NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Brisanje prošlosti

Ne krijući da je jugonostalgičar, Predrag Matvejević odgovara na pitanje šta je ostalo danas od jugoslovenstva

      Jugonostalgičari su danas skoro izumrla vrsta. Posebno u Hrvatskoj i Srbiji u kojima se ideja jugoslovenstva rađala i kao usrećiteljska nametala svim narodima i narodnostima države stvorene posle Prvog i obnovljene posle Drugog svetskog rata. Javno ispoljavanje pozitivnih osećanja prema bivšoj Jugoslaviji takođe je nepoželjno i nepopularno i, na kraju krajeva, nelukrativno, s obzirom na privilegije koje danas donosi privrženost nacionalnim i nacionalističkim državotvornim ideologijama. Toga su, kao i u vreme kada su bili vatreni pobornici jugoslovenstva, svesni, pre svega, pisci i intelektualci. Mnogi među njima stide se svojih biografija, nekih dojučerašnjih postupaka i knjiga, spremni da se odreknu mnogo čega, osim materijalnih vrednosti, iz vremena kad su ispisivali (i naplaćivali) ode najpre Titovom a potom Miloševićevom jugoslovenstvu i vladarskom umeću.
       Kao da prkose svemu napred rečenom, u Hrvatskoj su opstala dvojica i ovoj sredini dobro poznatih jugonostalgičara - Igor Mandić i Predrag Matvejević. U svojoj sredini za to su platili veliku cenu. Prvi je izabrao da živi kao neka vrsta večitog “unutrašnjeg emigranta”, drugi se dobrovoljno iselio i potražio spas “između azila i egzila”. Uprkos svemu, zadržali su veze s Beogradom i nastavili saradnju s ovdašnjim izdavačima i medijima. Jedan je ostao u bliskim odnosima s nekim nacionalnim i građanskim intelektualnim krugovima, drugi s bivšim levičarskim i novim “mondijalističkim”.
       Nije, dakle, nimalo slučajno što se danas u Beogradu pojavljuje jedna knjiga Predraga Matvejevića. Neobično je što je to knjiga “Jugoslovenstvo danas”, tj. njeno reprint izdanje, i što se njen autor ne plaši reakcija i recepcije na koje ona može naići danas. U predgovoru, koji zajedno sa pogovorom, treba da pruži odgovor na pitanje “Šta je ostalo danas od jugoslovenstva”, Matvejević priznaje da je i sam bio iznenađen što mu je izdavač ponudio objavljivanje baš ove knjige. Jer, “ni prije dvadesetak godina knjiga nije bila dočekana s oduševljenjem” (prvo izdanje: 1982, Zagreb, Globus, beogradsko 1986, BIGZ): “Prisjećam se znanaca u Hrvatskoj koji su me hladno pozdravljali i pitali: ‘Što će ti to?’ Kad su mi nacionalisti u Beogradu zamjerili što sam napisao da je u stanovitim prilikama ‘srpsko jugoslovenstvo budilo prošireno srpstvo’, oni koji su mi do jučer okretali leđa u Zagrebu počeli su me tapšati po ramenima: ‘Neka si to rekao Srbima!’ A knjiga je pri tom ostala ista.”
       Matvejević još podseća da je njegova knjiga nastala na tragu jugoslavenske ideje, prisutne u svim našim kulturama, posebno u Hrvatskoj. I da je u knjizi više reč o onom što zbližava nego što deli Južne Slovene, pošto autor pripada naraštaju koji je nastojao izgraditi zajednicu slovenskih naroda kojima povest nije bila sklona. Ističući s rezignacijom da je krajnji rezultat takvih nastojanja porazan, ali da nije morao biti takav, Matvejević i u ovom predgovoru spominje Slobodana Miloševića koji je “na razmeđu osamdesetih i devedesetih godina, u borbi za prevlast, dao do tada neslućen zamah srpskom nacionalizmu”, a “potaknuo i sve druge nacionaliste, napose hrvatske koji su se već bili probudili”. Citira i otvoreno pismo koje je godinu dana pre pada Vukovara i dve pre napada na Sarajevo, septembra 1990, preko “Borbe” uputio Slobodanu Miloševiću. Predviđajući katastrofalne posledice njegove politike, savetovao mu je: “Danas vam još može spasiti obraz ostavka. Sutra to neće biti dovoljno: preostat će možda još jedino samoubojstvo.” Matvejević sa žaljenjem konstatuje da je “nakon što je pismo bilo objavljeno, izgubio (sam) većinu prijatelja u Beogradu. Sve one koji su se poveli za voždom, veličali ga, aplaudirali mu na velikim mitinzima...” Iste godine (u septembru) Matvejević je napisao i poslao pismo Franji Tuđmanu, koje tada nije mogao da objavi u Hrvatskoj a nije hteo u Srbiji. Upozoravao ga je na posledice “rušenja Jugoslavije po svaku cijenu” i “udovoljavanja slijepim nacionalizmima”. Nedugo posle toga, neko mu je, navodi, ispalio dva revolverska hica u poštanski sandučić i napisao na njemu “Crveni konj” i “Svinja jugoslovenska”. Odlučio je posle toga da ode iz Hrvatske, najpre u Francusku, zatim u Italiju.
       Matvejević još ukratko opisuje kako su poslednje decenije minulog veka u našim sredinama iz dana u dan padale maske s lica i laž izbijala iz mikrofona, a obmana se širila po novinama. Novi komesari su, kaže, još jednom prepravljali i krivotvorili prošlost a svemu su davale ton svađe i nadmetanja između Srba i Hrvata oko toga kome je jugoslovenstvo nanelo više zla: “Za sve je najveći krivac Josip Broz, koga su do juče i jedni i drugi hvalili i slavili. Požalim što sam prije tridesetak godina pisao predsjedniku, čije djelo cijenim, da se ‘povuče sa svih funkcija’, jer ‘doživotno predsjedništvo’ nije spojivo s idejom socijalizma. Mislio sam na socijalizam s ljudskim licem i želio da on nađe svoj dom u Jugoslaviji. S takvom sam primisli pisao ‘Jugoslavenstvo danas’.”
       Tražeći odgovor na pitanje šta je ostalo danas od jugoslovenstva, Matvejević, između ostalog, kaže: “Možda vrlo malo, a možda ipak više nego što nam se čini. Stariji se sve češće usuđuju priznati da su živjeli mnogo bolje u Jugoslaviji. Mladi sve više gube vezu s onim što je bilo prije.” Posredi je, kaže, stvarnost koja je prekinuta a nije zaključena. Kultura je, najzad, ta koja je dužna preneti pamćenje jednog pokoljenja drugome. To je, zaključuje pisac, pogotovo važno u prilikama u kojima se samo pamćenje krivotvori ili poništava.
       Reprint ove knjige štampala su tri izdavača: MVTC, Beograd (kao izvršni izdavač), Budžbook, Sarajevo i Durieux, Zagreb, a autor je sav honorar poklonio Domu za decu bez roditeljskog staranja “Jovan Jovanović Zmaj” iz Beograda.
      
       SAVA DAUTOVIĆ


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu