NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Lica i naličja znakova

Naziv izložbe: ZNAKoviTO
Priređivač: Časopis "Kvadart"
Galerija: Grafički kolektiv

      Milorad H. Jevtić
       Savremena svakodnevica je nezamisliva bez grafičkog dizajna, a jedan njegov vid, onaj koji se bavi znakovima, posebno je izražen i zapažen. Danas nema grada, ustanove, preduzeća, medijske kuće, sportskog društva... bez sopstvenog grafičkog simbola kojim se predstavlja javnosti.
       Časopis "Kvadart" jeste jedina naša publikacija koja se istraživački, studiozno i propagandno bavi grafičkim dizajnom u svim njegovim formama. Ovog leta je "Kvadart" u svojoj delatnosti otišao korak dalje priredivši u Galeriji Grafičkog kolektiva izložbu hiljadu znakova odabranih sa naših prostora. Ovom revijom organizatori su istovremeno najavili skoru pojavu trotomnog kompleta koji treba da predstavi tri hiljade ovakvih radova kroz tri kategorije: alfabeti, logotipi i piktogrami. Prema Radomiru Vukoviću, glavnom uredniku "Kvadarta", teoretičaru i stvaraocu grafičkog dizajna, alfabeti su rešenja koja u sebi imaju stilizaciju ili asocijaciju na slovo, logotipi su kreativna intervencija u nekom slovnom nizu, a piktogrami su slikoviti simboli. Doista je trebalo mnogo posvećenosti i truda da se sakupi, odabere i izloži tako veliki broj radova, a njihovo najavljeno publikovanje, uz dodatnih dve hiljade novih, posebno je poduhvat vredan bezrezervne pohvale. Zanimljivo je i duhovito priređivačevo objašnjenje selekcionog kriterijuma izraženog u tri principa: prvi - da je rad dobar, drugi - da je rad važan i treći - da je mogao da bude pronađen.
       Izložba u Grafičkom kolektivu impresionira obiljem izvanrednih radova kadrim da se uspešno takmiče i sa inostranom konkurencijom. Zapazili smo, međutim, da se u ovom brojnom izboru nisu našla dva znaka odskora veoma vidljiva posvuda u gradskim ambijentima širom Srbije. Reč je o amblemima Nacionalne štedionice i Pošte. Mišljenja smo da ih je izložba s pravom zaobišla, jer bi oni mogli da se nađu samo u kategoriji neuspelih ostvarenja. Ako je kružni amblem Nacionalne štedionice (sa periferno ispisanim nazivom ustanove i središnjim logotipom od šematizovanih slova N i Š) oblikovno oslonjen na likovni duh prve polovine prošlog veka, pa na taj način treba da podseti na bankarsku tradiciju i solidnost, onda bismo mogli i da mu nađemo neko opravdanje, ali ne i odobravanje za njegov savremeni kreativni domet. Na drugoj strani novi znak Pošte mogao bi da se označi samo kao sveukupni podbačaj. Nevešta stilizacija tri pisma u plavoj i žutoj boji sa belim međurazmakom više podseća na neka dva neidentifikovana nazubljena komada koja svojim kompozicionim sklopom nipošto ne mogu da simbolizuju dinamičnost, brzinu, pouzdanost i druge odlike savremene poštanske službe. Kombinacija ovog piktograma sa nazivom POŠTA još i pogoršava utisak o jednom neuspelom rešenju. Značaj ustanove kakva je Pošta svakako zaslužuje bolji amblem, pa smatramo neophodnim da se novi simbol potraži na javnom konkursu koji bi svakako privukao i niz maštovitih kreatora sa izložbe u Grafičkom kolektivu.      


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu