NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Šta da se radi
Strateški proizvod
 

Goran Veljković

Elementarno je da mora da ostane samo jedan proizvođač centrala (DKTS) a da jedan mora da se ugasi

      Naši ministri često koriste sintagmu strateški partner ali da li su dovoljno poradili na tome da Srbija ima softverski (high-tech) strateški proizvod? Jedan od takvih proizvoda iz oblasti telekomunikacija i računarstva u ovom trenutku bi mogle biti telefonske centrale, verovali ili ne. Inače danas su telekomunikaciona industrija i računarska industrija - jedno te isto. Današnje telefonske centrale su zapravo specijalizovani veliki kompjuteri, koji za razliku od personalaca na našim stolovima osposobljenih za razne poslove (zavisno od toga koji im se softver instalira), obavljaju samo uskospecijalizovane poslove. To podrazumeva da svaka centrala ima svoj softver i svoj hardver, pri čemu u troškovima razvoja jedne centrale softver prosečno učestvuje s preko sedamdeset procenata, ostalo je hardver (tj. uslovno se centrala može smatrati pretežno softverskim proizvodom). Tehnologija na kojoj se zasniva jedna takva centrala je vrlo slična onoj koju srećemo kod personalnih kompjutera. Centrale danas u eri Interneta služe i za komunikaciju između računara, odnosno za priključenje pretplatnika na Internet, što im daje sasvim drugačiju važnost od dosadašnje standardne uloge, ograničene samo na razgovor telefonom. Budući da se zahtevi za centralu u nekom selu razlikuju od centrale s mnogo više priključaka u nekom većem mestu, postoji i više funkcionalnih nivoa centrala, u našim uslovima su bitna tri nivoa, (krajnji, čvorni i glavni, ili kao što bi neki rekli niži, srednji i viši) pri čemu treba reći da naše firme proizvode centrale nižeg i srednjeg nivoa, dok centrale višeg nivoa uvozimo. Međutim, uvozimo i centrale nižeg i srednjeg nivoa i to od Slovenaca. Odmah treba istaći jednu žalosnu činjenicu: centrale višeg nivoa koje uvozimo su jeftinije od centrala nižeg ranga koje mi proizvodimo.
       Suština nije u veličini tržišta već u podršci države, koja zajedno sa nacionalnom telekomunikacionom kompanijom savetuje i finansira jednog (uglavnom samo jednog) proizvođača telekomunikacione opreme, što kao ishod ima stvaranje proizvoda visoke tehnologije a svetskog kvaliteta i mogućnosti izvoza takvih proizvoda, što mnogostruko vraća uložena sredstva. Glavnu reč na našem tržištu vode strani proizvođači telefonskih centrala, među kojima su i Slovenci, a naši proizvođači su "igrači drugog reda". Naravno da oni ne proizvode nešto što je moguće izvesti i ostvariti iole veći prihod. Razloga za ovo ima više. U skorijoj prošlosti nikada niko odgovoran u našoj državi nije pokrenuo pitanje našeg nacionalnog programa telefonskih centrala, a shodno tome se ponašala i naša Telekom kompanija, jer ona je do sada bila "na usluzi" vladajućoj partiji i njenim dnevnopolitičkim novčanim potrebama. Nikome, ali baš nikome nije padalo na pamet da novcem pretplatnika, a u saradnji sa domaćim firmama, napravi nacionalni program proizvodnje centrala koji bi kao rezultat imao kvalitetan proizvod i za Telekom i za svetsko tržište. Uvek su prednost imali strani proizvođači a domaćim je davano onoliko koliko je dovoljno za puko preživljavanje, tek toliko da se kaže da Telekom "pomaže" domaće proizvođače. Naravno da takva "saradnja" ne vodi nikuda. Elementarno je da mora da ostane samo jedan proizvođač centrala (DKTS) a da jedan mora da se ugasi (Džiti, ali ko to može da naredi? Pa jedino 'gazda', a to je država), jer zaista je vrlo, vrlo neracionalno da siromašna zemlja poput naše finansira dva programa telefonskih centrala. Samo tako se može napraviti potrebna koncentracija novca i znanja koja može dati kvalitetan proizvod.
       Da skrenem pažnju na projekte e-governement koji vlada toliko reklamira. Uz sav respekt prema tom projektu, koji je potreban, mora se reći da nije izvozni i da ne donosi direktne prihode već smanjuje neke buduće rashode. Proizvod koji razmatram je potencijalno izvozan i kao takav ima mogućnosti da brzo donese rezultat, jer firma koja to treba da uradi već ima zavidna dostignuća na tom planu, pri čemu je glavni finansijer posla Telekom Srbija. Potrebno je da se zapitamo da li će svetla budućnost Srbije biti samo u poljoprivredi. Smatram da je proizvodnja telefonskih centrala takav proizvod (savremena i čista tehnologija) i da država svojim odmerenim i pametnim uplitanjem i zavođenjem reda u ovoj oblasti može da napravi pravi bum.
      
       (Autor je radnik Telekoma Srbija AD)


Copyright © 2000 NIN - redakcija@nin.co.yu