NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Umetnost bezvlašća

Bivši direktor Studentskog kulturnog centra Slavoljub Veselinović imao je rok do 16. januara da se vrati na posao i otključa svoju bivšu kancelariju. Nije uradio ni jedno ni drugo

      Umetnost u bezvlašću (Art in interregnum) naziv je dvomesečnog projekta kojim je u oktobru 2000. ponovo otvorena Srećna galerija Studentskog kulturnog centra Beograda posle dvogodišnjeg nepostojanja. Na matičnom prostoru Galerije i dalje je Hi Fi centar, tako da "srećni galeristi" koriste preostali "raspoloživ" prostor SKC-a. U toku je godišnja akcija Sticker art (umetnost na nalepnicama), a namera je da radovi mladih, preko nalepnica, budu u neposrednom kontaktu sa gradom, rečju - da izađu na ulicu. Time SKC štedi i dragocen prostor, jer nekadašnja Srećna galerija nije jedina zauzeta. Kancelarija Slavoljuba Veselinovića, bivšeg direktora i glavnog i odgovornog urednika SKC-a, i dalje je zaključana.
       "Moramo da nađemo ovlašćenog kriminalca koji će bezbolno da otvori vrata, da ne bismo pravili štetu jer su vrata blindirana", kaže za NIN Slavko Timotijević, v. d. direktora, koji je u SKC-u od osnivanja 1971. godine.
      
       Od elitnog do julovskog
       Bivši Oficirski dom (tu je skovana zavera o smaknuću kralja Aleksandra Obrenovića i kraljice Drage Mašin), postaje Dom Udbe (kasnije, sa zvaničnim imenom Dom kulture "Pane Đukić"),"elitna prćija za viši panduraj" u kojem su prikazivani najbolji zapadni filmovi tog doba i organizovani prvi rok matinei za decu udbaša.
       Novo doba počinje posle studentskih demonstracija 1968, kad je u junu te godine odlučeno da zdanje bude dato na upravu studentima Beogradskog univerziteta i tada Studentski kulturni centar počinje da radi. Već prvih godina formira se "elitistički" profil kuće i, na neki način, zaverenički duh koji su vrlo brzo osetili gradski komesari, pa je SKC optuživan da se bavi dekadentnim i prozapadnim oblicima kulture koja nije za široke studentske mase...
       Prvi skup viđenijih evropskih feministkinja održan je sedamdesetih u SKC-u, likovne avangardne izložbe, performansi, filmske i video projekcije, instalacije i ulične akcije, koncerti, gostovanje pozorišnih trupa, samo je deo onoga po čemu se raspoznavao SKC. Srećna galerija SKC-a bila je jedna od 200 najeminentnijih svetskih galerija, po izboru pariske kuće Media.
       "Problemi počinju kasnije, 1993. godine kad je iz Ministarstva prosvete poslat Slavoljub Veselinović", kaže Miša Savić, v. d. glavnog i odgovornog urednika SKC-a, i dodaje: "Slavoljub je delovao kao moderan politički tehnokrata koji se u 'kulturu' nije mešao, ali vrlo brzo je usledila suspenzija uredničkog kolegijuma. Svaki program je predstavljao privatnu inicijativu zaposlenih a Slavoljub nikad nije imao vremena za SKC. Dogovori se nisu poštovali, izvođači nisu dobijali honorare. Posle 1993. godine mi se polako transformišemo u kuću za promociju SPS-a i sestrinske mu partije."
       Ipak, tih godina duh SKC-a nije potpuno uništen. U Happdž galeriji je 1991. održana izložba Corax-ovih slika i izložba fotografija "9. mart", a 1992. galerija je pretvorena u ambijent koji je predviđao katastrofu društva i akcija se zvala "Sjaši Kurta da uzjaše Murta". "Potemkinova sela" je naziv izložbe iz 1998. koja je trećeg meseca skinuta sa programa. Izložba je predstavljala robu iz magacina, otpatke i đubre koji su izbačeni u galeriju.
       Miša Savić je samoinicijativno otišao na ulicu 1995. godine. Ostali urednici doživljavaju sličnu sudbinu. Najuporniji ostaju do bombardovanja, kad su svi dobili otkaze.
       Svi bivši urednici se okupljaju 6. oktobra i formiraju krizni štab u dogovoru sa BU. "Po njihovom modelu napravili smo svoj model i to traje do Đinđićeve izjave da krizni štabovi nisu legalni. U dogovoru sa kolektivom i zaposlenima i v. d. ministrom za više i visoko obrazovanje Gašom Kneževićem, Slavko Timotijević je postavljen za v. d. direktora. On je oformio stručni kolegijum od nekadašnjih urednika sa idejom da dovršimo program koji smo prekinuli", kaže Miša Savić.
      
       Stari i novi
       Na pitanje koje su namere novog/starog uredništva, Slavko Timotijević kaže: "Stara garda urednika je došla sada na vlast, dopunjena mladim urednicima jer je to novi plan SKC-a. Ludo bi bilo da mi, ostareli, pravimo aktuelne programe. Prisustvo starih urednika je potrebno iz dva razloga: prvi da bi se obezbedio programski kontinuitet rada kuće jer bilo bi glupo da počinjemo ispočetka; drugi, zato što nije urađena odgovarajuća istorizacija kuće, to jest da se za svaki program rekonstruiše i posebno objavi njegov istorijat. Zašto prolaziti kroz dečje bolesti nekoliko puta u životu? Uloga starih je u tome da urade taj veliki posao budući da je SKC bio jedna od značajnijih evropskih kuća kulture, a sigurno najznačajnija na Balkanu. S druge strane, uvođenje mladih urednika koji će se baviti aktuelnim programima predstavljaće veliko osveženje u radu ove kuće."
       Miša Savić kaže da se "novi sjaj" SKC-a neće videti do sredine godine, jer su "kontakti sa umetnicima pokidani, publika se odvikla od dolaženja, programi se formiraju u hodu... Januar, u odnosu na decembar, već izgleda sređeniji i srećniji, a normalno bi bilo da program bude pripremljen bar pola godine unapred. To nekadašnje stanje želimo da povratimo".
       Jedan od onih mlađih na kojima bi trebalo da ostane SKC jeste i Miki Pješčić, kustos - asistent Srećne galerije, kome, kako kaže, umetnička strategija SKC-a nije strana, kao ni muke na likovnoj sceni Srbije.
       "Problemi su dosad bili pre svega političke prirode jer prethodnoj vlasti nije bila potrebna inicijativa bilo koje vrste kreativnosti", kaže Pješčić. NJegove nade su da će SKC biti "na pozicijama svetske umetničke scene".
       Novo a staro uredništvo, u međuvremenu, radiće u biblioteci SKC-a u iščekivanju da se otvore i poslednja blindirana vrata ovog zdanja - vrata kancelarije bivšeg direktora i glavnog urednika Slavoljuba Veselinovića.
      
       ZORA LATINOVIĆ


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu