NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Igrom protiv nasilja

Nenad Čolić: Želimo da namestimo novi model pozorista u kojem gledalac neće biti prvi posmatrač, već aktivni učesnik u predstavi

      Upravo završena prezentacija Asocijacije nezavisnih teatara, održana od 2. do 10. decembra, druga po redu godišnja smotra savremenih pozorišnih trupa iz Jugoslavije, dobila je međunarodni kontekst gostovanjem umetnika iz susednih zemalja.
       "Asocijacija je osnovana prošle godine uz blagoslov Euđenija Barbe, koji je u to vreme gostovao na Bitefu, i danas je čini sedam savremenih pozorišta: Dah teatar, Plavo pozorište, Omen teatar, Ister teatar, Erg status, projekat Objektivna drama i Svan teatar. To su teatri koje povezuje zajednički istraživački pristup u radu u teatru, moderan pozorišni izraz i tendencija osvešćivanja umetnika na nivou ličnosti, a samim tim i nova društvena dimenzija pozorišta - kaže Nenad Čolić, reditelj Plavog pozorišta.
       U okviru festivala organizovan je i simpozijum - "Nova definicija socijalne uloge teatra" na kojem su učestvovali umetnici i teoretičari iz Asocijacije i gosti iz inostranstva, teatar Specchi e memorie iz Milana, Den-gri x - fondacija, pozorište iz Sofije, Marko Marija Linci, reditelj iz Milana, i Mihai Janku, pozorišni teoretičar i derektor Centra za savremenu umetnost iz Bukurešte. Gosti simpozijuma iz Jugoslavije bili su Simon Grabovac, pozorišni urednik novosadskog Kulturnog centra i Milan Lučić, dramaturg iz Centra za novo pozorište i igru (CENPI) iz Beograda.
       "Savremena pozorišna generacija ima orijentaciju ka socijalnom osvešćivanju i konkretnijem efektu rada u smislu socijalizacije ličnosti. Zato se posle svake predstave obavezno organizuju razgovori, izuzetno posećeni na ovom festivalu, koji zadiru dublje u motive i razloge zbog kojih se predstave prave", kaže Čolić.
       Posebno interesovanje na festivalu izazvala je radionica pod vođstvom bugarske rediteljke Elene Panajotove.
       Asocijaciju je potpomogao Fond za otvoreno društvo, a u organizacijskom smislu od najveće pomoći bio je Sinema Rex, koji je i suorganizator festivala. Ova pozorišta imaju tradicionalno dobru saradnju i sa Bitef teatrom, pa je polovina predstava odigrana na sceni tog pozorišta. U festivalski prostor uključena je i Beton hala, ali broj scena koje su na raspolaganju ne može da zadovolji potrebe svih sedam pozorišnih trupa. "Jedan od naših glavnih zadataka jeste pronalaženje novih prostora koji su pogodni za savremeno pozorište, ne samo za igranje predstava nego i za svakodnevni rad. Sinema Rex je naša matična kuća, ali u njoj postoje razni drugi multimedijalni programi i prostor je mali za sedam trupa. Postoji dogovor između Bitef teatra i Asocijacije da se nađe zajednički model koji bi svima odgovarao da bar za igranje predstava bude rešen problem", nada se Čolić.
       Asocijacija uskoro kreće u veliki projekat u organizaciji Evropske kulturne fondacije, nazvan "Igrom protiv nasilja", čiji je cilj edukacija mladih u savremenom pozorištu. To je samo deo višegodišnjeg rada na Akademiji savremenog pozorišta, kao alternative klasičnom pozorišnom obrazovanju.
       "Ideja je da na ovaj način proširimo znanja o savremenom teatru, jer naša kulturna politika nije razvijala taj segment pozorišta. Pred nama je potpuno nerazrađen prostor i naša namera je da nametnemo novi model pozorišta u kojem gledalac neće biti puki posmatrač, već aktivni učesnik u promišljanju problema kojima se predstave bave", objašnjava Čolić.
      
       ANA OTAŠEVIĆ


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu