NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Šarm luksuza

Demokratski oblik odevanja devedesetih, gde je svako mogao da izgleda pristojno i moderno, zamenio je maksimalizam, koji je na modni pijedestal stavio glamur

      Skromnost i neisticanje konačno su out! Verovatno iz bojazni da u novo doba uđe zapostavljena, svetska moda se probudila u punom sjaju odbacivši jednostavnost i lažnu skromnost, koju je doskora veličala. Tako je imperativ ove sezone postao sjaj (u svim nijansama - svetlucajući, blistav, ali i zaslepljujući!).
       Idejni tvorac nove modne ideologije je "prava ikona ovozemaljskog rasipništva i luksuznog života" Donatela Versaće, koja je vrlo brzo uspela da preuzme predvodničku ulogu trendsetera koju je njen brat imao na svetskoj sceni.
       NJene kolege su, osim velike žudnje za glamurom, za ovu i narednu sezonu najavile i apsolutni povratak ženstvenosti. Uniseks moda, kada su oba pola delila istu odeću i parfeme, zaista je prošlost. Nova žena u sezoni 2000/2001. je zavodnica negovanog izgleda koja se služi oprobanim modnim sredstvima. Ova dama sa stilom prihvatila je sve proverene kvalitete iz veka koji je za nama. NJen izabranik po viđenju modnih stvaralaca treba pre svega da deluje emancipovano, mladalački i, naravno, seksi. Novi oslobođeni muškarac ne nosi više dosadna uniformisana odela, on prihvata nove diktate - krojeve uz telo, upadljive desene i jarke, sveže boje.
      
       Krzno, koža, zlato...
       Nema više potrebe za skrivanjem novca pokazuju modni poslenici, ali vrlo indiskretno. Iako suština jeste u pokazivanju bogatstva, cilj nije da se na prvi pogled vidi kako je nešto skupo, već da se ističe kvalitetom i dobrim ukusom. Ipak, zlobnici nisu mogli da ne primete kako je najvažniji modni detalj ove sezone - muž milioner!
       Briga za nedužne životinje očigledno je splasla sudeći po tome koliko su se na modnim pistama u ovoj sezoni viđala raskošna krzna. Vizoni i lisice dodavani su svuda - oko vrata, na rukavima dopunjavajući kostime, kapute, pulovere. Žan Šarl de Kastelbažak lansirao je i krznenu haljinu, Kristijan Dior krznene čizme, a Jamamoto ga je stavio u kosu. Gotovo svaki model kuće "Prada" ima krzneni okovratnik. Bunde Guči su prepoznatljive zahvaljujući "desenu" lomljene linije, a Fendi je odabrao šarena krzna i lansirao čak i velike krznene torbe.
       Nezamislivo je ove sezone nemati bar jedan odevni predmet od sjajne kože, koja je obavezno u nekoj od modernih boja. Reptili su i dalje neuništivi. Trusardi je kreirao kaputić od jarkozelene kroko kože, za crnu i crvenu-bordo opredelili su se Sonja Rikel i Montana, Kelvin Klajn.
       Još jedna direktna asocijacija na novac je zlato. Ono je svuda, ipak ponajmanje na rukama i oko vrata, mnogo više na detaljima (štikle, kaiševi... ili kao odsjaj na čarapama) i, naravno, u vidu boje tkanine. "Zlatna groznica" obuzela je i poznatog američkog minimalistu Ralfa Lorena koji je svoju novu muzu - špansku glumicu Penelope Kruz obukao u zlato od glave do pete.
      
       Kao Grejs i DŽeki
       Nekadašnja prognoza da ćemo posle 2000. nositi futurističku odeću, sličnu akterima naučnofantastičnih filmova, nije se ostvarila. Kreatori su zaronili u prošlost. Sve novo, zapravo je staro. Ponovo su pred nama četrdesete, šezdesete, sedamdesete.
       Jednostavan šik - onaj vrhunski, decentan i grešno skup kakav su davno promovisale dame poput Valis Simpson, Grejs Keli i DŽeki Kenedi, poslužio je kao inspiracija za nove modne tendencije.
       Klasičan "Šanel" kostim postao je ponovo ultramoderan. On je izrađen od prirodnih, kvalitetnih i skupih tkanina poput tvida, buklea, somota, vrhunskih muških engleskih štofova, a kombinovan je sa bluzama od svile, satena, lepršavih tkanina, koje imaju ešarpu. Kostim se nalazi i u kolekcijama Šanel-a naravno Versaćea, Moshina, Misonija. Mini i maksi dužine ustupile su mesto tzv. klasičnoj, normalnoj dužini do kolena. Gotovo svi modeli koje je "izbacio" Guči te su dužine.
       Povratak ženstvenosti bilo bi nemoguće zamisliti bez haljine. Lansirane su zanosne večernje, ali i dnevne, ne manje elegantne, haljine-košuljice dopunjene nakitom, krznom i klasičnim mantilićima do kolena. Valentinove su svetlucave i imaju obilje čipke i veza. Pradine su lepršave i sa tankim bretelama. Za duge i glamurozne u zlatastim i tamnoplavim nijansama opredelila se Kricija, a za one se dubokim V izrezom Dona Karan. Cvetni deseni karakteristični su za Antonija Berardija, dok su Armanijeve umereno sjajne i samo na prvi pogled jednostavne.
       LJubitelje klasike obradovao je i povratak karo desena - pepito, prens de gal, barberis, škotski karo u svim bojama i kombinacijama vidivi su ne samo na odevnim predmetima, već i na različitim dopunskim detaljima (tašne, cipele, kaiševi, rukavice...).
       Krupan karo u svojoj ponudi ima i kuća BCBG, Selin se odlučio za provereni crno-beli, dok su se "Dolče i Gabana" i "Kom de garson" opredelili za škotski sa crvenom i žutom podlogom.
       Lomljene linije i različite "optičke" šare vidljive su u kreacijama modnih kuća Misoni, Fendi, Kristijan Lakroa, Versaće...
       Svoje mesto nije izgubio ni džins. Omiljena odeća za većinu na planeti, lansirana je ove sezone i u modernim bojama (Dona Karan u svojoj ponudi ima džins bordo-braon boje).
       Kada je o trikotaži reč, u njoj se ove sezone može biti od glave do pete, ona može biti fina - mašinski rađena, ali i rustičnog izgleda sa krupnim bodovima (Lanven, Ajsberg, Gotije).
      
       Crvena, bordo, ljubičasta
       Potpun raskid sa minimalizmom ogleda se i u izboru boja. Boje broj jedan ove sezone svakako su crvena i bordo u svim tonovima, nalaze se u gotovo svim kolekcijama. Moderne su i boja patlidžana, ljubičasta, otmene nijanse bež (boja peska, kamilhara, duvana), kao i one jarke - narandžasta, žuta, ružičasta, zelena tirkizna, plava... Raskošan kolorit odlika je kolekcija kuća Blumarin, Versaće, Versus, Dris van Noten. Smele kombinacije jarkih boja (plava, narandžasta, ljubičasta, crvena) i desena obeležile su kolekciju D.B.G. Kuća Fendi opredelila se za tople - prirodnije boje, samo su detalji izrazito upadljivi. Izuzetno bogatu paletu pokazali su Trusardi, Galijano i Emanuele Ungaro. Za modernu crveno-crnu kombinaciju opredelila se Mila Šon čija je gotovo cela kolekcija u tim bojama.
       Osim raskida sa depresivnim i neutralnim koloritom, novi maksimalizam uspeo je da na velika vrata vrati modne detalje - zaboravljene beretke, "borsalino" šešire, kaiševe (uzane ili umerene širine), rupičaste rukavice, kao i ljupke tašnice. One su damske, male i pljosnate, ručne sa drškama ili u obliku pisma, ukrašene u stilu dvadesetih i tridesetih, ali i u vidu metalnih kutijica i načinjene od raznovrsnog tekstila.
      
       Perle, kristali, šimike
       Svoju renesansu doživeo je i nakit - pravi i lažni, i moderan i starinski, ponovo je na sceni. Krupne perle, kristali, štras, drago i poludrago kamenje, sve što asocira na luksuz, moderno je.
       Modne zamisli dizajnera obuće vratile su elegantne salonke, sandale i cipele iz tridesetih sa tankim kaišićima, kaubojke i čizme sa vrtoglavo visokim, tankim kao igla potpeticama i špicastim vrhovima. Za one malo ležernije, oni predlažu udobnu obuću nalik patikama izrađenu od kože ili njene imitacije i kombinovanu sa drugim materijalima, sa ili bez pertli.
       Pažnja koju su ove sezone svetski kreatori poklonili detaljima, nastaviće se i u narednoj. Za proleće/leto 2001. svetska modna kuhinja ne odustaje od boja, one će samo biti malo smirenije: opstaje tirkizna, crvena, zlatnožuta, neizostavne su crna i bela, a od novih predložene su braon i indijansko ružičasta... Kreatori će i dalje insistirati na ženstvenosti, a kao modne smernice pominje se novi etno, inspirisan dalekim kulturama, ali i predelima postojbine hrišćanstva, lepršav, "zašećeren" i ležeran stil, kao i stil jednostavne i pročišćene linije, koji podrazumeva upotrebu svetlucajućih novih materijala.
      
       JELENA MILIĆ


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu