NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Propuštena mogućnost

Naslov: Uobraženi bolesnik
Pisac: Molijer
Reditelj: Đorđe Marjanović
Pozorište: Narodno pozorište

      Ima u Molijerovom “Uobraženom bolesniku” nečeg što je moglo da ga danas učini aktuelnijim nego ikad do sada, potencijalna mogućnost da se on transformiše u gorku porugu današnjem zapadnom čoveku, njegovoj opsednutosti isključivo onim što je telesno.
       Nažalost, reditelj Đorđe Marjanović nije pošao tim putem u svojoj predstavi. Ona je koncipirana tako da u celosti pripada lakom, bučnom, površnom pozorištu, čiji je jedini zadatak da publici pruža zabavu i prijatno opuštanje. Za njega je Molijer pre svega veliki naslednik komedije del arte, ingeniozan proizvođač gegova, simetričnih suprotstavljanja dramskih lica, umnožavanja humorističkih detalja, koji bi trebalo da izazivaju zarazan smeh u gledalištu. I on to postiže time što likovi, donekle nalik i na žarijevske junake, imaju scensku, lakrdijsku dimenziju, ali ne i ljudsku težinu.
       Međutim, i tu iskrsavaju ozbiljni problemi. Središnji junak komada, Argan, koga Boris Komnenić igra s velikom energijom, s nesumnjivom izražajnošću, nije u neophodnoj meri smešna figura. U njemu se ne sukobljavaju duševna bolest i fizičko zdravlje; on ne demonstrira da je Argan osoba obuzeta jednom opasnom deluzijom, već ga prvenstveno opisuje kao lukavog, prevejanog, egoističnog intriganta. Tako sporedno potiskuje glavno u Molijerovoj komediji. Drugim rečima, takav Argan, nije i paranoik što ignoriše očigledne dokaze o sopstvenoj zabludi, koji bi morali da izmene ponašanje svake normalne ličnosti, nije lik u kome se neprestano apsurdno konfrontiraju opsesivno i činjenično, pri čemu ne trijumfuje ni prvo ni drugo. U stvari, taj Argan pokreće zaplet, ali ga i umrtvljuje, sprečava da smešno bude još smešnije, još efektnije.
       Opet se, dakle, pokazalo da se dramskom nasleđu ne odužujemo čim na repertoar stavimo neko klasično remek-delo, da je Molijerovog “Uobraženog bolesnika” valjalo modernizovati, prići mu s najvećim ambicijama, s težnjom da se otkrije u čemu je, iz naše perspektive, njegova prava suština.


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu