NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Psihijataru maleru

Naslov: “Smrtonosni transfer”, Francuska 2000.
Režija: Žan-Žak Beneks
Scenario: Žan-Žak Beneks, Žan-Pjer Gatenjo
Uloge: Žan-Ig Anglad, Elen de Fužerol, Miki Manojlović,Valentina Sauka, Robert Hirš, Iv Renje

      Vuk Pavlović
      
       Francuski reditelj srednje generacije Žan-Žak Beneks (“Beti Blu”, “Diva”) posle pauze od osam godina vraća se filmom “Smrtonosni transfer”, krajnje uzbudljivom mešavinom trilera i crne komedije, u duhu najboljih ostvarenja francuskog novog talasa iz šezdesetih godina.
       U fokusu ove savremene pariske priče je smeteni mladi privatni psihijatar Mišel (Anglad), kome se često dešava da zadrema tokom seansi sa izazovnom pacijentkinjom Olgom (Fožerol), kleptomankom i ženom sumnjivo bogatog biznismena Maksa (Renje). Mada je opsednut sadomazohističkim odnosom između supružnika, Mišel još jednom zaspi slušajući Olgin monolog, zamišljajući kako je on davi umesto muža. Ali, kad se probudi, otkriva da je ona zaista zadavljena! Uspaničen, ne sme da zove policiju pošto nije sasvim siguran da nije i sam ubica. Stvar se komplikuje kad se sutradan Maks pojavi sa optužbom da ga je Olga pokrala za ogromnu sumu novca, i pobegla u dogovoru s Mišelom. Rastrzan, Mišel istovremeno pokušava da se reši leša i izgladi nesporazum sa Maksom, ali i da otkrije ko je ubica, u čemu mu neočekivano pomaže lokalni ludak-piroman Erostrat (Manojlović).
       Scenaristi Beneks i Gatenjo su u “Smrtonosnom transferu” veoma vešto i lucidno prepleli psihološki krimić sa crnohumornim događanjima, gradeći neobičnu i kompleksnu priču o maleroznom i zbunjivom psihijatru. Po principu sam protiv svih, glavni junak iz udobnog sveta svoje kancelarije namah upada u jezivi košmar prepun ludaka, sumanutih tipova, prostitutki i kriminalaca, u kome se krug potencijalnih ubica širi, a on priteran da spasava glavu između policije i nasilnog muža “bizmismena”.
       Manirom kraljice krimića Agate Kristi, scenaristi najpre dobrano zapetljavaju klupko oko Mišela, a zatim ga lagano odmotavaju, pri čemu se nižu uvrnuti događaji i brojne zamke i prepreke. Pretvarajući šok u smeh, uz mnoštvo uspešnih caka i preokreta, načinili su izvanredno uzbudljivu triler-storiju, začinjenu fantastično duhovitim dijalogom i galerijom otkačenih likova.
       Sjajnom i istančanom reditelju kakav je Beneks ostalo je da vizuelno poentira na ovako dobar tekst, što je on i činio, gotovo bez greške. Beneksov smisao za stilizaciju i humor, plus precizno i maštovito postavljene sekvence, upakovane u besprekorni ritam, tvore od “Smrtonosnog transfera” odličnu mešavinu komedije, krimića i akcije, sa suludom i bizarnom atmosferom. Poigravajući se zakonima psihoanalize i mračnim delovima duše, te stavljajući glavnog junaka psihijatra u nemoguću poziciju da sumnja u sopstveni um, Beneks efektno i upečatljivo izlaže tezu po kojoj usamljeni mali čovek ipak može da se izbori u velegradskoj džungli gde vodeću reč vode psihopate svih boja, i stoga je “Smrtonosni transfer” pun pogodak, u čemu važan udeo ima i maestralna glumačka podela predvođena Žan-Ig Angladom i Mikijem Manojlovićem.


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu