je pružio priliku reditelju DŽonziju da svoju karijeru započne kao iz katapulta. Manirom iskusnog majstora, nije dozvolio da mu energična imaginacija zaguši tekst, već je razmahnuto, ali kontrolisano vodio kompleksnu i paralelnu radnju filma, pumpajući joj dozirano ubrzani ritam da bi je, uz pregršt nemogućih (i smehotresnih) preokreta, doveo do potpuno šašave i neočekivane završnice. DŽonzi je perfektno sklopio Hofmanov scenaristički vrludavi mozaik, primenivši veoma efektna vizuelna rešenja, od kojih u anale svakako spada nezaboravna scena u kojoj Malkovič prolaskom kroz magični tunel ulazi u svoju glavu i sopstveni svet iz neke druge dimenzije.
       Najzad, DŽon Malkovič je posebna priča - osim što je predvodio odličnu glumačku ekipu, napravio je genijalnu kreaciju tumačeći nekoliko različitih likova, uključujući i samog sebe. I mada "Biti DŽon Malkovič" predstavlja svojevrstan omaž ovom velikom glumcu, u njemu ima dosta šale na njegov račun, što govori da Malkovič ne pati od kompleksa veličine i da poseduje sjajan smisao za humor - najposle, bez njegovog pristanka ne bi ni bilo moguće snimiti ovo izvanredno zabavno ostvarenje.


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu