NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Brzina privatizacije

Voz za treći milenijum

      Posle šest godina izgradnje, koja je iziskivala najvisprenija geološka rešenja, zvanično je 1. avgusta otvorena nova trasa nemačke železnice - Frankfurt/Majn - Keln. Novom trasom se za samo 76 minuta može novim vozom "Inter Citdž Express - 3" iz jedne metropole u drugu stići, odnosno jedan sat uštedeti u poređenju sa dosadašnjem trajanjem putovanja od dva sata i 15 minuta. Od 15. decembra 2002, kada treba da stupi na snagu novi red vožnje, putovanje će trajati samo 55 minuta. Ta činjenica ima posebnu važnost u celokupnom konceptu transporta nemačke železnice, a posebno u njegovom privrednom aspektu. Ni avion ni auto ne mogu konkurisati takvoj efektivnoj transportnoj logistici. Hartmut Medorn veli da je nova trasa "ugaoni kamen u istoriji nemačke železnice" kojom će privredni koridor između dveju metropola biti najpovoljniji.
       Novi voz na novoj trasi za putnički saobraćaj položen je na "čvrstu osnovu", odnosno šine su položene na fundamente od betona i čelika, a ne na konvencionalnu tehniku prečaga od drveta. To omogućuje vozu sasvim novi kvalitet vožnje bez ritmičkih trzaja i monotone akustike. Dakako, redovne popravke i održavanje šina i podloga time otpadaju, te je i privredni efekat očigledan. Tehnička novina novog voza leži i u izmenjenom principu pogona. Umesto dosadašnjeg pogona lokomotive na čelu ili repu kompozicije, sada je na snazi princip "aksijalnih trakcija". Dakle, pogon nije koncentrisan na čelo ili rep voza, već je ravnomerno raspodeljen na sve vagone kompozicije. Fantastična snaga od osam megavata (oko 10 900 konjskih snaga) omogućuje ovom vozu specifičnu snagu od 20 kilovata po toni bruto tereta, odnosno dvostruko veću snagu pri jednakom utrošku energije no što je to imao voz prve generacije ICE1. Jedan od imperativa pri konstrukciji novog voza bilo je načelo sigurnosti pri fantastičnoj brzini od 300 km na sat. Novi koncept trostrukih kočnica - generatoričkih, električnih i pneumatskih karakterišu briljantnu tehniku ovog gotovo futurističkog voza.
       Pored odličnog komfora koji nudi novi voz, valja istaći i novi gastronomski koncept koji stupa na snagu. Naime, umesto dosadašnjih vagona-restorana, sada će u svakoj kompoziciji postojati samo "bistro" u kome će gotovo pripremljena hrana (fast-food) stajati na raspolaganju. Novo je i to što će putnicima i prvog i drugog razreda biti hrana i piće servirani. "Dosad su putnici morali k nama dolaziti, odsada ćemo mi odlaziti njima", glasi nova lozinka Hansa Koha, šefa Odeljenja za marketing nemačke železnice. Shodno njenoj statistici, samo se jedan procenat putnika tim servisom dosad služio. Racionalizovani i ekonomizovani prostor biće popunjen sa šest sedišta drugog razreda, što će shodno marketing-analizama, donositi veći prihod nego da se ostalo pri starom konceptu.
      
       Ukupni troškovi izgradnje nove trase iznosili su oko šest milijardi evra. U toj investiciji nije učestvovala samo nemačka federacija, koja u pseudoprivatizovanoj nemačkoj železnici ima apsolutnu većinu i monopol, već i mnoga druga preduzeća iz oblasti tehnike i građevine.
       Kada će novoj trasi biti priključeni ostali segmenti železničke mreže, zavisiće i od prekomernih troškova za regulisanje šteta kojima je nemačka železnica izložena poplavama neviđenih razmera. Te štete će izmeniti ne samo planove nemačke železnice već i celokupne nemačke privrede.
      
       ZORAN ANDRIĆ


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu