NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Vreme bloga (2)

      
       Na jednoj konferenciji o on-line novinarstvu (Univerzitet Berkli) Džek Šefer, urednik Salona, jednog od najboljih sajtova koji se bavi on-line novinarstvom, govoreći o veblogu rekao je: kad novinari pričaju o pretnji novog medija oni misle na tri stvari: Mata Drudža, Mata Drudža i Mata Drudža...
       Mat Drudž je novinar koji je radio za pionira bloga Luisa Rosetija, tj. njegove “novine” Njired (njnjnj.njired.com), kada je osetio da u ovom poslu može biti novca i počeo da radi na svom blogu (Drudge Report) koji je izrastao u najveći američki politički tabloid. A tabloidi, makar oni bili politički, mnogo više privlače čitaoce od ozbiljnih novina (u ovom slučaju blogova). Poznat je slučaj jednog Turčina koji je stavio svoje slike na svoj blog u želji da se hvališe, i potraži mladu, a misleći da zna strane jezike, naročito engleski, posetioce je pozdravio sa “I fuck džou”. Prošlo bi to nezapaženo da neki haker nije naleteo na njegov sajt. Onda je priča krenula po svetu i u 2000. godini to je bio najposećeniji sajt na Internetu. Tako je i sa Matom. Njegov sajt njnjnj.drudgereport.com nazvan je, u Americi, povratkom žute štampe u politiku, ali Mat ima skoro dva miliona pristupa sajtu na dan, prima 10 hiljada pisama dnevno, ima svoj arhiv, svoje finansijere i čak organizuje dobrotvorne akcije - sve što priliči žutoj boji.
       Zato je Dejvid Talbot iz Salona (njnjnj.salon.com) bivši urednik SF Exeminer rekao na sastanku u Berkliju: tri najidiotskije stvari u američkom novinarstvu nije samo Mat Drudž, već Mat, Kris Metjus (šou Hardball) i Lari King (Si-En-En).
       Zato je počela borba protiv takvih novinara i takvih “blogera”. Blogeri se mogu pobediti samo drugim dobrim, profesionalnim blogovima. To je uvidela većina velikih medijskih kuća i novinara koji rade ili su radili u njima, pa je blog postao deo ozbiljnog novinarstva. Naravno pitanje je kako raditi ozbiljno sa amaterskim finansijama, naročito za bloger van velikih novinskih kuća.
       Najbolje se snašao Majkrosoft. Pored MSNBC Nenjs, oni su dovoljno jaki da izdržavaju jedan od najboljih sajtova on-line novinarstva Slejt (njnjnj.slate.com), ali su odnedavno počeli i sa svojim blogovima.
       Većina drugih uspešnih blogova je pri nekom velikom mediju ili provajderu, ili se dotira iz nekih fondova, ali još uvek možete pokrenuti mali blog sami ili sa nekoliko profesionalaca voljnih da pomognu (isto važi i za studente novinarstva). Vreme će pokazati vašu uspešnost i, eventualno, doneti novac. Uvek bi trebalo da budete svesni da ćete se “takmičiti” sa gomilom amatera koji mogu da vas pobede, bar u smislu da više ljudi čita (gleda) njihov blog.
       Zbog “digitalnog jaza” koji postoji u našoj zemlji, kao i u svim slabo razvijenim zemljama, mnogo je verovatnije da bi kakav ozbiljan blog naišao na veći “prijem” kod nas zbog socijalnih uslova i tehničke (ne)obaveštenosti naših građana. (Jedan tabloid pre se kupi od ozbiljnih novina, ali kupci tabloida skoro da nemaju kompjutere.) Ovo je surova istina, ali i šansa za ozbiljnost u jednoj drugoj surovoj istini.
       Drugo je pitanje što ovaj posao morate da učite sami (i novinarstvo i tehnologiju), jer nema gde da ga naučite, a uskoro će i on postati veoma značajan, barem za studente novinarstva i one koji hoće da se bave (ili se već bave) novinarstvom.
      
       M. DAMNJANOVIĆ


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu