NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Između erosa i etosa

U narednih desetak dana dvanaest trupa izvešće četrnaest premijernih predstava koje će pratiti paralelni pozorišni događaji

      Tradicionalne teme u kontekstu savremenog pozorišta duhovito su vizuelno dočarane u amblemu ovogodišnjeg BITEF-a - Evinoj jabuci izgriženoj tako da oblikuje zaštitni znak modernog elektronskog doba. Eros i etos, prelomljeni u eklektičnoj formi modernih avangardnih predstava, nisu jedini već neophodni sastojci koji ih vezuju za pozorišnu istoriju od helenskih vremena do danas. Istaknuti su u prvi plan, možda, i da bi se gledaoci naveli na razmišljanje o načinu na koji se ovim večnim temama bavi savremeno pozorište.
       Kao u film, i u pozorište je odavno ušla tehnologija, u svetu neuporedivo više nego kod nas. Zato se u savremenom pozorišnom rečniku često nalazi reč multimedija, ukazujući na raznovrsno korišćenje tehničkih sredstava na sceni. Mnoge od 14 predstava koje će biti prikazane na 35. BITEF-u su multimedijalne, ali kako je NIN-u rekao umetnički direktor festivala Jovan Ćirilov, nekim predstavama, kao što je, na primer, "Maks Blek", švajcarskog reditelja Gebelsa, još nismo u stanju da obezbedimo prikazivanje jer su njihovi tehnički zahtevi preveliki za naše uslove.
      
       Japanski Vojcek
       Sve predstave na ovogodišnjem festivalu pripadaju tragalačkom pozorištu, što znači da se ne mogu žanrovski svrstati. To je slučaj i sa predstavom koja otvara BITEF, "Rien de rien" (prvi stih poznate pesme Edit Pjaf) belgijskog plesačkog ansambla Les Ballets C. de la B.. U njoj nema stilskog jedinstva već su krajnje sofisticirani elementi pomešani s izrazito populističkim. Posebno se ističe muzika u predstavi, napisana za violončelo, koju je uradio veoma uspešan evropski čelista Roel Dijelitjen.
       Ako je zamerka na prošlogodišnju selekciju BITEF-a bila da su preovlađivale koreografske predstave, ove godine će ih biti samo tri. Pored belgijske, tu su "Plutajuće ogledalo" i "A-the bird" u izvođenju prve samostalne igračke grupe sa stalnim ansamblom u Singapuru - EcNad (obrnuto napisana reč dance). EcNad se ubraja u jedinstvene multimedijske produkcije koje dovode u pitanje i sam pojam igre i izvođačkog prostora. Poznati su po nekonvencionalnim projektima i nastupima na otvorenom, po dvorištima, pa čak i u atrijumu jedne banke.
       Druga azijska trupa na ovogodišnjem festivalu je Black Tent Theater iz Japana, čiji je osnivač čuveni reditelj i dramski pisac Makoto Sato. Beogradska publika će ovom prilikom videti njegovu neobičnu interpretaciju Bihnerovog "Vojceka", šokantnu i nepročišćenu, uz pratnju evropske muzike. Prvi put će nastupiti i kompanija Stivena Berkofa sa provokativnim Mesijom, holandski ansambl sa predstavom "Glasovi", po Pazolinijevim tekstovima, i umetnička radionica iz Petrograda Formalni teatar, koja poslednjih godina radi u pozorištu Baltički dom. NJihova predstava "Škola za budale", po istoimenom postmodernističkom romanu Saše Sokolova, proglašena je za predstavu sezone u Rusiji.
       Najatraktivnija predstava je "Insekt" nemačkog Teatra Titanik, pored francuskog Centre Dramatiljue Nacional de Normandie, jedina pozorišna trupa na ovogodišnjem BITEF-u koja je ranije gostovala na beogradskom festivalu. Za predstavu "Titanik" tada je dobila prvu međunarodnu nagradu. Ogromne konstrukcije na otvorenom, živa muzika i drugi specijalni efekti kreiraju pozorišni jezik ove trupe. Ali to nisu samo goli, ulični spektakli - dok je u "Titaniku" ironizovana jedna apokaliptična situacija, "Insekt" daje političku sliku sveta. U centru države insekata je kraljica koja predstavlja simbiozu čoveka i čelika. Ova čelična skalamerija je još 1998. bila izložena na EXSPO u Lisabonu. Predstava će biti izvedena na otvorenoj pozornici na Adi Ciganliji, jedinom novom prostoru ovogodišnjeg BITEF-a. Francuska trupa Centre Dramatiljue National de Normandie gostuje sa dve predstave - "Galeb" i "Porodični krug za tri sestre", u kojima reditelj Erik Lekaskad daje smelo viđenje Čehovljevih drama "Ivanov", "Galeb" i "Tri sestre".
       Iz neposrednog okruženja dolazi Dramski teatar Skopje sa komadom Gorana Stefanovskog "Divlje meso", o tegobnoj makedonskoj sudbini na Balkanu, koji je mladi reditelj Ace Popovski dekonstruisao i stilizovao.
       Domaću selekciju čine tri predstave. Dve su u produkciji CZKD - nedavno izveden komad "Bordel ratnika", u režiji Ane Miljanić, i adaptacija prve srpske tragedije s početka 19. veka "Smert Uroša Petago 2001", koju je uradila Mira Erceg. Treća je premijerna predstava "Nenj moment/Ideas Campus", umetničkog projekta iza koga stoji Dragan Sakan, jedan od kreativnih direktora agencije Sači i Sači, koja je i dizajnirala amblem ove manifestacije. Široj javnosti je do sada bila poznata po časopisu "Nenj moment", a ovo je prvi put da se pojavljuju na pozorišnoj sceni. "Čovek koji je pobrkao svoju ženu sa šeširom" je video-opera jednog od najznačajnijih savremenih kompozitora Majkla Najmana, zasnovana na studiji neurologa Olivera Saksa o oboljenju vizuelne agnozije. Komponovana je tako da su pevači na sceni, a radnja se dešava na video bimu iza njih. Kolarac će prvi put ugostiti jednu drugačije zamišljenu operu.
       Za vreme BITEF-a održaće se dva srodna pozorišna događaja, u organizaciji Centra za novo pozorište i igru (CENPI) i CEDEUM-a. Prvi je simpozijum "Ka novom pozorištu u jugoistočnoj Evropi", koji organizuje CENPI, gde će se okupiti poznata imena iz sveta. Ideja organizatora je da preuzmu model iz Slovenije i Hrvatske, kad su u devedesetim časopisi "Maska" (Slovenija) i "Frakcija" (Hrvatska) okupili izvestan broj teoretičara pozorišta i mladih umetnika i pokrenuli novi pristup pozorištu, iz čega su se izrodile važne pozorišne trupe. Ovim CENPI želi da raskrči prostor za savremeno pozorište kod nas koje bi bilo u dodiru sa svetom i zato je pozvao vrlo mlade umetnike i teoretičare sa prostora Balkana koji u svojim sredinama takođe žele da vide neku drugu vrstu pozorišta.
      
       Prateći programi
       Simpozijumu će prisustvovati i poznata francuska teoretičarka pozorišta An Ibersfeld, zatim DŽil Sigman, američka koreografkinja, plesačica i teoretičarka, kao i Bojana Kunst, jedna od najznačajnijih slovenačkih teoretičarki, koja radi u "Maski". Mirjana Miočinović održaće predavanje posle deset godina, a slovenački institut "Egon March" veoma zanimljivu i tehnički bogatu radionicu i performans, koji će putem Interneta biti prenošen na 200 lokacija u svetu. Ovom prilikom CENPI će promovisati i svoju izdavačku delatnost i predstaviti knjige Miška Šuvakovića "Programi tela/figura" i An Ibersfeld "Ključni termini pozorišne analize", kao i prvi broj časopisa koji se bavi domaćom pozorišnom scenom - "Teorija koja hoda". CEDEUM, koji je orijentisan na rad sa mladima, organizovaće kreativnu radionicu.
       U prateći program BITEF-a spadaju izložba "30. godina nemačkog plesnog pozorišta" u Muzeju revolucije, događaj u Muzeju "25. maj", pod nazivom "Volja za moć", koncipiran od koncerta Jovana Kolunxije, performansa Sonje Vukićević, naracije Nikole Neškovića i instalacija Nikole Rikanovića. U Bitef teatru koncert će održati grupe VIP i Beogradski sindikat.
      
       ANA OTAŠEVIĆ
      
      

Ove godine BITEF nastupa sa Internet live-link kampanjom koja do sada na taj način nije realizovana kod nas i predstavlja novinu i u svetskom kulturnom sajber prostoru. Posetioci zvaničnog sajta 35. BITEF-a, koji je dostupan na adresama njnjnj.bitef.net, njnjnj.bitef.org i njnjnj.bitef.co.džu moći će da se informišu o svim programima BITEF-a. Ono što će biti posebno zanimljivo za posetioce sajta, jeste mogućnost gledanja direktnih video-audio prenosa sa predstava, pres-konferencija, okruglih stolova...


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu