NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Hoću solidnu sadašnjost

Čim se malo odmorim moći ćemo da pričamo o različitim klanovima, organizatorima, "menadžerima", o muzičkoj kritici, i onima koji misle da im je ćaća ostavio u amanet da ulaze na koncerte bez karte

      Kada je naš poznati pijanista Ivan Tasovac odlučio da svoju solističku karijeru u jednom trenutku podredi svojim obavezama u Beogradskoj filharmoniji za mnoge je to bilo iznenađenje. Međutim, vremenom jedna takva odluka je pokazala svoju vrednost time što je poslednjih meseci koncertna aktivnost Filharmonije sve kvalitetnija i uspešnija. "Doneo sam takvu odluku, zato što i jedan i drugi posao zahtevaju puno radno vreme naročito ako uzmemo u obzir u kom stanju sam zatekao Filharmoniju, u kom vremenu i okruženju, tako da je to više bila nužnost nego odluka, da od aprila do novembra otkažem sve svoje koncerte", govori za NIN Ivan Tasovac.
      
       Obećao ženi
       Za šefa dirigenta postavljen je gost iz Slovenije maestro Uroš Lajovic, koji je od samog početka jednostavno uneo disciplinu i ogroman rad na probama. U već poznatoj knjižici Beogradske filharmonije u uvodnoj reči direktor Ivan Tasovac naveo je da program koncertne sezone oličava njegove, dirigentove i orkestarske želje "Klasični ciklus kao temelj duhovnog znanja, Popularni ciklus kao univerzalni jezik muzike i njeno globalno prisustvo i Inventura XX veka kao izraz vremena u kome smo rođeni i duha koji individualno i kolektivno nosimo." O svojim aktivnostima u Filharmoniji Tasovac ističe:
       "Prošlo je već osam meseci od kada imam vizitkartu na kojoj piše - direktor Filharmonije. Nisam se iznenadio kada su mi predložili, ali sam se dugo nećkao. S jedne strane zato što mi je bilo dosta teško da menjam način života pijaniste na koji sam navikao i koji mi je prijao i koji je definitivno lagodniji nego ovaj koji sada moram da vodim. S druge strane, malo sam hteo kao 'seljačka mlada' da proverim, koliko su svi koji su me ubeđivali tokom prva tri meseca da prihvatim taj posao, spremni da ponavljaju komplimente na moj račun. Onda sam obećao svojoj ženi da će to trajati samo četiri godine, kupio nekoliko odela i kravata i krenuo da radim.
       Što se tiče odgovornosti od toga mi se diže kosa na glavi, jer me niko nije 'tukao po ušima' da se ovog posla prihvatim. Ma, klasična priča o babi koja da dinar da uđe u kolo pa onda nudi pet da izađe, ali je ne pušćaju."
       Od prve konferencije za novinare na kojoj je Tasovac izjavio da neće govoriti o planovima dok se oni ne ostvare, sve do danas taj stav nije promenjen. Do sada su u Beogradu gostovali umetnici kao što su Erik Obije, Evelin Gleni, Sreten Krstić i drugi koji potvrđuju ostvarenje planova Beogradske filharmonije.
       Po njegovim rečima, Filharmonija mora postati statusni simbol visokog umetničkog kvaliteta, savršene organizacije, snage i moći jedinstvene nacionalne institucije:
       "U očekivanju svetle budućnosti, ovde se već decenijama stari, odlazi u penziju i umire. Veliko je interesovanje mladih da uđu u Beogradsku filharmoniju. To je pokazala i poslednja audicija. Novost je i to što su nam audicije anonimne, svira se iza paravana, konkurenti izvlače brojeve iza scene, i komisija saznaje imena muzičara tek kada su odluke već donete. Mislim da se time stavlja tačka na priče o tome da različiti klanovi mogu da vedre i oblače bez obzira na smene sistema. Moj jedini kriterijum, što se tiče orkestra, je kvalitet sviranja i profesionalna disciplina. Ali, ukoliko filharmoničari iduće godine u decembru ne pogledaju unazad i ukoliko ne budu zaradili što od plata, snimanja i gostovanja više od svih ostalih orkestarskih muzičara u zemlji, daću ostavku. Jer, na pamet mi ne pada da čekam svetlu budućnost, više sam zainteresovan za jednu solidnu sadašnjost."
      
       Lažni kritičar
       Jedan od noviteta koji je izazvao veliku pažnju naše muzičke javnosti je i predvidljiva koncertna aktivnost Filharmonije koja se ogleda u tome da su unapred precizirani datumi koncerata do kraja sezone. Neki taj potez hvale, drugi sumnjaju, a naš sagovornik kaže:
       "Ne mislim da je predvidljiv, jer smo upravo uveli puno noviteta, različitih kombinacija duplih koncerata, nekih instrumenata koji retko nastupaju sa orkestrom i time smo narušili onu oveštalu formu: uvertira-koncert-simfonija i sve to podeljeno u različite cikluse. A što jedna osoba koja se u gradu predstavlja kao muzički kritičar nikako ne može da shvati unutrašnju strukturu ciklusa, tu joj stvarno ne možemo pomoći."
       Sudbina onih koji snagom svoje ličnosti, voleli je mi ili ne, žele da menjaju stvarnost, nije uvek jednostavna. Muzička ličnost Ivana Tasovca svakim danom pokazuje svoju autoritativnost i odlučnost da na svoj način prodrma našu kulturnu javnost.
       "Nažalost, suviše sam opterećen dnevnim obavezama da bih imao vremena da prodrmam našu muzičku sredinu onoliko koliko bih mogao. Čim se malo odmorim moći ćemo da pričamo o različitim klanovima, organizatorima, 'menadžerima', o muzičkoj kritici, i onima koji misle da im je ćaća ostavio u amanet da ulaze na koncerte bez karte."
      
       MARINA STEFANOVIĆ


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu