NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Urne-besno!

Delo: CIRKUS PRIMITIF BALET
Koreograf, reditelj i protagonista: Staša Zurovac
Partitura, CD Internet: “Musica della Zirka” Žan- Marka Celvera HNK iz Zagreba u Narodnom pozorištu u Beogradu

      Inspirisan Kalderonovim “Život je san”, S. Zurovac nas je na urnebesno duhovit način, ponekad karikiran do groteske, a ipak duboko emocionalan i oslobođen jednosmernih kanona klasike, očarao spontanom praiskonskom igrom začudne fantazije i originalnosti. Mada Zorovčeva režija liči na improvizaciju, a jezik “primitivne naive” direktno iskazuje “vlastito iskustvo, snove i trpljenje”, njegov savremeni balet Cirkus tumači do najdelikatnijih nijansi oštroumno osmišljenu i izvedenu, u koncepcijskom, instrumentalnom i kompjuterskom smislu, izvanredno igrivu partituru Celvera “Musica della Zirka” (francuskog kompozitora, koju je Zurovac već koristio u svojim nadrealističkim koreografijama “Vereničin san” i “Bogovi su mrtvi” nedavno viđenim u Beogradu, u Ateljeu 212). Primerno uvežbani ansambl i solisti (asistent: Olja Jovanović-Zurovac): Ana Samovojska, Suzana Bačić, Olja Zurovac, Staša Zurovac, Georg Stančiu, Alen Gotal, Andrej Babanov i dr., proveli su nas, šarmantnom igrom, duhovitošću, ali i smislom za karikiranje likova i situacija, kroz nadrealni imaginativni svet koreografa kojim dominira, u završnici, zanos snoviđenja. Naravno, pogodili ste! Aluzija na stvarnost je očigledna.
       U svedenom dekoru Dinka Jeričevića središnjeg crnog fona i nešto manje crno-sivkastog okružja, uz prosvetljujuće svetlo Vladimira Kazde, i duhovite seksi crnačke suknjice (i za muškarce kao i za žene) Katarine R. Galić, koje su više razotkrivale no prikrivale karikirane pokrete, probijala se urnebesna radost zajedničkog postojanja. Zurovac, guru ili šaman, uvodi nas u dionizijski ritual slavlja igre u čast života. “Ovako baletizirana opera Celvera sjajan je primer tribalnog cirkusa, što deluje tako plemenski, a istovremeno se odnosi i na sadašnjicu” (Zurovac). “Cirkus” je pun inventivnih scena, dueta i grupnih “divljanja”. U početku, igrači leže “kao mrtvi”, u sredini režije je nekoliko zaustavljenih grupnih portreta uz usiljeni osmeh, ali ironiju situacije demantuju docnije ljubavni dueti i strasna zavođenja, uz veoma seksi grljenja. I sve to garnirano, kao specijaliteti ŕ la carte obeju kuća... uz lepet krila (kao muzičkog fona) nežne Zurovčeve poeme: “Upoznati dugu... i anđela lepet kratki što ubija tuge trag, plešuć’ pjesmu srca nestati u igre zavičaj...” A tek kraj?... Prava fantastika! Nad sjedinjenim telima ruši se jato zvezda odbleskujući fluorescentno dijamantsku prozračnost nadnaravnih golubica mira što ljupko proleću nebom. Neodoljivo!
      
       Mirjana Zdravković


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu