NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Verska nastava po dogovoru

Crkve i verske zajednice napravile su planove i programe verske nastave i predale ih Ministarstvu prosvete, a za koji dan udžbenici će krenuti sa štamparskih traka

      Vlada Republike Srbije, nepune tri nedelje posle dogovora sa predstavnicima tradicionalnih crkava i verskih zajednica, donela je "Uredbu o organizovanju i ostvarivanju verske nastave i nastave alternativnog predmeta u osnovnoj i srednjoj školi". Uredba objavljena u "Službenom glasniku Republike Srbije" već je stupila na snagu.
       Po članu četiri, "verska nastava se organizuje i izvodi za tradicionalne crkve i verske zajednice u Republici Srbiji, bez obzira na broj vernika u određenoj sredini". A članom jedan je precizirano da tradicionalne crkve i verske zajednice čine: Srpska pravoslavna crkva, Islamska zajednica, Katolička crkva, Slovačka evangelistička crkva, Jevrejska zajednica, Reformatska hrišćanska crkva i Evangelistička hrišćanska crkva.
      
       Božja stvorenja
       Udžbenici su napisani i predati Ministarstvu prosvete i sporta, na odobrenje, da se vidi da li su usaglašeni sa nastavnim planovima i programima. Potom odmah idu u štampu i, ako ne bude nekakvih problema u procesu štampanja, trebalo bi da se pojave u knjižarama pred početak školske godine. NJihovi autori ne žele da obznanjuju sadržaj dok Ministarstvo prosvete ne da konačnu ocenu, a uvereni su da neće imati nikakvih primedbi. Ističu usput, da se i po sadržaju knjige vidi da je sve u duhu ljubavi među ljudima, a ne pravljenja ili produbljivanja jaza među ljudima.
       Za pravoslavne udžbenike ministar vera Milovanović izneo je ovakvu ocenu: "Pravoslavni katehizis je bukvalno jedini novi i savremeniji je od svih ostalih udžbenika u prosveti, u kojima će đaci zbog zastarelosti neke strane morati da cepaju. U tom smislua udžbenik za versku nastavu je ispred reformi."
       Episkop braničevski Ignjatije, predstavnik Srpske pravoslavne crkve u Savetu za versku nastavu i autor udžbenika za decu pravoslavne vere, kaže da će verski bukvar za osnovce biti u vidu slikovnice u kojoj će biti predstavljeno i pojašnjeno šta je religija, priroda, čovek, sloboda... Deca treba da se upoznaju da je sve što postoji Bog stvorio, sve je dobro i sve je stvoreno za večnost. S druge strane, napominje vladika, deci će se predočiti da svi mi treba da budemo služitelji drugome, to znači da svako stvorenje ima službu u svetu, da su i biljke i životinje i ljudi uvek nekako okrenuti jedni drugima, da bi se na kraju sve to vezalo za Boga i da bi se od Boga dobilo večno postanje za kojim svako živo stvorenje žudi, na svoj način... Čovek je slobodno biće, "imati" slobodu znači ljubav prema drugima, a ne njihovo negiranje...
       A što se tiče udžbenika za srednjoškolce, vladika Ignjatije ističe: "S obzirom da sadašnji školski sistem i uopšte savremena civilizacija naš život i viđenje sveta posmatraju kroz logiku i racionalizam, deci se sada prvi put daje mogućnost da vide kako izgleda svet kada ga posmatraju iz perspektive ličnih odnosa."
      
       Neponovljivost
       Savremena civilizacija čoveka tretira kao individuu, kao jedinku, a hrišćanstvo čoveka posmatra kao ličnost, a ličnost podrazumeva zajednicu sa drugima. Iz toga sledi: što više volite i što ste više voljeni, to ste veći čovek. Tako se stiče atribut neponovljivog bića. U tom kontekstu se i Bog sreće kao neponovljiva ličnost, napominje vladika i podseća na Hristove reči u jevanđelju: "Ako želite da budete moji učenici, da imate ljubavi među sobom." A to znači kada imamo ljubavi među sobom, osećamo prisustvo Božje i tada sasvim drukčije doživljavamo pojavu Boga.
       Predsednik komisije za veronauku Biskupske konferencije Jugoslavije i autor udžbenika za decu Rimokatoličke ispovesti mr Andrija Kopilović kaže da je Katolička crkva izradila nastavne planove i programe za 12 godina, za sve razrede osnovnih i srednjih škola, a primenjivaće se kako nastava bude uvođena.
       Prva godina osnovnih škola, kaže, biće liturgijska godina, u kojoj dete treba da spozna osnovnu misao - vodilju. A to znači da se dete doživljajno uvede u tajnu vere, u kojoj je, inače, polazišna tačka - porodica. Osnovni cilj je, dakle, da se dete iz zajedništva porodice dovede u zajedništvo doživljaja u crkvi. A sve to, kako predočava gospodin Kopilović, počiva na jednoj velikoj rečenici: "Nebeski otac nas voli". To je i moto cele knjige za učenike prvih razreda osnovnih škola: Bog nas voli tako što daruje ovaj svet, daruje nam porodicu, daruje nam braće i sestre, daruje nam školu, učitelje i nastavnike, daruje nam blagdane...
       "Dakle, vrlo pozitivan pristup, radosni smo što smo voljena bića. To je ta glavna misao, gde se sve osmišljava kao veliki dar, velika ljubav, da smo Božja bića. To je taj pozitivni naboj koji se deci daje", kaže gospodin Kopilović i napominje da je sve prilagođeno dečjem uzrastu, kroz biblijski tekst, i da je ta glavna misao raspoređena, kratko i jasno, kroz 29 jedinica.
      
       Samospoznaja
       Glavni naslov udžbenika za srednje škole jeste: "Upoznaj samoga sebe". Kroz četiri celine, pristupa se lakšoj spoznaji sebe i objašnjava odnos prema Bogu, prema sebi i prema bližnjima. To su, inače, problemi mladih, pojašnjava Kopilović, pitanje zajedništva, pitanje ljubavi, pitanje druženja, pitanje porodice i pitanje svih drugih stvari koje mladog čoveka tište.
       Rukovodilac Versko-prosvetne službe Mešihata Islamske zajednice Sandžaka efendija Rešad Plojović kaže da u njihovom timu za izradu udžbenika ima jedno stručno lice zaduženo da sa teološke strane utvrdi autentičnost podataka u udžbenicima, kao i jedno stručno lice zaduženo da sa pedagoške strane učila prilagodi uzrastu dece.
       U udžbeniku za prve razrede osnovnih škola, kaže, biće glavne osobenosti islamskog ponašanja, ono osnovno što svaki pripadnik islama treba da zna.
       "Sadržaj je prilagođen dečjem uzrastu", kaže Plojović. "Biće to samo suštinsko upoznavanje sa osnovnim stvarima, principima vere islama, kodeksa ponašanja... Sve će, zapravo, biti predstavljeno kroz neke priče, ilustrovano slikama, kao i svaki drugi udžbenik za prvi razred osnovne škole."
       Srednjoškolci će imati udžbenik koji će obuhvatiti gotovo ceo islam, ali u osnovnim karakteristikama. Počinje se, kako naglašava Plojović, sa istorijatom Arapskog poluostrva pre dolaska islama, zatim sa prilikama kojima je islam došao, o arapskom društvu i osnivanju islamskog društva. Potom slede konkretne stvari, kroz pet osnovnih islamskih dužnosti: verovanje u Boga i Božjeg poslanika, namaz (obavljanje molitve), davanje zekjata (u vidu poreza koji su bogati dužni da daju siromašnima), post i hat (hodočašće). Predstaviće se osnovne karakteristike ovih obreda i važnost njene duhovne i socijalne dimenzije. Osim toga, napominje Plojović, obuhvaćeni su i odnosi islama sa drugim religijama, odnos islama prema pripadnicima drugih religija, kao i odnos islama prema njegovim pristalicama.
       Paralelno sa radom na udžbenicima, kaže ministar vera Milovanović, radi se i na priručniku za predavače verske nastave, koji takođe treba da bude spreman za početak školske godine.
      
       JOVAN JANJIĆ


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu