NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Mistrija u senci olovke

Ovogodišnji konkursi i izložbe pokazali su da se kod nas akumulirao značajan teoretski i kreativni naboj

      Protekla godina nije, nažalost, donela očekivano oživljavanje građevinske delatnosti, ali je, na sreću (eto paradoksa!), zahvaljujući novom Zakonu o izgradnji, usporila našu, u poslednjoj deceniji najveću građevinsku aktivnost - podizanje divljih objekata. Oskudan obim regularno izvedenih građevina donekle je nadoknađen vangradilišnim događajima kao što su konkursi, izložbe, festivali, savetovanja... Ipak, i ova godina nam je ostavila nekoliko ostvarenja vrednih beleženja na značajnijim stranicama naše savremene arhitektonske hronike       
       Svojim novim delom, palatom u Rajićevoj ulici, Mitrović je još jednom dokazao svoje majstorstvo u vladanju stilskom linijom široko označenom nazivom HAJ-TEK. U kompoziciji njegovog novog zdanja, namenjenog bankarskoj ustanovi, glavnu ulogu ima centralni motiv koji tvore visoki stubovi, jako isturena krovna nastrešnica i povučena fasadna ravan izvedena u veštoj orkestraciji stakla, granita i metala. Autor je posebnom brižljivošću obradio gabaritni segment na prelazu prema staroj palati na zapadnoj strani. Posluživši se sasvim različitim materijalima (granit, metal ) u odnosu na starozidarski tretman susedne građevine, Mitrović je uspeo da ostvari uzorno, kod nas retko viđeno, duhovno saglasje dvaju vremenski međusobno udaljenih neimarskih ostvarenja.
       U okviru Arsićevog projekta za veliki vršački višenamenski kompleks izgrađene su, kao prva faza, dvorana i poslovna kula. Velika dvorana površine 5 000 kvadratnih metara, svojom snažnom skulptoralnom pojavom, dobro izbalansiranog odnosa punih i prozirnih ravni uz uspešnu prilagođenost terenu, svakako pripada redu naših najvrednijih sportskih objekata.
       Ansambl od nekoliko prizemnih zgrada Instituta za kukuruz u Novom Sadu uobličen je izrazitom stilskom ujednačenošću pri čemu su upotrebljeni prirodni materijali - crep, drvo, opeka. Između redova Marićeve lepe savremene arhitektonske priče paralelno, u pritajenim naznakama, teku nostalgična salaška prisećanja. Na drugoj strani, u beogradskoj Čolak-Antinoj ulici, Mustafa Musić je ostvario maštovit susret Beograda tridestih godina prošlog veka i današnjeg velegrada na porodičnoj kući, koju je izveo majstorskom rukom od najmanjeg unutrašnjeg detalja, do kompletnog fasadnog okvira.
       U zapuštenom središtu bloka između Knez Mihailove i Obilićevog venca, Stevan Mićić je maštovitim zamahom kreirao višespratnu enterijersku školjku punu lepih prostornih perli, a Miodrag Mirković, projektant susednog "Progresa", ovoga puta je svoju privrženost "klasičnim" gradskim palatama, interpretiranim na savremen način, uspešno nastavio na novoj građevini u Resavskoj ulici.
       Među enterijerima, pored "Novog milenijuma", ističe se preuređenje Francuskog kulturnog centra koje su Vojvodić i Milojević izveli likovnim sredstvima i funkcionalnim rešenjima dostojnim jedne od najstarijih i najuglednijih ustanova ove vrste kod nas.
       Ovogodišnji konkursi i izložbe pokazali su da se kod nas akumulirao značajan teoretski i kreativni naboj i ostaje nam da se nadamo da će u novoj godini investiciono buđenje doneti priliku da se taj potencijal prelije u brojne značajne objekte.
      
       MILORAD H. JEVTIĆ
      
      

1. Poslovna zgrada - HVB Jugoslavija - u Rajićevoj ulici (Bgd.) Branislava Mitrovića
       2. Dvorana "Milenijum" u Vršcu Petra Arsića
       3. Institut za kukuruz u Novom Sadu Milana Marića,
       4. Vila u Čolak-Antinoj ulici (Bgd.) Mustafe Musića
       5. Tržni centar "Novi milenijum" (Bgd.) Stevana Mićića
       6. Poslovna zgrada - Rajfajzenbanka - u Resavskoj ulici (Bgd.) Miodraga Mirkovića
       7. Enterijer Francuskog kulturnog centra Gorana Vojvodića i Bratislava Milojevića
       8.-9. Dani arhitekture Novi Sad 2001. i Dani arhitekture
       Niša 2001.
       10. Izložba "Bečka arhitektura i urbanizam" u Beogradu


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu