NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Svakom svoje pravo

Prof. Dr Vojislav Milovanović, republički ministar vera

      Od početka je Vojislav Milovanović bio za popunjavanje "duhovnih praznina" vraćanjem veronauke u osnovne i srednje škole. Zato je i preuzeo obavezu rešavanja mnogih problema u vezi sa ponovnim uvođenjem ovog predmeta.
      
       Šta je na vladu uticalo da baš sada donese takvu, za mnoge, iznenadnu odluku?
       - Zaključci Odbora za prosvetu, Zahtev Svetog arhijerejskog sabora SPC i Zahtev za povraćaj verske nastave u državne škole svih tradicionalnih crkava i verskih zajednica potpuno se poklapaju u pogledu načela i dinamike uvođenja verske nastave sa odlukom koju je predsednik vlade Zoran Đinđić obelodanio 6. jula ove godine. Osnovu za takvu usklađenost obezbedila je višemesečna intenzivna zajednička priprema predstavnika svih tradicionalnih crkava i verskih zajednica, u kojoj je posredovalo i pružalo pomoć Ministarstvo vera. Utisak koji pominjete mogao se steći možda zbog toga što su pojedine ličnosti iz kulturnog života, koje su zbog različitih razloga bile protiv povratka verske nastave, ili za njeno postepeno uvođenje, takav svoj stav neposredno promovisale u medijima.
       Koristim priliku da skrenem pažnju Vašim čitaocima da će zakonski, zvanični i opšti naziv predmeta biti verska nastava, a ne veronauka. Moguće je da će biti potreban period privikavanja, ali zašto ne početi ispravljati se na vreme?
      
       Postoje li uslovi za redovno odvijanje nastave iz veronauke počev od ove školske godine?
       - Na sastanku predstavnika tradicionalnih crkava i verskih zajednica 6. jula sa predsednikom vlade, ministrom prosvete i sporta i ministrom vera, na kome sam, dakle, i sam prisustvovao, utvrđeno je da ne postoje opravdani razlozi za odlaganje, i da bi nas svi problemi s kojima ćemo se suočiti ove godine sačekali i sledeće, kako je to formulisao g. Đinđić. Postupnost i temeljnost povraćaja verske nastave obezbeđeni su time što se ove godine verska nastava i alternativni predmet uvode samo u prvi razred osnovne i prvi razred srednje škole ili gimnazije. U naredne razrede se predmet uvodi redosledom kojim u njih stiže generacija koja školske 2001/2002. godine polazi u prvi razred osnovne i srednje škole ili gimnazije, s tim što je moguće da proces bude i intenzivniji. Pri tom će u osnovnoj školi roditelji odlučivati da li će njihova deca pohađati versku ili nastavu iz alternativnog predmeta. Učenici srednjih škola i gimnazija će sami odlučivati koji će predmet pohađati, uz obaveštavanje roditelja.
      
       Koji će se udžbenici koristiti i ko će ih obezbediti?
       - Nastavne programe za versku nastavu tradicionalne crkve i verske zajednice su već pripremile. Oni će zajednički biti predloženi Ministarstvu prosvete i sporta od strane Ministarstva vera i odnosne crkve ili verske zajednice, radi odobrenja. Na osnovu odobrenog programa udžbenike za versku nastavu Ministarstvu prosvete i sporta radi tehničkog pregleda dostavlja svaka crkva ili verska zajednica ponaosob. Takođe, štampanje udžbenika će obezbediti, kao i za sve druge
       predmete, republički Zavod za udžbenike i nastavna sredstva. Udžbenici će biti posebni za svaku veroispovest.
      
       Ko će biti predavači i kako će se oni birati?
       - Nastavnike i profesore verske nastave postavlja ministar prosvete i sporta na predlog i sa odobrenjem odnosne crkve ili verske zajednice. Vrstu stručne spreme nastavnika verske nastave, kao i alternativnog predmeta, odrediće ministar prosvete i sporta. Fond časova verske nastave i alternativnog
       predmeta je isti: jedan čas nedeljno. Nadalje, o svim operativnim pitanjima uvođenja novog predmeta u škole staraće se komisija sastavljena od po jednog predstavnika tradicionalnih crkava i verskih zajednica i po tri predstavnika Ministarstva prosvete i sporta i Ministarstva vera Republike Srbije.
      
       Kako će izgledati časovi veronauke u višekonfesionalnim sredinama, kao recimo u Vojvodini, gde u jednom odeljenju ima učenika tri, a možda i više konfesija?
       - Verska nastava postoji za sve tradicionalne religije u Republici, bez obzira na broj vernika u određenoj sredini. Ukoliko u odeljenju, ili čitavoj školi, bude bilo manje od određenog minimalnog broja učenika za izvođenje nastave određene veroispovesti, organizovaće se blok-nastava zajedno sa učenicima te veroispovesti iz više odeljenja, odnosno više škola.


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu