NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Retka prilika

Naslov: Italijansko savremeno srebro
Izložba: Muzej primenjene umetnosti, 8. mart-10. april

      Gordana A. Jovanović
      
       U muzeju Primenjene umetnosti otvorena je, zahvaljujući saradnji sa italijanskim Institutom za kulturu i Fondacijom Sartirana, izložba predmeta od srebra, koji su nastali u periodu poslednje tri decenije prošlog veka.
       Imamo retku priliku da vidimo deo kolekcije brižljivo odabranih predmeta od materijala koji se u dizajnu ne koristi često. Izložba je naročito značajna zbog toga što prvi put možemo da vidimo zbirku u kojoj svi eksponati po svojim stilskim osobinama odražavaju jedan važan period u kulturnoj istoriji Evrope, period koji može da se situira između sedamdesetih i devedesetih godina prošlog veka a koji nazivamo postmoderna.
       Ovi predmeti, pažljivo i sistematično odabrani, očigleno predstavljaju poruku koja stilskim jedinstvom, zajedničkim stavom u pristupu oblikovanju i estetikom, postaje paradigma za period postmoderne kao deo istorije jednog duha izraženog kroz formu. Za razliku od ručnog zanatstva, možemo primetiti da nema dekoracije i intervencije samog dizajnera na predmetu. Postoji sličan prosede kao i pri oblikovanju industrijski proizvedenih predmeta, gde funkcionalnost i mogućnosti mašinske proizvodnje uslovljavaju formu. Dizajner projektuje predmet koji zatim izvode profesionalci. Projekat i proizvod su elementi kulture dizajna a tehničko-formalno-funkcionalni faktor je njen metod. Već ta činjenica govori o prelomnom trenutku koji se desio sedamdesetih godina, graničnih godina između industrijske i postindustrijske epohe.
       Naviknuti da srebro doživljavamo kao luksuzni predmet koji ima izuzetnu dekorativnu i zanatsku vrednost, čiste, svedene linije i forme koje su ovde prikazane iznenađuju visokom estetskom vrednošću. Ove predmete su oblikovali najveći italijanski dizajneri kao što su Etore Sotsas, Enco Mari, Aldo Rosi, Paolo Portogeze, Mikele de Luki, Afra i Tobija Skarpa, da pomenemo samo neke. Već ova navedena imena, od kojih su neka najznačajnija imena arhitekture našeg vremena, a posebno vremena postmoderne, govore nam o tome koliko je fenomen dizajna postao zapravo jedan od najizrazitijih fenomena modernog vremena.
       Umnogome kontroverzni pokret postmoderne ostavio je tragove u sredinama različitih kultura skoro svuda u svetu, više kao način mišljenja nego model dizajna. Postmoderna briše razliku između elitističke i masovne kulture. Međutim, srebro i srebrnina nose arhetipsku elitističku predstavu sami po sebi. Dizajneri su ustuknuli pred ovim materijalom i odrekli se pri projektovanju one ironične mešavine popularnih i uzvišenih umetničkih formi. Iako su neki od njih pošli i od ovakvog prosedea, oni se nisu mogli odupreti nesvesnom strahopoštovanju prema materijalu dajući izvesnu otmenost i dostojanstvo predmetima.
       I kao što je postmoderna sva od citata stavljenih u različite kontekste tako je i ova izložba srebra, mogli bismo reći, rafinirani citat postmoderne.


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu