NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Dragoceni ukrštaji

"Umetnici svih zemalja ujedinite se! Umetnost mora postati internacionalna, inače će prestati da postoji

      Tom proklamacijom je 1922. osnovana "Zajednica internacionalno progresivnih umetnika". U njoj su se naporedo sustekli ekspresionisti i konstruktivisti, dadaisti i futuristi. Taj apel, postuliran u konstruktivističkom časopisu "De Stijl", postaće i osnovna maksima avangardista na svim forumima umetnosti.
       Donedavno se interesovanje za umetnost avangarde uglavnom koncentrisalo na velike geografske centre - Pariz na Zapadu, Moskvu na Istoku, možda Minhen kao ekvidistancu dveju rečenih metropola i najzad na delatnost "Bauhausa" u Vajmaru, Desauu i Berlinu. Između tih metropolitanskih tačaka razapinjala se gusta mreža umetničkih razmena, uzajamnih nadahnuća, autohtonih razvoja i stremljenja, dok se bogatstvo nijansi perifernih centara mahom zapostavljalo.
       Ova izložba uverljivo dokumentuje razuđeni spektar svih tih skupova umetnika avangarde istovetnih estetičkih sklonosti i književnika jednorodnih poetičkih nazora od Diseldorfa i Beča, preko Varšave, Krakaua, Lođa, Zagreba, Ljubljane, do Beograda i Bukurešta. Za istorijsko-umetničku recepciju bilo je vrlo teško da se slika iskristališe i upotpuni razvojnim linijama češke i slovačke, mađarske ili poljske avangarde. Njihova izolacija može se delom razumeti kao plod međudržavnih surevnjivosti u senci dinastija Romanovih, Hoencolerna, Habzburga ili Osmanskog carstva. Taj zev u komunikacije bio je posle Drugog svetskog rata još izrazitiji, uslovljen, dakako, istorijskim okolnostima: "gvozdenom zavesom" i represijama totalitarističkih režima.
       Izložba "Avangarde u srednjoj Evropi 1910-1930" u minhenskom istorijskom paleu Haus der Kunst omogućuje temeljite studije tih višestrukih odnosa. Ona pokazuje jednoznačno da su umetnička stremljenja u srednjoj Evropi prvih decenija 20. veka u direktnoj vezi sa njihovim pandanima u Parizu, Moskvi, Minhenu, Berlinu. Prvu etapu ove izložbe čini kubistička grupa "Skupina", koja je 1911. iznikla iz nemačko-češke grupe "Osmorice". Radovi grupe mađarskih "Aktivista", koja se koncentrisala oko mađarskog pisca Lajoša Košuta, spajaju ekspresionističke elemente sa autonomnim vidovima fovizma, futurizma i ekspresionizma. "Formisti" iz Krakaua bili su veoma bliski ekspresionistima, jačajući pri tom njihove formalističke i grafičke tendencije, pri čemu se delimično nazire paralelizam sa futurizmom. Čvor i ukrštaj u koji su se različite umetničke grupe u Nemačkoj splitale, bilo je udruženje "Konstruktivističke internacionale" u Diseldorfu sa vrlo jakim uticajem El Liscikog, kao i mađarskog avangardnog časopisa "Ma".
       Možda je ipak najznačajniju ulogu u razvoju u srednjoj Evropi imao "Bauhaus", koji je mnogostrukim delima na ovoj izložbi predstavljen. Ovde su pored Lasla Moholi Nađa još i Andor Vajninger, Alfred Forbat, Farkaš Molnar.
       Smisao izložbe "Avangarde u srednjoj Evropi 1910-1930" mogao bi da bude: ne može biti reči o jednoj avangardi, već o mnogostrukim avangardama koje su uticale jedna na drugu sačuvavši pri tom sopstvene specifičnosti. Različiti centri avangarde grupisani su prevashodno topografski, dok je istorijsko-umetnički aspekt ostao sekundaran. Mimo slika, izloženi su i drugi objekti: skulpture, plakate, mobilijar, tapiserije, fotografije, literatura, najzad časopisi koji su bili najvažnije sredstvo komunikacije. Ovde su analizirani idiomi, stilovi, ideologije i izražajna sredstva, pri čemu je nacionalni identitet plodno združen sa svešću o internacionalnom umetničkom zadatku avangarde. Stilistički ukrštaji kubizma i purizma u spoju sa ruskom strukturalističkom lingvistikom, američkim džezom i filmom (shvaćenim kao sintezom umetnosti), mogao bi važiti za pars pro toto paradigmu avangardne umetnosti.
       Povodom ove izložbe izišao je katalog na 140 strana""!Avantgarden! 1910-1930". Svakom geografskom centru avangarde posvećeno je jedno poglavlje. Esej o avangardi u Beogradu napisao je Miško Šuvaković, vešto spajajući razvojne linije umetničke avangarde - Micićevog "Zenitizma" i njegove protagoniste u slikarstvu - Mihaila S. Petrova i nadrealiste Radojice Živanovića Noea sa književnom modernističkom avangardom - Milošem Crnjanskim, Rastkom Petrovićem, Boškom Tokinom i Stanislavom Vinaverom i nadrealističkom strujom - Ristićem, Vučom, Matićem.
       Izložba je nastala u saradnji sa dvema institucijama - Los Angeles Countdž Museum of Art i Martin-Gropius-Bau Berlin. Avangardna umetnost je ne samo svojim stremljenjima, već i u svojoj supstanci kosmopolitska i univerzalna, mogla bi glasiti osnovna poruka ove izvanredne izložbe. Nakon Los Anđelesa i Minhena, izložba će od novembra biti otvorena u "Martin Gropijus zdanju" u Berlinu.
      
       ZORAN ANDRIĆ


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu