NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Kultni predmeti

NAZIV: Dizajn u Italiji, 1945-2000
GALERIJA: Muzej savremene umetnosti, 8. februar - 20. mart

      Izložba sadrži sto predmeta italijanskog dizajna druge polovine prošlog veka iz stalne postavke Trijenala u Milanu. Činjenica da se našla pod krovom Muzeja savremene umetnosti, govori o svesti da je “dizajn”, ma šta to značilo, postao jedan od najizrazitijih kulturnih fenomena savremene istorije i da tu činjenicu konačno prihvatamo i ovde iako je poslednjih pedeset godina bila svesno na ideološkom planu gurana u pozadinu.
       Izložene predmete svakako ne treba posmatrati sa stanovišta poželjnosti u smislu potrošačkog duha, već u kontekstu promena u drugoj polovini XX. veka, koji su, paralelno sa promenama na svim planovima vizuelne kulture zapadnog kulturnog prostora posle Drugog svetskog rata, zapravo pratili ili anticipirali globalno menjanje socioloških, društvenih, tehnoloških; znači, političkih i ekonomskih prilika. Dizajn, kao jedan od kulturnih fenomena, prati i oličava te promene.
       Selekcija ima amblematski karakter i neki od izloženih objekata su, moglo bi se reći, “kultni”, pa ih publika tako i doživljava i prepoznaje. Oni su ovaj epitet stekli ne samo zbog estetskog izgleda već zato što su označili neuralgične tačke u razvoju onoga što pod dizajnom podrazumevamo. Neki su odabrani da, iako sasvim originalnog dizajna, prikažu inovatorski odnos prema novim tehnologijama i materijalima, tako da su postali bazni modeli za dalja istraživanja. Oni takođe pokazuju sposobnost dizajna da utvrdi i predstavi ukus i kulturu perioda u kome su nastali.
       Iako je ovo istorijska postavka italijanskog dizajna druge polovine prošlog veka, pa zbog toga ne možemo da imamo uvid u paralelne pojave u okviru fenomena u drugim delovima Evrope i sveta, iz nje se mogu uočiti i razumeti značajne oscilacije i kolebanja koja su pratila ovu delatnost. I pored toga što je do 60-ih godina tzv. internacionalni dizajn, koji je lansirala Ulmska Skola, bio dominantni vrednosni okvir na globalnom planu dizajna, Italija je već tada pokazivala osetljivost za različitost i elemanat estetskog koji će je, kroz eksperiment i maštu dovesti do vrhunskih rezultata. Postavka je prikazana hronološki i predstavljeni predmeti predstavljaju neke od najvažnijih primeraka koji pripadaju značajnim etapama u razvoju italijanskog dizajna posle Drugog svetskog rata do kraja veka, a koji korespondiraju sa istorijskim, ekonomskim i socijalnim promenama u Evropi a posebno sa fazama italijanske savremene istorije: posleratne godine obnove, ekonomski bum 60-ih, godine socijalnih prestrojavanja pa i konflikata, zatim euforične potrošnje 70-ih i najzad traganje za novim identitetom, karakterističnim za poslednju deceniju koja je za nama.
       Iako na izložbi nedostaju nebrojene paralelne oblasti industrijske i tehničke kulture u kojima je dizajn jedan od presudnih elemenata - transportna sredstva, mašine, instrumenti za naučni i medicinski rad, građevinski elementi, grafički dizajn, arhitektura a pre svega moda - iz ove postavke se može naslutiti ekspanzija uticaja italijanskog dizajna.
      
       GORDANA A. JOVANOVIĆ


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu