NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Merilo uspeha

Sa sve učestalijim bankrotstvima u svetu Internet biznisa, vrtoglav uspeh pornografskih sajtova počeo je da privlači poglede

      Kada Deni Eš uđe u salu gde se održavaju konferencije posvećene Internet marketingu i poslovanju, svi pogledi uprti su u nju. Ne zbog toga što je jedna od retkih žena na takvim skupovima. Ni zbog njene opčinjavajuće plave kose, a ni zbog dubokog i izazovnog dekoltea. Pa čak ni zato što je porno-diva. Deni Eš skreće na sebe pažnju zbog svog poslovanja: tokom prethodnih godina njena priča o Internet biznisu jedna je od retko uspešnih.
       Menadžeri u kompanijama koje posluju preko Interneta dugo su negirali postojanje porno-industrije i uspešnost pojedinaca u “adult entertainmentu” na Mreži. Međutim, sa sve učestalijim bankrotstvima u svetu Internet biznisa, vrtoglav uspeh porno sajtova počeo je da privlači poglede. Tako se Deni Eš nakon višegodišnjeg poziranja i objavljivanja svojih golišavih slika na sajtovima neočekivano našla u poziciji tehničkog konsultanta i počasnog govornika na konferencijama o Internet poslovanju. Čak je dva puta pozvana i da svedoči pred kongresnim komitetima, o pitanjima Interneta i zaštite dece. Među menadžerima koji stoje u redu ispred njene kancelarije, željni njene stručne analize i konsultacija, ima i rukovodilaca renomiranih filmskih, muzičkih, medicinskih i vinskih sajtova a tu su, naravno, i kolege iz iste branše. Prirodno, niko od njih ne želi da bilo koje ime procuri u javnost.
       Slučaj Deni Eš nije usamljen. Još nekoliko adult entertainment kompanija je u lepezu svojih usluga uključilo konsultacije i pomoć u vođenju Internet biznisa. Prema statističkim podacima Online Computer Librardž centra, prošle godine registrovano je 74 000 sajtova sa erotskim i pornografskim sadržajem, što čini dva posto ukupnog broja web sajtova. Njihov prošlogodišnji profit premašuje milijardu dolara. Više od polovine ih ostvaruje oko 20 000 dolara čistog profita godišnje, što je nedostižno i za mnoga zvučnija imena takozvanog ozbiljnog biznisa.
       Prema nekim analizama, adult sajtovima naglo je porasla popularnost i ostvarili su toliku zaradu zahvaljujući interaktivnoj prirodi kompjuterskog medijuma i Interneta - umesto da gledaju celovečernje filmove, posetioci ovih sajtova dobijali su sve servirano u kratkoj, spotovskoj formi. Često je primenjivan recept upotrebe više različitih “udica” koje posetioca nagone da ulazi dublje u sajt i traži što više novih snimaka.
       Zbog prirode posla, ovi sajtovi našli su se na udaru hakera mnogo pre i mnogo više nego drugi, ozbiljniji sajtovi. Usamljeni i uspaljeni klinci širom sveta mnogo su zadovoljniji kada prodru u “Pladžbodž”, nego da se bave dosadnim bankovnim računima. Sem toga, razbijanje bankovnog sigurnosnog sistema odzvanja u svesti kao ozbiljan kriminalni akt. Ulazak u adult sajt i prekopiravanje stotina hiljada golišavih slika i dalje ima prizvuk pubertetskog nestašluka.
       Na drugoj strani medalje je jedno od najpoznatijih imena u adult entertainment industriji, “Playboy”, koji je doživeo fijasko na planu Internet poslovanja. Za protekle dve godine izgubili su 50 miliona dolara u online odeljku kompanije. Analitičari kažu da su za to moguća dva razloga. Jedan je neisplativo visoki kvalitet fotografija koje izlaze iz “Plejbojeve” radionice. Jednostavno, nemoguće je od pretplate pokriti troškove snimanja, modela, timova ljudi koji u svemu tome učestvuju, kad na suprotnom kraju planete amaterke iz Rusije, Ukrajine i drugih istočnoevropskih zemalja jeftinim digitalnim kamerama štancuju nepresušne serije provokativnih fotografija. U provokativnosti leži mogući drugi razlog “Plejbojevog” neuspeha - njihove slike, iako danas značajno “otkrivenije” u odnosu na početak pedesetih godina, i dalje predstavljaju merilo dobrog ukusa i vešte fotografije koja je više erotska nego pornografska, više raspaljuje maštu nego što pokazuje. No, statistički podaci su neumoljivi - savremena Internet publika ne želi da bude zavođena i da nagađa šta je ispod satenskih prekrivača. Važi pravilo “hoću sad i hoću sve”.
      
       NENAD VASOVIĆ
      
      
Privatna berza prostitutki

Kada je, usled opšte krize tržišta Internet (“dot-com”) usluga dobio otkaz u velikoj korporaciji smeštenoj u Silicijumskoj dolini, Đorđo Kso nije imao ideju čime da ispuni vreme između dva intervjua za novi posao. Spasonosna ideja pala mu je na pamet dok je slušao jadikovanja svojih prijatelja i poznanika o tome koliko su usluge prostitutki postale preskupe za prosečan muški džep. Ubrzo je pokrenuo sajt http://www.frugaqohn.com, na kojem je objedinio podatke o najjeftinijim “prodavačicama ljubavi” na tržištu San Franciska. Na veoma jednostavan, ali efikasan način, Đorđo je spojio ponudu i potražnju, postavljajući na sajt samo one intimne ponude koje nisu premašivale iznos od 200 američkih dolara, što je za čitavu trećinu manje od prosečne cene seksualne usluge “u sezoni”. Uspeh je nadmašio sva očekivanja: broj posetilaca se duplira svakih trideset dana i trenutno dostiže broj od oko 350 000 mesečno. Đorđo od sajta lepo zarađuje, a “berza” je proširena na Los Anđeles, San Dijego, Sakramento i Sijetl, sa planovima za Hjuston i Dalas.
      
       D. K.


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu