NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Širom zatvorenih očiju

Za razliku od srpske skupštine, gde pet kamera, vrlo korektno i vizuelno kultivisano pokriva prostor i tačno prati radnju, haška sudnica me podseća na solidno opremljen kamerni studio pogodan za snimanje, recimo, TV kvizova. U ovom kvizu, srećom, glavni akter neće zaraditi kuću, auto, letovanje na Antilima, milione, ali zato ovdašnji publikum ne propušta priliku da svakodnevno boduje i navija za svog kandidata

      Posle spektakularnih TV prenosa i dramatičnih obrta na stadionima Koreje i Japana, ovdašnji TV publikum je vraćen u surovu stvarnost haške sudnice i u srpsku skupštinu na direktni prenos zasedanja Anketne komisije.
       Povezujući ova tri video-prizora, nehotice mi se javljaju poređenja sa tri klasična filma koji su stilski i dramaturški obrazac za tri pomenuta događaja: prvi je dugometražni dokumentarac "Olimpijada u Berlinu" (1938), drugi "Nirnberški proces" i treći "Paravan". Analitički pristup sportskog spektakla koji je uspostavila Leni Rifenštal postavio je osnovni princip prenosa TV slike sa sportskih borilišta dvadeset godina kasnije.
       Kramerov "Nirnberški proces", iako holivudska rekonstrukcija najčuvenijeg suđenja u dvadesetom veku, ostaje obrazac zbog imena glavnih aktera: savezničkih sudija, tužioca i odbrane, kao i raznih zločinaca, generala i vrhovnika Trećeg rajha.
       Treće poređenje, sednica Anketne komisije Skupštine Srbije i film Martina Rita "Paravan" povezani su preko čuvenog Mekartijevog senatskog odbora za antikomunističku delatnost koji je pedesetih godina potresao Holivud kada su zbog članstva i simpatizerstva KP SAD mnogi filmski poslenici ostali bez posla pa i građanskih prava.
       Sednice Mekartijevog odbora pratio je neviđeni publicitet, zapadni svet je bio opterećen špijunskim aferama i hladnim ratom sa SSSR-om. Pred javnost su se ređale najpoznatije glumačke veličine, stvaraoci i saradnici. Tada vodeći holivudski autor i moderator filmskih vedeta Elija Kazan podneo je spisak sa više od hiljadu imena članova i simpatizera holivudske ćelije KP SAD i zauvek obeležio sebe kao denuncijanta. Kuriozitet ovog političkog spektakla bio je u tome što su u njemu neposredno učestvovala čak dva buduća predsednika SAD; Ronald Regan kao glumac, dao je izjavu i odgovarao na pitanja Ričarda Niksona koji je bio u svojstvu tužioca i istražioca.
       Prizor iz Skupštine Srbije nije bio objavljen teskobnom atmosferom američkog Senata, ali je uklanjanje paravana ispred generala, vladinih i predsednikovih savetnika, portira, kelnera, kafe-kuvarica, premijera, bizarno otkrilo našu čaršijsko-političku scenu i lišilo gledalište još jedne iluzije o neprikosnovenosti i nedodirljivosti vlasti.
       Za razliku od srpske skupštine, gde pet kamera, vrlo korektno i vizuelno kultivisano pokriva prostor i tačno prati radnju, haška sudnica me podseća na solidno opremljen kamerni studio pogodan za snimanje, recimo, TV kvizova. U ovom kvizu, srećom, glavni akter neće zaraditi kuću, auto, letovanje na Antilima, milione, ali zato ovdašnji publikum ne propušta priliku da svakodnevno boduje i navija za svog kandidata.
       Film "Nirnberški proces" je predstavljao vrhunac kampanje vođene protiv nacizma u Nemačkoj, koja je počela odmah posle rata odvođenjem nemačke omladine, majki i dece svakodnevno u bioskop da gledaju prizore iz Aušvica i Dahaua. Svakodnevno suočavanje ovdašnjeg gledališta sa zlikovcima i žrtvama u haškom "kvizu" ima sličnu funkciju: uništenje ubilačkih poriva i sprečavanje činjenja sličnih nepodopština u budućnosti. A tako je preobraćivan i glavni junak Kjubrikove "Paklene pomorandže". Ogrezlog zločinca prinudili su egzekutori da netremice zuri u ekran na kome su prikazani najstrašniji masakri i destrukcije, sve dok od krvožednog vuka nisu dobili bespomoćno jagnje.
       Suđenje u Hagu predviđaju da će se završiti 2004. godine. To je ujedno i olimpijska godina. Tada ćemo opet "progledati", kroz Atinu, u svet.
      
       DRAGOMIR ZUPANC


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu