NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Da je drugačije bilo bi rizično

NAZIV: Smetenjakov crtež
AUTOR: Duško Novaković
IZDAVAČ: Otkrovenje, Beograd 2002.

      Da čovek, naročito mlađi, ne poveruje: još nedavno (po književnoistorijskim merilima), domaća kritika je lamentirala nad prozom nespremnom da se uhvati u koštac sa tzv. savremenim temama. U ovom času, takav prigovor ne bi bio opravdan ni kad je o poeziji reč! Smislen razgovor može da se vodi samo o prirodi odnosa spram savremenosti - čak je i termin angažovani pesnik ponovo u upotrebi - o načinima posredovanja rečenih tema. Smetenjakov crtež, deseta pesnička knjiga Duška Novakovića, može u tom smislu da posluži kao podsticajan povod. A i kao uzorit primer.
       Sklopljena iz četiri ciklusa pesama, Novakovićeva zbirka fokusira vreme ovdašnjih društvenih i političkih promena. “Otvara” se demonstracijama, da kažemo prvom etapom tranzicije, pojave za nju vezane će je premrežavati. Biće čitalac uveden u razrešavanje moralne dileme: govorni subjekt, naime, drži da je od “sobnog blejanja na papiru” hrabrije “u pištaljku kad dunem, štektalo kad zavrtim i vilicama/Klapčući razmahnem zrakom”. U stihovima će se susresti sa “odnegovanom lopovskom klasom tranzicije” i sa pokojim mafijaškim tipom. Ni pesnikove strepnje, da li su promene suštinske, neće biti lišen. Isto tako, gotovo do opipljivosti čitalac će osetiti dejstvo NATO bombardovanja. I, s njim u vezi, razloge za osudu “licemernih targetaša”, kao i televizije koja je imenovana kao “krematorijum za sagorevanje stvarnosti”. Završnica zbirke poentira jedno od ključnih pitanja: da li će nam pomagači sa raznih strana, ako ništa drugo, doneti bar “makaze za kidanje tiranije”?
       Novakovićeva nova zbirka je odista sjajno izveden i sugestivan, kritički angažovan dijalog sa savremenošću. Ali, svakako, ne samo sa njenim političkim aspektima. Zahtevi autentičnosti pesničkog doživljaja u nešto bukvalnijem značenju (ne treba zaboraviti, autor je svrstavan među veriste i postveriste) nalagali su koliko-toliko vernu sliku vremena. Novakovićeve pesme, tako, posreduju opštu moralnu, socijalnu i duhovnu klimu, bave se mentalnim sklopom markantnih aktera epohe, govore o tipovima koji je reprezentuju, ili su njene žrtve. Ali, koliko god složen i obuhvatan bio njegov govor o aktuelnom vremenu, Novaković je i “korisnik” jednog u trajanju učvršćenog iskustva istorije i kulture. (To, dabome, nije prvi put ovim povodom uočeno.) On ga u tekstu neprestano konsultuje, ili preispituje. To će reći da su pojave o kojima ide govor egzemplarno ovovremene, ali priključene pojavama već potvrđenog trajanja. Na delu je “priča” o čoveku tranzicije, koliko i o antropološki proniknutom ljudskom biću. Problemi pevanja su od nje nedeljivi.
       Pesma po kojoj je zbirka naslovljena - uzmimo samo jedan, ali ilustrativan primer - lako može da se ubroji u poetičke, mada je o likovnom stvaranju reč. Govorni subjekt, naime, sledi poteze olovke, s početka jednostavne, a onda (usled autorovog kolebanja, koncepcijskih mena i usložavanja) sve komplikovanije. Podjednako, transponovanje različitih motiva, likova i prizora rezultuje grananjem iskaza na psihološkom, socijalnom, umetničkom i kakvom sve ne smeru. Čini se da pojave koje ulaze u njegovo vidno polje pesnik raščlanjava, prepušta se asociranju i digresijama, istovremeno vodi i upliće nekoliko misaonih tokova. Novakovićevi stihovi su, dakako, najvećma razuđeni i uvek slojeviti, ugrađuju se u mozaičke predstave. Ali, prividnoj amorfnosti uprkos, njegov se iskaz sliva u jedinstvenu celinu.
       Pesnička zbirka Smetenjakov crtež svedoči da je put na kome je mogućno prevladati omeđenosti isečka vremena i lokalnog događanja i te kako dobro nađen. Hrabrost da, ne vodeći računa o vremenskoj distanci navodno neophodnoj za poetsku sublimaciju, kroči u sam epicentar razdešenog života, ispoljio je jedan intelektualno sve samosvesniji pesnik. Autor koji se sa stvaralačkim pokrićem oslanja na erudiciju... Da je drugačije, bilo bi isuviše rizično.
      
       BOGDAN A. POPOVIĆ


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu