NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Obasjali Pariz

Nastupom trupe Alvin Ailey American Dance Theater otvoren je Novi internacionalni festival igre u glavnom gradu Francuske

      Pariska publika nije od onih koja rado tapše, ali 6. oktobra je ustala sa crvenih sedišta, zahtevajući aplauzom još jedan bis. Međutim, članovi trupe Alvin Ailey American Dance Theater samo su se još jednom ljupko poklonili pre nego što se zavesa u Teatru Šatle spustila poslednji put. Posetioci su pljeskali sa istim žarom kao što su to činili i 2. oktobra, kada je ista baletska trupa i otvorila Novi internacionalni festival igre u Parizu koji će trajati sve do 21. oktobra.
       Za razliku od prethodne godine kada je ovim festivalom rukovodio princ Mubarak Fahd al Salem al Sabah, ovogodišnjim Novim internacionalnim festivalom igre u Parizu predsedavala je Bernadet Širak, supruga francuskog predsednika Žaka Širaka. Po mišljenju gospođe Širak ovo je manifestacija koja "trenutno, svojom savremenošću i ljupkošću obasjava pariski kulturni život".
       Prvobitna zamisao uprave festivala bila je da se napravi revija najperspektivnijih, a ipak već uglednih modernih ansambala koji bi mogli, ako ne da stvore, onda bar da naznače nove baletske trendove. Od 9. do 12. oktobra bio je predviđen nastup Birmingamskog kraljevskog baleta ali, Britanci su iz samo organizatorima znanih razloga otkazali svoj dolazak, pa je šansa pružena Baletu narodnog pozorišta iz Praga.
       Poziv na Novi internacionalni festival igre u Parizu Tokio balet doživeo je kao veliku čast i brižljivo je pripremio, zapravo, predstavu kabuki (koreografija: Moris Bežar) koja će se izvoditi u Teatru Šatle poslednje nedelje festivala. Posebna odgovornost, ali i slava pripala je mladoj i muzikalnoj balerini Nika Džoshioka kojoj je poverena glavna ženska uloga u ovom baletu sastavljenom od devet slika-scena.
       Neverovatan uspeh Alvin Ailey American Dance Theater u Parizu (prikazali su dva programa) bio je rezultat ne samo odlične koreografije koja je utemeljena na istančanom osećaju za takt i melodiju, već i zaista vrhunske umešnosti i uvežbanosti svih članova ansambla. Naprosto, svi pokreti tela ovih talentovanih crnih igrača bili su lišeni nepotrebne teatralnosti i glumatanja, što je čitavom izvođenju davalo izvanrednu uverljivost i ekspresivnost, na čemu je Alvin Ailey neprestano insistirao dok je radio sa igračima u ansamblu koji je osnovao 1958. godine. Prethodno napustivši takođe direktorsko mesto u Lester Hartonovoj školi plesa u Los Anđelesu, potpuno se prepustio eksperimentisanju.
       Spajajući elemente izvornih afričkih plesova i muzike, klasičnog, modernog i džez baleta, Alvin Ailey stvorio je, kako francuski baletski kritičari vole da kažu, "univerzalni igrački jezik" što je za posledicu imalo "planetarni uspeh". Uostalom, sa Alvinom Aileyem sarađivali su Đagiljev, Ana Sokolov, Marta Graham, Hose Lemon... koji su najpre stvorili, a posle i menjali istoriju modernog baleta XX veka. Sada je na umetničkoj direktorki Judith Jameson da nastavi tu tradiciju sa koreografima koji tek treba da daju ono najbolje a čija su dela igrači Alvin Ailey American Dance Theater izveli na Novom internacionalnom festivalu igre u Parizu.
      
       LIDIJA KUJUNDŽIĆ


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu