NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Sve do jednom...

Sve češće u tabloidima pominjana ministarka saobraćaja ne bi trebalo da brine za publicitet

      Dva puta ove godine u Makišu je isticala azotna kiselina u životnu sredinu, prošle godine isto se desilo na Topčideru, nekoliko nedelja pre toga na Dorćolu se izlio amonijak, imali smo ove godine i istakanje ulja u prirodnu sredinu na više lokacija ali, tvrdi Dr Milan Milutinović, načelnik službe za ekotoksikologiju Gradskog zavoda za zaštitu zdravlja, sve to je smešno u poređenju sa najnovijim akcidentom na beogradskoj Železničkoj stanici.
       Naime, akcidenti sa vinil-hloridom nose najveći stepen opasnosti a u nedelju ujutro tri vagona - cisterne iz teretne kompozicije koja je prevozila vinil-hlorid iz Ukrajine za Makedoniju iskliznula su iz šina i prevrnula se na sporednom koloseku prilikom ulaska na Železničku stanicu Beograd. Sreća je samo što prilikom isklizavanja nije došlo do eksplozije ovog opasnog gasa (vidite okvir). Ali i što je “Petrohemija” dugo proizvodila ovu materiju te kod nas postoje značajna iskustva u ophođenju sa njom.
       Ispod železničkog mosta sada se nalazi pet novih cisterni, pretakanje vrše radnici “Petrohemije” i opasnosti po građane i životnu sredinu - nema. U tome su se složili kako dr Milutinović tako i resorni političari: Marija Rašeta-Vukosavljević, ministarka saobraćaja i Srđa Popović, savetnik premijera Živkovića za ekologiju. Najopasniji je, veli dr Milutinović, bio postupak ispravljanja cisterni u položaj adekvatan za pretakanje jer je tada moglo da dođe do varničenja, oštećenja pa i samog oslobađanja gasa ali kada je to, sposobnošću radnika Petrohemije odrađeno uspešno bojazni više ne bi trebalo da bude. On kao posebno naglašava da u toku cele ove akcije - nijednog trenutka nisu uočene koncentracije vinil-hlorida koje bi mogle da ugroze ni radnike koji tamo rade ni građane u okruženju. Tako bi u trenutku kada ovaj broj NIN-a bude pred čitaocima cisterne već uveliko trebalo da se nalaze u glavnom gradu Makedonije, koji je i njihovo glavno odredište.
       Mišljenja koja su se pojavila u štampi da je zbog sigurnosti celu količinu trebalo spaliti Milutinović opovrgava. “Tako bi se stvorilo samo još toksičnije jedinjenje i opasnost bi mogla biti samo veća.”
       O razlozima iskakanja vagona još uvek postoje samo nagađanja a istom nije odolela ni ministarka Rašeta-Vukosavljević izjavivši da je verovatno u pitanju tehnički faktor. Istraga će pokazati, postao je uobičajen odgovor, ne samo u ovoj situaciji. Na odgovornost je nadležne pozvala jedino Unija zelenih, koja se pita “da li je slučajnost da se već četvrti put na prugama u samom Beogradu dešavaju ekološke nesreće ili tu ima nečeg više od ljudskog nemara i nepoštovanja strogih propisa i standarda prilikom transporta opasnih materija”. I da “zeleni” zahtevaju ostavke Marije Rašete-Vukosavljević i Anđelke Mihajlov, ministarke za zaštitu životne sredine.
       Na pitanje o sve češćim ekološkim nesrećima dr Milutinović pogled usmerava na pružni kolosek. “Mislim da ovi koloseci nisu odgovarajući za kompozicije te snage kao što je bila ova iz Ukrajine. I ne samo ovi koloseci i ova kompozicija, pa celokupna infrastruktura je na sve nižem nivou. Stanje cisterni, vagona, saobraćajnica, hladnjača je jako loše.”
       Ali, da se vratimo na odgovornost. Prema starom zakonu saglasnost za prevoz eksplozivnih materija davalo je Ministarstvo unutrašnjih poslova a saglasnost za prevoz radioaktivnih i jonizujućih supstanci Ministarstvo za zaštitu životne sredine, da bi Vlada Srbije nedavnom specijalnom uredbom nadredila ovim ministarstvima Ministarstvo za saobraćaj i veze, koje bi prema uredbi trebalo da ima ulogu koordinatora. Shodno ovome, sve češće u tabloidima pominjana ministarka saobraćaja ne bi trebalo da brine za publicitet i u narednom periodu.
      
      
       GORISLAV PAPIĆ


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu