NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Dodatna vrednost

      Među glavne oblike komunikacije u novom masovnom mediju spadaju prvenstveno glavni novinski sajtovi koji nude svoj urednički koncept često u različitom obliku, ali u istom sadržaju kao u osnovnom mediju, sa vrlo malom i modernisanom formom interaktivne komunikacije. Drugi nude nešto različit sadržaj, apdejtovan, ili skraćen za one delove koji se nalaze samo u komercijalnom korišćenju. Interakcija se svodi samo na eventualno pisanje pisama, glasanje po “zadatom” pitanju i slanja teksta ili linka “prijatelju” (mail it to the friend). To su, pre svega sajtovi velikih kompanija kao što su BBC (njnjnj.bbc.co.uk) , MSNBC, CNN...
       Ovo su, ujedno i najkorisniji sajtovi za brzo nalaženje sveže informacije, međutim kao u slučaju BBC sajta koji je nekoliko puta proglašavan najboljim, potrebna je prilična veština da bi se našla tražena informacija u obilju koje on pruža. BBC takođe daje besplatno većinu potrebnih programa da bi se njegov sajt pravilno koristio, koji je multimedijalni (pismo, zvuk, slika, film, TV). Možete naći i program BBC tiker koji vam daje najsvežije vesti, onako kako dolaze ili se prijaviti na mail listu i nekoliko puta u toku dana dobijati pisma sa najvažnijim naslovima. Za puno i pravilno korišćenje BBC sajta nevičnom korisniku je potrebna obuka.
       Materijali za kurseve, priručnici i najveći deo obuke novinara za on-line žurnalizam je baziran na ovim sajtovima, jer kombinuje specifične tehnološke veštine (rad sa specifičnim softverom i eventualno poznavanje upotrebe XML i HTML) sa veštinom pisanja za NjEB, koji se u svojoj suštini malo razlikuje i ne odstupa mnogo od uobičajenog novinarskog pisanja naročito za radio.
       Drugi tip on-line novinarstva manje je okrenut glavnim novinskim sajtovima a više pretraživačima (Džahoo, Alta Vista) firmama za marketinško istraživanje (njnjnj.moreover.com), agencijama (njnjnj.nenjsindex.com). Ovde novinar više nudi linkove prema postojećim novinskim sajtovima, po svom uređivačkom konceptu.
       Ono što se ponekad nudi pod firmom “novo on-line novinarstvo” je fenomen poznat pod imenom Njeblog ili Blog, koji u poslednje vreme postaje vrlo popularan, čak i veoma cenjen. To su lični ‘dnevnici’ pojedinaca u kojima se pišu tekstovi, prepričavaju već objavljeni, organizuju diskusije na neku temu i daju linkovi prema ponuđenom sadržaju. U Americi i Britaniji već se biraju i dodeljuju nagrade najboljim blogovima. Novinari Gardijana imaju svoje lične blogove, kao i MSNBC (Njeblog Central) a u pedeset najboljih spada i veblog hrvatskog novinara Marija Proface. Tako je počela nova era “privatnog” novinarstva u koje su se uključili i amateri, tako da blogovi predstavljaju mešavinu najrazličitijeg sadržaja od vrhunskog novinarstva do najgoreg đubreta.
       Treća kategorija novinskih sajtova su sajtovi o novinskim medijima i medijima uopšte. To su oni koji “kontrolišu” slobodu medija (media njatchdogs) kao što su Mediachannel ili Freedomforum ili sajtovi koji imaju sličnost sa indeksnim sajtovima i donose razne tutorijale, obaveštenja o novinarskim školama, kursevima ili studiranju na nekom od fakulteta (European Journalism Center Medianenjs, Europemedia...)
       Poslednji su sajtovi forumi, koji su potpuno interaktivni. Na postavljenu temu ili pitanje javljaju se ljudi sa različitim ili sličnim mišljenjima i diskutuju na zadatu temu ili pokreću novu (kod nas Elitesecuritdž, forum korisnika Unix-a i Linux-a).
      
       M. DAMNJANOVIĆ


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu