NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Večni Građanin Kejn

Svakih deset godina od 1952. izdanje britanskog Filmskog instituta časopis "Sight&Sound" organizuje anketu među filmskim kritičarima. Pola veka ove "institucije" dobra je prilika da se sagleda sveobuhvatnost promena u ovoj umetnosti

      Princip po kojem kritičari i autori bez ikakvih uslovljavanja osim neophodnog ograničavanja na magičan broj 10, biraju filmove koji su najbolji po "njihovim" kriterijumima, šarmantan je udarac onima koji su pristalice objektivnosti kritike i šablonskim kanoničnim vrednostima od kojih izgleda najviše pate kritičari u kontinentalnom delu Zapadne Evrope.
       Šta se posle pola veka zapaža na prvi pogled?
       Od deset najboljih sa liste iz 1952. samo se tri nalaze na listama iz 2002. Kradljivci bicikla De Sike nalazi se samo na listi režisera iako je zauzimao prvo mesto na listi kritičara 1952. Lin koji je prisutan s filmom Kratak susret, tek će deset godina kasnije snimiti Lorensa od Arabije koji je danas omiljeni film Kormana, Ferhufena, Projasa, Šumahera... To potvrđuje da ima istine u tvrdnjama kako su liste oduvek pod utiskom filmova iz poslednjih nekoliko godina.
      
       Miljenik intelektualaca
       S druge strane, među prvih deset filmova na listi iz 2002. najmlađi film je iz 1980. Kao da većina kritičara smatra da su dobri filmovi prestali da se prave sa završetkom sedamdesetih, iako kinematografija "Novog Holivuda" koja većim delom pripada ovoj deceniji nije u potpunosti valorizovana, čini se da su upravo filmovi nastali u ovom okruženju (Kum, Razjareni bik) odgovorni za pomeranja na listi.
       Prema svim ocenama, sedamdesete su bile jedan od najplodotvornijh perioda u istoriji filma. Ako prihvatimo tvrdnju druge struje kritičara da filmovi treba da prežive test vremena, da li to znači da nesumnjiva remek-dela kao što su Pohlepa i Stradanje Jovanke Orleanke, pod ispitivanjem ovog šarolikog skupa otkrivaju svoje mane? Da to nije tako potvrđuje film F.V. Murnaua Zora, koji predstavlja sumrak nemog filma, a čija reputacija u poslednjih 30 godina neprekidno raste.
       Koplja se lome oko nesumnjivog favorita i režisera i kritičara, filma Građanin Kejn Orsona Velsa. Da je ovaj film bio nezapažen u periodu neposredno posle nastanka svedoči to da ga nema na listi iz 1952. godine. Naravno, ako uzmemo u obzir njegovu problematičnu distribuciju u Evropi s obzirom na godinu nastajanja, bićemo u pravu, jer već 1962. godine ovaj film dospeva na čelo liste, na kojem se nalazi i danas. Očigledno je da je tek u posleratnom periodu ovaj film otkriven u Evropi zajedno sa porastom pažnje koju film kao umetnost poprima u to vreme. Zanimljivi su komentari na ovaj 40-godišnji neprekidni uspeh. Džejson Solomon komentariše u Obzerveru: "Ali zbog čega reagujem na Kejnovu hegemoniju s takvim razočaranjem? Sam film je daleko od toga da bude dosadan, ali samo njegovo ime sa savremenim asocijacijama kao i Alijevo, s titulom Šampiona svih vremena, dovoljno je da izazove napad zevanja. Rodžer Ebert, najuticajniji američki kritičar komentariše neuspeh drugih režisera: "Vels je prvi među režiserima i kritičarima, ali interesantno je primetiti četiri imena kojih nema među prvih 10: Bili Vajlder, Ingmar Bergman, Žan-Lik Godar i Džon Ford. Možda su svoje šanse umanjili time što su napravili isuviše dobrih filmova."
       Dok je u anketi 1992. godine domaći kontingent bio reprezentativno zastupljen učestvovanjem Nebojše Pajkića, Živojina Pavlovića, Dinka Tucakovića, Gorana Gocića ovoga puta nije bilo učesnika iz (još uvek) SRJ. Slobodan Šijan se našao na listi deset filmova Gabrijela Tešoma sa UCLA-a, s filmom Ko to tamo peva. Na listama više anketiranih su tri filma Emira Kusturice: Sjećaš li se Doli Bel, Dom za vešanje, Andergraund.
       Jedini učesnik ankete koji nam je, makar geografski blizak, jeste Slavoj Žižek mada se njegovo učestvovanje da objasniti trenutnom intelektualnom famom koju ovaj slovenački filozof-intelektualac uživa na Zapadu. Žižekova lista je fantastično eklektična za razliku od većine kritičara koji kao da su se držali dogovora ili plašili komentara svojih kolega. Dva Hičkoka: Psiho i Vrtoglavica; Lincova Dina; 3 i 10 za Jumu Delmera Dejvsa kao i Opfergang nacističkog režisera Fajta Harlana. Osporavana stogodišnjakinja Leni Rifenštal je prisutna sa svoja dva glavna filma, Olimpija i Trijumf volje za koji je glasao kanadski autor Deni Arkan (Isus iz Montreala). Novozelandski režiser Vinsent Vord (Navigator) se opredelio za jedan uslovno kolor film (Rubljov) i osam crno-belih među kojima je i Langov Metropolis koji je i na listi Pola Ferhufena (Robokap, Niske strasti).
       Rat zvezda (Lukas) našao se na listi zahvaljujući Rodžeru Kormanu.
      
       I pornići na listi
       Lista filmova uključuje i četiri filma koja su probila granice geta pornografije: Duboko grlo, Iza zelenih vrata, Otvaranje Misti Betoven i Đavo u gospođi Džouns. Komentarišući razloge stavljanja jednog od njih na listu, horor režiser Stjuart Gordon (Reanimator) izjavio je: Iza zelenih vrata je Prohujalo s vihorom pornografskog filma. Kritičar Džoel David je svoju odluku da na listu uvrsti film Đavo u gospođi Džouns opravdao zaključkom: "Da li su dakle američki porno filmovi bolji od Građanina Kejna? Skoro svi nisu, iako dragocena nekolicina jeste kao i drugi filmovi sa moje liste..."
       Jedini dodatak ovom komentaru je da se očekuje da će dominacija američkog i evropskog filma biti razbijena za manje od deset godina prvenstveno zahvaljujući azijskom filmu. S obzirom na to da se Holivud još 1997. izgleda uputio liticom samouništenja ostaje nam da sačekamo dest godina da vidimo koliko će ovakve ocene biti odražene u sledećoj anketi.
      
       MILOŠ TOMIN
      
      

Nemojte da vas čudi lista koja sledi. Objašnjenje za ponavljanje nekih mesta na rang-listi i izostanak drugih nalazi se u sledećem: ukoliko na listi ima tri filma za sedmo mesto, to znači da oni zauzimaju isto mesto, pa sastavljač liste smatra da nema osmog, već jednostavno listu umanjuje za sledeće mesto.
      
       10 NAJBOLJIH PO IZBORU FILMSKIH KRITIČARA
       1. Građanin Kejn (1941)
       2. Vrtoglavica (1958)
       3. Pravila igre (1939)
       4. Kum I i II (1972, 1974)
       5. Tokijska priča (1953)
       6. 2001: Odiseja u svemiru (1968)
       7. Oklopnjača Potemkin (1925)
       7. Zora (1927)
       9. Osam i po (1963)
       10. Pevajmo na kiši (1951)
      
       10 NAJBOLJIH PO IZBORU FILMSKIH REŽISERA 1. Građanin Kejn (1941)
       2. Kum I i II (1972 and 1974)
       3. Osam i po (1963)
       4. Lorens od Arabije (1962)
       5. Doktor Strejndžlav (1963)
       6. Kradljivci bicikla (1948)
       6. Razjareni bik (1980)
       6. Vrtoglavica (1958)
       9. Rašomon (1950)
       9. Pravila igre (1939)
       9. Sedam samuraja (1954)
      
       10 NAJBOLJIH PO IZBORU FILMSKIH KRITIČARA 1952.
       1. Kradljivci bicikla       De Sika
       2. Svetlost velegrada      Čaplin
       2. Zlatna groznica      Čaplin
       4. Oklopnjača Potemkin      Ejzenštajn
       5. Netrpeljivost      Grifit
       5. Priča o Luizijani      Flaerti
       7. Pohlepa      Fon Štrohajm
       7. Dan se rađa      Karne
       7. Stradanje Jovanke Orleanke      Drejer
       10. Kratak susret      Lin
       10. Milion        Kler
       10. Pravila igre       Renoar


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu