NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Haški profiter

Kod građana Srbije koji su gledali prenos suđenja prosečna ocena Slobodana Miloševića kao političke ličnosti je 2,5; međutim isti ti ljudi ocenjuju Miloševićev haški nastup sa čak 3,76

      Posle početka suđenja u Hagu Slobodan Milošević je slavan po drugi put među Srbima. Popularnost bivšeg predsednika - bilo da je merena kao televizijska gledanost ili kao podrška njegovom držanju pred Sudom - blizu je onih razmera koje je Milošević imao u svojim najsjajnijim danima. Televizijske stanice koje prenose suđenje (3K, DžU-info, B 92) prema podacima domaćeg ogranka agencije Medium Index Galup povećale su svoje rejtinge za oko dva puta, dok se BK, inače gledanija od ovih stanica, poboljšala "samo" za trećinu.
       Drugog odnosno trećeg dana suđenja (Miloševićev iskaz je počeo drugog dana), prenos iz haške sudnice je, prema rezultatima sondaže Stratedžik marketinga, gledalo oko polovine stanovnika Srbije, što je nezapamćeno visok rejting. Treba imati u vidu da se u Hagu sudi preko dana, u periodu koji je najnepovoljniji za gledanje televizije, jer su mnogi na poslu. Četvrtog dana suđenja (petak), koji je kod nas bio neradni dan, jer je bio praznik, Miloševića je kraće ili duže gledalo čak 64,5 procenta građana Srbije bez Kosova.
       Kod građana Srbije koji su gledali prenos suđenja prosečna ocena Slobodana Miloševića kao političke ličnosti je 2,5; međutim, isti ti ljudi ocenjuju Miloševićev haški nastup sa čak 3,76. Inače, najzastupljenija ocena je čista petica (41,6 procenata onih koji su gledali), dok je najnižu, jedinicu, dobio od 11,6 procenata ispitanih.
       Ocenjivati Miloševićev nastup sa usko marketinške tačke gledišta, prema mišljenju Draška Tankosića iz agencije S team Bates je necelishodno, jer prevazilazi usko shvaćen marketing kao odašiljanje informacije i dobijanja nečega zauzvrat.
       "Očita je zainteresovanost naroda i očito je iz Miloševićevog nastupa da se obraća našoj javnosti, dakle, to da smo njegova primarna ciljna grupa. Međutim, i sekundarna ciljna grupa, a to je zapadna javnost, sada je izraženija nego dok je bio na vlasti", kaže Draško Tankosić.
       Razumljivo, percepcija haških događaja kod publike u inostranstvu nije ni približno takva kao kod nas. Najpre, to ih ne zanima toliko. S tim u vezi, nisu ni približno motivisani da sede sate pored ekrana i prate Miloševićevu odbranu. Zatim, uglavnom nemaju ni tu mogućnost pošto strane televizije nisu spremne da posvete skoro čitav svoj program Miloševiću. Najzad, kada u nekoj informativnoj emisiji zapadni gledalac dobije "sažvakanu" informaciju o suđenju, mnogo zavisi od toga na koji je način informacija prezentirana. Tako je na britanskoj televiziji uz izveštaj o suđenju pozvan i analitičar koji se pobrinuo da objasni kako "Milošević nastavlja sa svojim lažima".
       Svoju odbranu Slobodan Milošević je postavio tako da nije u prvom planu da odbrani sebe u čisto krivičnom smislu reči, nego da diskredituje sud i međunarodnu zajednicu zbog nepravedne politike. U tom smislu, jedna od strateških poruka je da je Tribunal samo oruđe NATO-a.
       "Ako mu je cilj da to pokaže, onda je postavio sebi težak zadatak", kaže Draško Tankosić. "Mada, može se reći da su ukupno uzev prvi dani za njega bili uspeh - nije bio samo krvoločni diktator nego je pokazao i svoje ljudsko lice."
       Tankosić takođe ukazuje da postoji problem dosega informacije iz haške sudnice do željene (zapadne) ciljne grupe. "Malo pomalo, Milošević će verovatno menjati sliku o sebi, ali ne treba očekivati da to može biti brzo, ne za tri meseca, ili za šest", kaže Draško Tankosić.
      
       SRBOLJUB BOGDANOVIĆ


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu