NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Igre za pare

Svet zabave je, kako kaže Divna Vuksanović, teoretičar medija, postao pogodan za izvlačenje novca, a potreba za relaksacijom pre svega se svodi na izvlačenje profita

      Nedavno gostovanje Dunje Lango u jednoj emisiji na RTS-u podsetilo je mnoge gledaoce na to kako smo se "nekada lepo zabavljali" - na zanimljive i dinamične Igre bez granica, kojima je i dala svoj doprinos. Neosporno je da je za takav i sličan zabavni program potrebno puno para, ali, kako je jednom rekao Ratko Božović, kulturolog i profesor Fakulteta političkih nauka, mi ne možemo da čekamo da budemo ekstremno bogata zemlja, pa da se onda prepustimo zabavi. "Ako to budemo čekali, plašim se da ćemo jako dugo čekati. Nije baš sve u parama - ima nešto i u idejama." Gledaocima ostaje da se nadaju da će treća funkcija televizije (pored one informativne i obrazovne) - zabava postati više važna urednicima i da će se neke promene dogoditi i na ovoj oblasti.
       Mirjana Bobić-Mojsilović se na mestu urednika kulturno-zabavnog programa RTS-a nalazi od prvog avgusta i već tada je najavila da će ova televizija pre svega raditi na projektima kratke forme, moderne i brze, ali i "drugačije od svega što ovde postoji". Iako svesna da program ne može da doživi drastične promene, jer je "zabava izuzetno ozbiljna i složena", na RTS-u su već primetne neke promene - gledaoci mogu da prate svakoga dana dva kviza (DŽoker i TV Fotko) koje vode mladi ljudi, priprema se noćni program "Buđenje", koji se bavi alternativom. Kako kaže urednica Bobić sprema se i kabare Milana Gutovića, humorističke serije, ali i serija velikih intervjua pod nazivom "I?" odnosno "Šizikarijum" koji vodi novinarka Luna Lu.
       Televizija BK, kako kaže Slaviša Veselinović, zamenik glavnog i odgovornog urednika ove televizije, ima zabavni program koji nije na vrhu gledanosti, ali je kvalitetan. Veselinović napominje da TV BK pored emisija Puzzle, Trailer, Brojač, kviza Zlatna žica, talk šou emisije Tabloid priprema novu programsku šemu u kojoj će biti mnogo više sati za zabavni program. "Ne želim mnogo da pričam o tome, jer će to biti iznenađenje. Dovoljno je da kažem da ono što mi pripremamo nije viđeno na našim televizijama. Biće to kvalitetna zabava koja će publiku da 'zakuca' za ekran. Cilj nam je da TV BK postane prepoznatljiv po dobrom zabavnom programu."
       Kako kaže dr Božović, sfera zabave i zabavnog programa je vrlo dugo bila marginalizovana kod nas, što je posledica teskobnog života u našoj zemlji. "Na našim televizijama je dugo bio odsutan jedan osmišljen koncept zabave. Sve se pravi nekako zbrda-zdola. I dalje postoji jedan eho kriminala, haosa, rata i nasilja na našim televizijama, a latinoameričke serije onda postaju jedan vid kompenzacije za sve te naše jade", objašnjava Božović.
       Preokupiranost svakodnevnim političkim događajima i brigama uticala je sigurno da u lestvici vrednosti zabavni program postane manje važan i da, umesto da razonodi, postane nešto za čim većina ljudi poseže samo da bi "ubila vreme". "To je nesporazum sa našim vremenom. Zato bi jako dobro bilo da na mesto glavnih ljudi zaduženih za zabavni program dođu kreativni ljudi, jer se ideje prvo rađaju u glavi. Zabavni program bi trebalo da bude vrt opuštanja, relaksacije, smeha. Ne sme da se previše uozbilji - neka bude smeha do neba, ali iz kreativnog konteksta", kaže Božović.
       Veliki problem zabavnog programa, Divna Vuksanović, teoretičar medija, vidi u sve većoj komercijalizaciji. Svet zabave je, kako ona kaže, postao pogodan za izvlačenje novca, a potreba za relaksacijom više nije sebi svrha - iza sebe ima komercijalni plan. "To vodi sve većoj pojavi nagradnih igara, kvizova. LJudska potreba za saznanjem ili igrom (kroz kvizove) ili estetskim doživljajem (kroz razne muzičke emisije) sada se dovodi u vezu sa izvlačenjem profita. Zabava danas postoji radi novca koji uglavnom izvlače televizije", kaže Divna Vuksanović.
      
       DRAGANA MATIĆ


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu