NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Plivaj ili se udavi

      
       Početkom 2000. godine na NjNjNj (Njorld Njide Njeb) postojalo je preko dve milijarde stranica, a broj se povećavao brzinom od 7,5 miliona stranica dnevno. Jesenas je Njeb pretraživač All The Njeb objavio da je dospeo na prvo mesto sa dve milijarde stranica (koliko je imao ceo Njeb dve godine ranije). Već danas (januar 2003) All The Njeb ima više od dve milijarde i 300 hiljada stranica, a Google ga je u međuvremenu prestigao sa preko tri milijarde stranica - skoro šest milijardi stranica na dva najveća pretraživača.
       Ako tome pridodamo da su sve te strane bez ikakve kontrole, kataloga, čak, ponekad, i bez imena autora ili datuma, možemo da shvatimo kolike to probleme stavlja pred čoveka na Internetu. Savremeno novinarstvo, ne samo on-line novinarstvo, teško je zamislivo bez korišćenja Interneta. U Americi, prema nekim istraživanjima, 98 procenata novinara se koristi Internetom, a 92 odsto ga koristi kao važan izvor podataka. Zamislite kako je snaći se u tome. Gore nego u nekoj velikoj biblioteci koja nema kataloga.
       Umesto kataloga Internet nudi veliki broj alata (tools) koji vam mogu pomoći u traženju potrebne informacije. To su pretraživači (search engines), metapretraživači, predmetni direktorijumi, a može se pretraživati dubinski veb i nevidljivi veb.
       U on-line novinarstvu pretraživanje, kao početak, ili kraj, obavezni je deo svake “akcije” a i u klasičnom novinarstvu postaje, čak i kod nas vredan, izvor informacija, naročito posle uspostavljanja nekoliko velikih i značajnih sajtova kao što su sajt Vlade Srbije (njnjnj.srbija.sr.gov.džu) ili Projekat Rastko (njnjnj.rastko.org) i drugih.
       Pretraživači omogućavaju korisniku da pomoću ključne reči uđe u bazu podataka (koju najčešće automatski kreiraju roboti ili “Spider”-i). Kada ukucate neku reč, vi ne pretražujete “živi” Internet već samo bazu podataka (statičnu) pretraživača na kome radite. Mada svaki pretraživač radi isti posao, on ga radi različito, dajući različite, ponekad veoma zabavne rezultate (to je naročito izraženo na domaćim pretraživačima). Pretraživači se razlikuju po izgledu, brzini, količini datih rezultata iz baza podataka.
       Najpoznatiji svetski pretraživači su : Google (njnjnj.google.com), All The Njeb (njnjnj.allthenjeb.com), Džahoo (njnjnj.džahoo.com), Hot Bot (njnjnj.hotbot.com), Excite (njnjnj.excite.com), Alta Vista (njnjnj.altavista.com) ... ne mešajte je sa njnjnj.astalavista.sk.box, to je za skidanje krekova, i još mnogi drugi.
       Ovom temom se kod nas jedino ozbiljno bavi sajt njnjnj.pretraga.co.džu i ako želite da naučite nešto o svakom pojedinačnom pretraživaču, pravac na taj sajt, koji ima mnogo korisnih saveta od njeb dizajna do Internet marketinga. Ako hoćete još podrobnije obaveštenje o korišćenju pretraživača, pokušajte na nekom stranom sajtu.
       Povećanje broja pretraživača dovelo je do pojave metapretraživača koji simultano pretražuju zadato pomoću nekoliko pretraživača. Mogućnosti su im daleko veće ali i greške, koje se sve više ispravljaju tako da i oni postaju sve korisniji. O njima kasnije.
       Za sada samo jedan savet: ne pokušavajte ozbiljniji “posao” sa našim pretraživačima. Pišući ovaj tekst ponovo sam ih probao. Na upit “sadam husein” najčešće nije bilo odgovora, jedan je dao “rešenje” - tekst o domaćem terorizmu, jedan o igrici “Ubijte Sadama” iz 2000. god, a jedan tekst o “Kralju trgova”.
      
       MILAN DAMNJANOVIĆ


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu