NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Oskudna ponuda

To što su se među pet prvih, s pravom favorizovanih predstava našle i dve naše, maskira činjenicu da je pozorišna produkcija u Jugoslaviji u prošloj godini bila i oskudnija i lošija od one iz prethodnih sezona

      Da je striktno poštovao najstrože kriterijume, NIN-ov kritičar bi listu najuspelijih pozorišnih ostvarenja, koje je video u prošloj godini, sveo na sedam prvorangiranih predstava.
       Ali, kako je funkcija pozorišta i u tome da u aktuelni kulturni život uvodi i ono najbolje što trenutno pišu naši savremeni dramatičari, on je morao da svoja merila učini nešto elastičnijim, manje isključivim. Tako su se na spisku našle i predstave na kojima se prikazuju "Dr Šuster", "Supermarket" i "Mileva Ajnštajn", kojima se može staviti niz zamerki. One se, jednostavno, nisu smele ignorisati, jer su pozorišnoj javnosti predočavale dve izuzetno dobre drame, komade Dušana Kovačevića i Biljane Srbljanović, kao i jedno u najmanju ruku zanimljivo dramsko delo, ono koje je napisala Vida Ognjenović.
       S druge strane, to što su se među pet prvih, s pravom favorizovanih predstava našle i dve naše, maskira činjenicu da je pozorišna produkcija u Jugoslaviji u prošloj godini bila i oskudnija i lošija od one iz prethodnih sezona. Suočena s dramatičnom materijalnom oskudicom, na neki način već stavljena u tržišne uslove poslovanja, jugoslovenska pozorišta su uglavnom prikazivala kamerne komade, često bezvredne, pokatkad i bulevarske, u konvencionalnim rediteljskim inscenacijama, neinteresantnim i s formalnog stanovišta, i u pogledu pristupa tajni ljudske egzistencije, pa i čovekovoj situaciji u društvu, u istorijskom svetlu. Osnovu za ovaj izbor pružalo je - ukoliko izuzmemo odabrane predstave - jedno pozorište bez dublje suštine, isuviše zabavljačko u težnji da bude što komunikativnije, a veoma površno kad simulira da tretira složene emocionalne i intelektualne probleme.
       Valja napomenuti i to da NIN-ov kritičar, previđan kao i uvek do sada od budvanskog festivala, nije imao priliku da vidi rediteljsku postavku Slobodana Unkovskog Šekspirove "Bure", predstavu koja bi, verovatno, njegov izbor učinila umnogome drukčijim.
      
       VLADIMIR STAMENKOVIĆ
      

1. "Mesija, scene raspeća" Stivena Berkofa, u režiji autora, Kompanija Stivena Berkofa, London;
       2. "Škola za budale" Saše Sokolova, u režiji Andreja Mogućija, Baltijski dom i Formalni teatar, Sankt Peterburg;
       3. "Leda" Miroslava Krleže, u režiji Dejana Mijača, Atelje 212, Beograd;
       4. "Malograđani" Maksima Gorkog, u režiji Paola Mađelija, Crnogorsko narodno pozorište, Podgorica;
       5. "Hamlet" Vilijema Šekspira, u režiji Džona Kerda, Kraljevski nacionalni teatar, London;
       6. "Elektra" Danila Kiša, u režiji Egona Savina, Crnogorsko narodno pozorište, Podgorica;
       7. "Ivanov" A. P. Čehova, u režiji Nikite Milivojevića, Grad teatar Budva;
       8. "Dr Šuster" Dušana Kovačevića, u režiji autora, Zvezdara teatar, Beograd;
       9. "Supermarket" Biljane Srbljanović, u režiji Alise Stojanović, Jugoslovensko dramsko pozorište, Beograd;
       10. "Mileva Ajnštajn" Vide Ognjenović, u režiji autorke, Narodno pozorište, Beograd.


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu