NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Boginje bez sarija

Revolucija lepote, kako je neki nazivaju, odraz je sve većeg otvaranja Indije prema svetu, posebno njenog tržišta, prodora satelitske TV, ali ponajviše želje indijske žene za emancipacijom

      Godina 2000. ostaće zapamćena i kao godina apsolutne dominacije Indije na svetskim izborima lepotica. Po drugi put - prvi put 1994 - Indijke osvajaju obe svetske titule lepote, Mis univerzum i Mis sveta, i time uspostavljaju novi rekord; nijednoj zemlji to dosad nije pošlo za rukom dva puta. I kao da to nije dovoljno, nedavno i treća Indijka osvaja titulu regiona, Mis Azija - Pacifik, neprevaziđeni het-trik kojim indijska dominacija svetskim scenama lepote postaje potpuna. Otkuda ovaj nezapamćeni uspeh?
      
       Toga na ulici nema
       Racionalno objašnjenje bilo bi da zemlja sa milijardom stanovnika svakako ima veće mogućnosti za odabir lepotica od zemalja sa manjim genetskim pulom. Koliko god to bilo tačno, slučajni posetilac Indije imao bi problem da opiše Indiju kao zemlju lepotica. Možete hodati Delhijem mesec dana i srešćete manje lepih žena nego u Beogradu za jedan dan. Ali ako živite u Indiji, shvatićete zašto. Prvo, način odevanja. Ženske noge su nevidljive; ili su ispod sarija, ili, u modernoj verziji, u pantalonama. Drugo, lepe žene ne hodaju Delhijem, pogotovo same. One voze, ili su vožene, do svojih odredišta. Treće, tradicionalna Indija ne pridaje pažnju ženskoj lepoti; uloga žene kao supruge, majke ili društveno-političke aktivistkinje ne počiva na izgledu. Politički korektno je odbacivati lepotu kao efemernu.
       U isto vreme, u indijskim filmovima ili u mnogobrojnim indijskim modnim časopisima vidite takve lepotice da se pitate - pa gde one žive? Da li su sve u Bombaju, centru ogromne filmske industrije (Bolivud) i mode? Verovatno ih je najviše tamo, ali ih opet nećete videti na ulici. Indijski svet lepote je dakle prilično specifičan i morate ga otkriti.
       Centar sadašnjeg "pokreta lepote" je ženski modni časopis "Femina", izdanje moćne novinske grupe Tajms of Indija. Svake godine, "Femina" organizuje izbor Femina Mis Indija, na kojem je prvoplasirana kandidat Indije za Mis univerzum, drugoplasirana za Mis sveta i trećeplasirana za Mis Azija - Pacifik. Pre finalnog izbora, grupa kandidatkinja prolazi regionalne izbore u više indijskih gradova.
      
       Pogrešan odgovor
       Pre četiri godine bio sam pozvan na jedan takav regionalni izbor u Delhiju. Oko dvadeset pet lepotica nastupalo je prvo u kupaćim kostimima a zatim u večernjim haljinama, u okviru bogatog zabavnog programa. Bio je to spektakl za sva čula. Za mene je najlepša bila jedna devojka divnog lica, ponosnog držanja kako to samo Indijke umeju (stiče se nošenjem sarija), u štiklama sa koketno izuvijanim trakama do polovine besprekornih listova. Posle sam bio ponosan na svoj ukus jer je ona u konačnom izboru zaista postala Femina Mis Indija 1996; zvala se Sandija Čib, iz Bangalora. Na izboru Mis univerzum bila je među prvih deset; odmah posle toga se udala za nekog Indusa u inostranstvu i nestala iz vidokruga.
       Te godine izbor Mis sveta održan je u Indiji, i to upravo u Bangaloru. Međutim, tradicionalna Indija priredila je kontraudar. Višednevne demonstracije aktivistkinja ženskih organizacija naterale su organizatore da takmičenje u kupaćim kostimima prebace na Sejšele. Potom su se kandidatkinje vratile u Bangalor i završne večeri pobedila je Mis Grčke.
       Posle toga nastaje uspon Indije u svetu lepote. Ali za razumevanje tog fenomena treba se vratiti u 1992. godinu. Te godine, Indijka Madhu Sapre, sada najpoznatija indijska manekenka, gubi pobedu na izboru Mis univerzum na osnovu svog odgovora na pitanje: "Šta biste učinili da ste premijer Indije?" Ona prostodušno odgovara: "Napravila bih najveći sportski kompleks u Aziji", što je manje politički korektno od, recimo, iskorenjivanja siromaštva. Zbog toga je bila druga.
       Indija shvata važnost pravilnih priprema i "Femina" organizuje "poliranje" kandidatkinja. Prvi uspeh dolazi već 1994, kada Sušmita Sen osvaja titulu Mis univerzum, a Aišvarija Rai Mis sveta. Time Indija postaje važan igrač na svetskim scenama lepote. Slede dalji uspesi. U 1997. godini Dajana Hejden postaje Mis sveta, a samo dve godine kasnije, tu titulu osvaja Jukta Mukhi. Konačno, ove godine sve tri izabranice "Femine" osvajaju krune lepote. Lara Data postaje Mis univerzum, Prijanka Čopra Mis sveta i Dija Mirza Mis Azija - Pacifik.
      
       Po meri Istoka i Zapada
       Drugim uzastopnim i ukupno petim osvajanjem titule Mis sveta, Indija se sada izjednačila sa Venecuelom. Sa dve supersile, svet lepote je još bipolaran. Ali Indija nezadrživo napreduje. Ovogodišnja pobednica Prijanka Čopra smatra da je to zato što su Indijke idealna kombinacija Istoka i Zapada, kao i zato što se ozbiljno pripremaju. Znanje engleskog takođe pomaže. Uz svu mašineriju "Femine", ovu tinejdžerku iz Barelija, država Utar Pradeš, pripremala je i majka prorađujući s njom sva moguća pitanja i odgovore. Kao i ostale pobednice iz Indije, i Prijanku karakteriše ta uspešna kombinacija dostojanstvenog držanja i kultivisanog izražavanja. U Londonu je izjavila da želi da bude klinički psiholog, ali štampa u Indiji tvrdi da je ona idealan kandidat za Bolivud, što Prijanka prihvata.
       Biti filmska heroina u Indiji je vrhunac uspeha za učesnice na konkursima lepote. To je uspelo Aišvariji Rai i Sušmiti Sen. Dajana Hejden je za sada lice kompanije L'Oreal u Indiji, ali uči glumu u Londonu i piše se da ima ponudu čak iz Holivuda. Prošlogodišnja Mis sveta Jukta Mukhi sa svojih 180 cm smatra se nepogodnom za Bolivud jer bi nadvisila sve sadašnje muške idole, stoga želi da postane TV voditeljka. Mis univerzum Lara Data, koja je inače profesionalni model već pet godina, za sada je zauzeta obavezama koje titula nameće. Boravi u SAD i štampa joj pripisuje vezu sa nekim igračem bejzbola.
      
       Kozmetičari profiteri
       Kakvu god karijeru Prijanka Čopra napravi, ona je već postigla mnogo. Dobila je nagradu od 100 000 dolara, što je za prosečnu indijsku porodicu ogroman novac. Pred njom je godina dana uzbudljivog nošenja krune po svetu. Dovoljno da inspiriše generacije indijskih devojaka da i one okušaju sreću. Revolucija lepote, kako je neki nazivaju, odraz je sve većeg otvaranja Indije prema svetu, posebno njenog tržišta, prodora satelitske TV, ali ponajviše želje indijske žene za emancipacijom.
       Ali tradicionalna Indija se još ne predaje. Zanimljivo je da je Prijankin izbor izazvao u štampi više omalovažavajućih, s visine pisanih komentara, nego izraza patriotskog oduševljenja kao ranije. Već je izbor Lare Date prošao bez većeg uzbuđenja, a Prijankin izbor je dao povod za razne komentatorske smicalice. Pobede se objašnjavaju nastojanjima međunarodne kozmetičke industrije da osvoji rastuće indijsko tržište. Obnavljaju se feminističke teze o konkursima lepote kao "stočnim vašarima". Nemilosrdno se kritikuje Prijankin gaf kada je na pitanje koga smatra najvećom živom ženskom ličnošću odgovorila: "Majku Terezu". Vrhunac predstavlja izjava glavnog ministra države Utar Pradeš da namerava da ubuduće zabrani konkurse lepote u toj državi. Na svu sreću, štampa je jednodušna u oceni da, o kakvim god moralnim principima se radilo, zabrane nisu način za njihovu odbranu.
       Sve to neće sprečiti indijske devojke da nastave da traže svoje mesto pod suncem i na konkursima lepote. Napokon, zar se nije i Glorija Stajnem nedavno udala? Ženstvenost je in iako feminizam još nije aut. A tradicije evoluiraju.
      
       FEODOR STARČEVIĆ


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu