NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Kako srušiti Amerikanca

Da bi postao šampion Svetskog kupa u avio-modelarstvu Kolić je tri puta ove godine pobeđivao konkurente

      Avionu, slomiću ti krila, joj ako ti uhvatim pilota...”, duhovita i prepoznatljiva je pesma rokera Bore Đorđevića Čorbe. Malo je, međutim, poznato - zbog naše već poslovične nezainteresovanosti za tamo nešto, da još važeća SR Jugoslavija ima svetskog šampiona u avio-modelarstvu. Dvadesetogodišnji Beograđanin Ivan Kolić, četiri godine zaredom (od juniorskih do seniorskih takmičenja po belom svetu) redovni je pobednik Svetskog kupa u ovoj atraktivnoj sportskoj disciplini - letu i navođenju “aviona bez pilota”.
       Lepeza šampionskih titula gotovo da nema kraja i zato rođeni pobednik (9. maj 1982) Ivan Kolić za NIN kaže: “Šampion Evrope prvi put postao sam 1999, šampion sveta 2000 - kao junior u seniorskoj konkurenciji, dvostruki pobednik Svetskog kupa iste godine što sam ponovio i ove godine koja odlazi. Mislim da je ovo dovoljno jednoj prezentaciji karijere koja treba tek da traje.” Ivan Kolić je najmlađi nosilac titule “Zlatni orao” Vazduhoplovnog saveza Jugoslavije.
       Da bi postao šampion Svetskog kupa u 2002, u klasi modela “F1B”, Ivan Kolić je tri puta ove godine pobeđivao konkurente, u Budimpešti (“Pusta kup”), Kelnu (“Ejfel pokal”) i Madridu (“Kastilja la Manča”), iskusne modelare Andreja Kerbetova iz Rusije i Igora Vivšara iz Ukrajine.
       “Po pravilu, avio-modelari sa prostora bivšeg SSSR-a su najbolji na svetu. Zbog duge tradicije, ali i znanja potrebnog za ovaj sport. Ubedljivo najbolje modele konstruiše (sklapa) Amerikanac Aleksandar Drukov, nekadašnji “prebeg” iz Ukrajine. Nadam se da neće zvučati neskromno kada kažem da sam ga dvaput “srušio” u Svetskom kupu, modelom sklopljenim u našoj zemlji, u SAD prošle godine (“Sjera kup”) i ove u Mađarskoj (“Pusta kup”). U Budimpešti je učestvovalo 94 takmičara, a čak njih 80 je koristilo modele Amerikanca. Aleksandar Drukov nije mogao da se čudu načudi kako i zašto sam pobedio njegov model! Gospodin Drukov nije samo sportsko poznato ime u svetu već je jedan od vodećih vojnih konstruktora SAD za bespilotne (špijunske-pr.a) avione. One iste koji su nadletali našu zemlju tokom bombardovanja 1999. Koliko sam upoznat, dosta njih je bilo i oboreno.”
       Koliko je zapravo skup sport - avio-modelarstvo i kako da baš naš model pobeđuje takvog giganta i modelara kakav je “Amero-Ukrajinac” Aleksandar Drukov, za NIN objašnjava mlađani šampion sveta Ivan Kolić: “U principu, ne tako mnogo skup koliko se misli. Delove, komponente od karbonik-kelare i vlakna, uglavnom nabavljamo u Rusiji i Ukrajini. Oni se spajaju po kalupima, a onda prave u serijama. Kalupe sami pravimo i svako od članova aeroklubova pravi po jednu komponentu. Za model je najvažniji profil krila. Najbolji su se pokazali upravo modeli inženjera Aleksandra Drukova, zbog čega je on svojevremeno i proglašen majstorom sporta Ukrajine! Moj prvi model (igračku) sklopio je profesor Petar Smiljanić sa Mašinskog fakulteta u Beogradu.”
       “Takmičenje se sastoji iz sedam startova koji traju, mnogi će reći kratko, po tri minuta. Kada se napravi taj skor od 1260 sekundi, onda se takmičenje nastavlja u flaj-ofu. Tokom jednog dana takmičenja pretrči se i do dvadeset kilometara. Zato je potrebna fizička kondicija. Tehnika vođenja modela zavisi od znanja takmičara. Kada i u koje vreme da letilicu pusti u vazduh. U slučaju loše procene, model uleće u turbulenciju i pada kao cigla. Snaga je važna zbog ‘gume’ uz pomoć koje se navodi letilica. Sam model nije težak, ali zato upravljanje njime zahteva snagu nekada i do sto kilograma. Zato, pored redovnog trčanja, tri puta nedeljno odlazim u teretanu gde radim sa tegovima...”, objašnjava Ivan Kolić.
      
       ALEKSANDAR MIHAJLOVIĆ


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu