NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

U potrazi za vestima

Globalni lider Mreže u opštem pretraživanju - Google, jeste relativno slabo “plasiran” u domenu pretrage vesti

      Baš kao što se događaji mogu kategorizovati na mnoštvo načina, tako se i vesti koje se odnose na njih mogu različito klasifikovati. Ipak, ma koliko bile raznorodne po svom sadržaju, za neke od njih se jednostavno kaže da su najvažnije ili “udarne”. Takve, ali i mnoge druge vesti na Internetu se objavljuju na specijalizovanim informativnim (news) sajtovima.
      
       Sajtovi TV stanica
       Većina izvora vesti na vebu su prezentacije renomiranih novinskih agencija i TV stanica. To, naravno, ne znači da su njihova izdanja na Internetu puki sažeci najnovijih izveštaja širom sveta, preneti iz njihove originalne u “golu” tekstualnu formu. Naprotiv - oštra konkurencija, koja se na polju ponude informacija oseća kao nigde drugde, navela je sve da ovi sajtovi vizuelno izgledaju savršeno i, što je daleko bitnije, da informaciju pružaju u što integralnijoj formi, kombinujući razne multimedijalne elemente, čim tek saznata vest postane sadržinski obimnija - od nekoliko ključnih rečenica do svojstva uobličenosti za njeno naprednije tehničko prezentovanje. To praktično znači da ćete na sajtovima TV mreža MSNBC (http://www.msnbc.com), ABC (http://abcnews.go.com), CBS (http://www.cbsnews.com), BBC (http://news.bbc.co.uk) ili CBC (http://www.cbc.ca/news) naći ne samo video inserte vesti, preuzete sa njihovih informativnih TV programa, već i zvučne zapise, stručne komentare, statističke analize, komentare posetilaca sajta i mnoge druge korisne elemente koji su u vezi sa dotičnom vesti.
       Ipak, većina surfera gotovo automatski ukuca http://www.cnn.com, kad poželi da sazna šta se važno desilo, a što ima globalnu težinu. Potvrda te činjenice je na najupečatljiviji način stigla 11. septembra 2001. i narednih dana, kada je sajt ove medijske kuće (i do tada bez sumnje referentan) doživeo gotovo potpun krah, dok su stotine miliona ljudi, žitelji svih vremenskih zona, pokušavali da saznaju šta se zapravo desilo u Njujorku i Vašingtonu. CNN-ova web prezentacija danas je nesporan reper i odavno je prevazišla tradicionalne okvire nudeći ne samo aktuelne vesti opšteg karaktera već i niz vrednih priloga, svrstanih u više od 15 kategorija. Pored toga, CNN ima nekoliko svojih uspešno razvijenih lokalizovanih verzija, za različite zemlje.
       Novinska agencija REUTERS (http://www.reuters.com/news.jhtml), osim što veoma često odnosi primat u objavljivanju vesti, pravo je mesto za potragu za njihovim vizuelnim prikazom, po čemu je ona broj jedan. Sajt je veoma lak za orijentaciju, po čemu je daleko prijemčiviji manje iskusnim korisnicima Interneta. Osim stalnih sekcija vesti (politika, svet, biznis, Internet...), REUTERS redovno dodaje nove, u skladu sa aktuelnim, vremenski dužim dešavanjima (Vimbldon, Svetski kup u fudbalu). Daleko manje atraktivna je prezentacija agencije Asošijeted pres (http://www.ap.org), što je vrlo razumljivo, s obzirom na to da je AP daleko više usmeren prodaji vesti drugim agencijama i stanicama, nego njihovom besplatnom direktnom prezentovanju populaciji Interneta.
      
       Pretraživači vesti
       Ponekad potraga za vešću koja vam je potrebna ne može da se uspešno okonča posetom nekom od “klasičnih” news sajtova. U tom trenutku, nastupaju specijalizovani web pretraživači vesti, koji “špartaju” Internetom, sakupljajući informacije iz više izvora (ponekad i više od 3 000) i sortirajući ih na adekvatan način, najčešće hronološki i/ili po važnosti, ali i po drugim parametrima (oblast života, poreklo izvora...). Brzina kojom stižu je pouzdana - rezultati pretrage se osvežavaju gotovo simultano sa pristizanjem i objavljivanjem vesti na nekom od izvora koji se konsultuju (izvori su pojedinačni sajtovi koji donose vesti). Oni poseduju i još neke komparativne prednosti, kao što je pretraga po tačno određenim frazama (stavljaju se među navodnike u odgovarajuće polje), uz upotrebu Bulovih logičkih operatera (AND, OR, NOT...), arhiva, linkovi ka drugim, srodnim temama...
       Globalni lider Mreže u opštem pretraživanju - Google, jeste relativno slabo “plasiran” u domenu pretrage vesti. Konsultuje srazmerno mali broj izvora (oko stotinu na sat), a kao rezultate izbacuje izveštaje maksimalne starosti od sedam dana (http://news.google.com). Ne poseduje opciju pretraživanja po vremenu objavljivanja vesti i, za razliku od većine konkurenata, svoje rezultate ređa prema njihovoj bitnosti, a ne hronološki. Prednosti su mu u preglednosti dobijenih rezultata, a i sažeci ispod linkova su koncizni i vrlo upotrebljivi.
       Pomalo skrajnuta AltaVista koristi mašinu za pretraživanje vesti Moreover (http://news.altavista.com), mada možete i direktno otići na http://www.moreover.com. Ukucavanjem adrese http://w.oreover.com/categories/category_list.html dobijate pristup specijalizovanim kategorijama vesti - njih više od 350!
       Portal Džahoo! se može koristiti kao presek vesti prezentovanih u uobičajenom agencijskom stilu (http://news.yahoo.com), ili za podrobniji uvid u aktuelne događaje (http://dailynews.yahoo.com/fc), u okviru čega se sajt zapravo grana u veliki broj komplementarnih portala, sa nizom linkova ka stranicama Interneta koje su u vezi sa dotičnom vesti.
       Na Mreži se mogu naći i drugi “dajxesti” vesti sa raznih strana, više ili manje uspešni. Recimo, http://www.alltheweb.com je jedna od lokacija na Internetu koja je u velikom usponu zbog napredne integrisane mašine nazvane Fast, uz pomoć koje se vest korisniku dostavlja maltene onog trenutka kada je negde na vebu postavljena. Poseduje i opciju pretraživanja na hrvatskom jeziku, dok se srpski još iščekuje. Sajt http://www.worldnews.com namenjen je, pre svega, novinarima. Ima arhivu koja seže do dva meseca unatrag, a podržana su 23 jezika.
      
       DUŠAN KATILOVIĆ
      
      
Virtuelna spikerka

Jedno od “hit mesta” Http://www-a je Ananova (http://www.ananova.com). Iako naslov možda asocira, nije u pitanju nikakav domaći ženski časopis, već pretraživač vesti koji je uspešniji na “manje obaveznim” poljima, kao što su kultura ili umetnost, ali i trač i intriga. Vesti su date u čitkom i primamljivom formatu, a poseban kuriozitet je virtuelna spikerka Ananova, koja odabranu vest može i da vam naglas - pročita.
      


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu