NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Proizvodnja zabave

Naslov: "Anđela"
Autor: Stevan Koprivica
Reditelj: Milan Karadžić
Pozorište: Zvezdara teatar

      Vladimir Stamenković
      
       Prenesen na scenu, u režiji Milana Karadžića, komad Stevana Koprivice "Anđela" ni u jednom trenutku ne prelazi horizont očekivanja onog dela gledalaca, koji je, u protekloj deceniji, podlegao korozivnom dejstvu različitih oblika populističke supkulture, koji su preplavili programe naših komercijalnih televizija.
       Istina, autori predstave ne žele da postignu baš takav efekt, ali u njoj dolazi do oštre diskrepancije između njihovih namera i načina na koji ih doživljava taj deo gledališta. Dok pisac i reditelj teže da preko prividno bezazlenog opisa sukoba u bolničkom ambijentu dva antipodna karaktera, univerzitetskog profesora (Branimir Brstina) i priprostog kafedžije (Milutin Karadžić), razviju i priču o smrti, o tome kako ona potire sve, pa i najkrupnije razlike među ljudima, najširi slojevi publike bezrezervno staju na stranu restoratera s Ibarske magistrale, jedino uživaju u njegovoj spontanosti i primitivnosti, u njegovom vulgarnom rečniku; u stvari, u trijumfu narodskog duha nad onim što je u čoveka unela gradska civilizacija.
       Za to pomeranje težišta u prijemu i komada i predstave, za takvu recepciju, ipak su prvenstveno odgovorni i autor, i reditelj i glumci. Krivica prvog je u tome što je samo lik kafedžije odista životan, nije papirnat kakva su dva preostala dramska lica, a naročito njegov glavni oponent, koji dolazi iz univerzitetskih krugova. A odgovornost reditelja i glumaca se svodi na to što ništa ne preduzimaju da ublaže tu razliku, što je svojim rešenjima još više produbljuju u želji da ostvare što komičniji učinak. I tako se naposletku na pozornici uobličava isključivo jedna sirova lakrdija, gruba šala, koja čak ne prerasta ni u uspelu dosetku, jer ona, kako ustanovljava Frojd, uvek iskazuje ono što je i sadržajno i vredno.
       Ima još nešto na šta nas upozorava predstava na kojoj se prikazuje "Anđela": čim radnju ne situira u geografski i duhovni prostor Boke, u predele sećanja, Stevan Koprivica kao pisac gubi smisao za finu ironiju, za romantično senčenje događaja, za delikatan spoj teatralnog i imitativnog, za ono što obeležava njegova najuspelija dramska dela, i pretvara se u pukog zabavljača, u veštog zanatliju na radu u pozorištu.


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu