NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Šta da se radi
Šta da se radi(o)
 

Đorđe Đorđević

Format je, ukratko, ustavna povelja radija i on određuje sve segmente jednog radio-programa

      Radio se nalazi pred istorijskom odlukom: hoće li prihvatiti pravila igre koja odavno postoje u radio-difuziji ili će ustupiti mesto jačima? Ako se odluči za prvu mogućnost, onda ga očekuje nešto bolnije od tranzicije: mora da se vrati na početak! Ono što je najvažnije za jedan radio, jeste FORMAT iz koga proizlazi sve ostalo, a formatiranje radio-stanica u svetu je odavno učinjeno.
       Šta je radio-format? Radijski format - format radija podrazumeva celodnevno emitovanje, odnosno sve segmente i elemente programa koji se emituje na jednoj radio-stanici. Za sve vreme postojanja radija, formati su, kao i radio, evoluirali, a sa razvojem radija, pojavili su se i mnogi novi formati. Danas, svi poznati i postojeći formati koncipirani su tako da se obraćaju specifičnom i precizno definisanom segmentu populacije, bazirajući se na demografskim kriterijumima kao što su starosna dob, etnička pripadnost, poreklo, pol, obrazovanje itd.
       Format je, ukratko, ustavna povelja radija i on određuje sve segmente jednog radio-programa - od vesti do reklama i načina njihove prezentacije i realizacije
       Mnogi definisani formati ukratko su opisani da bi se videle nijanse između njih i da bi se shvatilo koliko se precizno ide na određenu ciljnu grupu, jer samo takva segmentacija garantuje uspeh u današnjem haosu na FM području i, naravno, tržištu. Čak mnogi formati imaju svoje podformate da bi što preciznije “uboli” svoju ciljnu grupu.
       - vesti, govorni, sportski formati - kojima je svojstvena prekomerna količina informacija
       - countrdž music formati (kojih takođe ima nekoliko podvrsta)
       - contemporardž - savremeni hit radio - CHR
       - adult contemporardž (za odrasle) - AC
       - rock i alternativni (koji imaju svoje subformate -klasični rok, moderni rok itd)
       - urbani
       - džez i klasika (sa svojim subformatima)
       - oldies (stari hitovi) i nostalgija
       - njorld music
       - religiozni format (za razne verske zajednice)
       - javni servis
       - koledž radio i studentski radio
       - ostali formati (dečiji, etnički, brokerski itd)
       Šta da se radi?
       Prvo, doneti što pre zakonsku regulativu koja će precizirati šta je to radio i koji uslovi moraju biti ispunjeni da bi se dobila frekvencija.
       Drugo, da regulatorno telo, savetodavno telo ili kako će se već zvati, donese pravilnik o ponašanju u eteru, nadzire rad radio-stanica i sankcioniše njihovo (ne)pridržavanje usvojenih i prihvaćenih pravila igre.
       Treće ali ne i poslednje, emiteri koji budu te sreće i dobiju dozvolu za emitovanje, moraju formatirati svoje programe veoma preciznim određivanjem pretpostavljene ciljne grupe jer samo tako mogu učestvovati u tržišnoj utakmici koja je neminovna. Formatiranje radija, segmentacija tržišta, insistiranje i istrajavanje na tome, praćenje tehnoloških dostignuća pa čak i industrijalizacija medija, jedini su uslovi opstanka.
      
       (Autor je muzički urednik Radio Indeksa)


Copyright © 2000 NIN - redakcija@nin.co.yu