NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

SCG na marki

Marina Kalezić, magistar slikarstva, radeći poslednjih 15 godina u “Jugomarki”, imala je priliku da kreira marke za tri različite države: SFRJ, SRJ i novoustanovljenu državu - Srbiju i Crnu Goru

      Počela je sa prigodnim markama s temom Zemaljski muzej u Sarajevu, a poslednja emisija maraka države SRJ bila je pod naslovom “Zašto ste nas napustili?” na temu napuštenih pasa. Naslov gotovo simboličan u odnosu na prvu seriju maraka slikara Radomira Bojanića, u novoj državi SCG koja je napravljena o Savetu Evrope i konačnom prijemu u taj savet.
       Ovakva odslikavanja važnih događaja ili tipičnih motiva za neku državu, prema rečima Marine Kalezić, nisu slučajna. “Svaka marka koju štampa neka zemlja je kao prozor u tu zemlju, ona je reprezentuje preko motiva prirode, bitnih događaja, godišnjica rođenja ili smrti njenih poznatih naučnika ili umetnika. Marka je zato i neka vrsta medija i jedan način lepe komunikacije sa drugim zemljama. Dobar primer je i emisija koja je u pripremi za ovu godinu a koja za temu ima naše poznate glumce - od Čiča Ilije Stanojevića do Zorana Radmilovića, predstavljene preko portreta i u njihovim poznatim ulogama.”
       Teme samih maraka dele se na stalne i one koje su prihvaćene između više stotina predloga koje “Jugomarka” dobije svake godine od raznih institucija. “Stalne teme maraka koje se obrađuju svake godine su na primer, flora i fauna, Evropa, evropska zaštita prirode, zaštićene životinjske vrste, Uskrs, umetnost (Božić), Radost Evrope i Dan marke. Ostale teme maraka su odabrane na osnovu predloga povodom raznih jubileja i godišnjica. Na primer, ove godine biće puštena emisija na temu 100 godina prvog leta braće Rajt kao i jedna povodom sto godina prvog automobila u Beogradu. Međutim, svake godine pored ustanovljenih emisija bude i nekoliko vanrednih tema koje pokrivaju aktuelne i važne događaje koji nisu mogli unapred da se isplaniraju. Takva je i emisija na temu ulaska u Savet Evrope”, kaže Marina za NIN.
       Prema Marininim rečima, marke sa motivom Saveta Evrope će verovatno biti veoma tražene i imaće filatelističku vrednost jer obeležavaju jedan istorijski događaj.
       Sami motivi na markama i njen izgled rezultat su dužeg istraživanja koje se tiče teme emisije Marina Kalezić kaže: “Brojni saradnici, uglavnom kustosi muzeja i stručnjaci u raznim drugim institucijama, obezbeđuju nam fotografije, slajdove, tekstove i tek kad dobijemo ceo materijal, onda pokušavamo temu da obradimo na najbolji mogući način. Na primer, za emisiju na temu napuštenih pasa imali smo divnu saradnju sa organizacijom za poštovanje i brigu o životinjama - Orka.”
       Tehnika kreiranja maraka kod nas podrazumeva ručno rađene crteže koji su zbog toga veoma cenjeni u svetu. “Iako se pomažemo kompjuterom u dizajnu gde se slika finišira, osnovni crtež je, u stvari, napravljen rukom, što nije standard u svetu gde se uglavnom sve radi kompjuterski”, objašnjava Kalezić. O tome svedoče i nagrade na svetskim konkursima za najlepšu marku: slikar Radomir Bojanić je 1995. osvojio drugu nagradu u Parizu za blok na temu Kolumbovog otkrića Amerike, a Marina Kalezić je 1996. ušla u prvih deset sa markom rađenom na temu 120-godišnjice Crvenog krsta u Srbiji.
      
       JELENA VUKOTIĆ


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu