2427, 04 JUL 1997

Obracanje Biljane Plavsic Glavnom odboru SDS-a i narodu Republike Srpske

SVERC KAO NACIONALNA POLITIKA

... Pocelo se sa transformacijom vojske na osnovu ranije prihvacenog Zakona o odbrani. Promene su zapocete od Glavnog staba. Iz poznatih razloga, general Mladic je smenjen. Primopredaja duznosti od Glavnog staba na Generalstab trajala je od pocetka novembra do 22. decembra. U tom razdoblju desavali su se mnogi nepotrebni i nemili dogadjaji kojih se svi secamo. Bilo je pretesko. Danas je Vojska Republike Srpske stabilizovana i ucinjeno je sve sto je bilo moguce uciniti. Nazalost, materijalna potpora od strane drzave bila je suvise ogranicena i u tome leze glavni uzroci nekih nedostataka u reorganizaciji vojske. Vec je odavno budzet Republike ugrozen nesavesnom i neodgovornom politikom koja se vodi u sferi ekonomije, gde siva ekonomija dominira.

Jos kao potpredsedniku stizale su mi informacije, anonimne, ali i sa potpisima, nekada sa pecatom i potpisom, o poslovima kojima se bavi ova institucija, a koji su sasvim u suprotnosti sa onim cime drzavna policija prema Ustavu i zakonu treba da se bavi, sto je slucaj u svim drzavama, narocito u drzavi koju smo obecavali narodu. Posle septembarskih izbora, informacije o nedozvoljenim rabotama MUP-a bile su cesce i verodostojnije. Sve informacije svode se na to da je nas MUP ukljucen u ilegalnu trgovinu ili je svojim prisustvom omogucava. Roba koja se na taj nacin uvozi prodaje se na crnom trzistu Federacije: nafta, cigarete, gradjevinski materijal, stoka, kafa, alkoholna i bezalkoholna pica, zeolit itd. Vrlo retko se naplacuje carina. Neke od ovih roba su i zvanicno od Vlade oslobodjene carine, naravno pod firmom "strogo poverljivo". Novac od prodate robe se u torbi iznosi i predaje "poverljivim" ljudima na nasoj teritoriji. Kako mi rece celni covek Sluzbe drzavne bezbednosti Republike Srpske Dragisa Mihic, to je najtezi deo ove operacije jer tu padaju i mrtve glave. On mi je takodjer potvrdio da se MUP time bavi, a ovaj posao je nazvao "drzavnim kriminalom". Ministar Kijac, koji je takodjer potvrdio gore navedeno, kao i da se trgovina odvija preko dva prduzeca SELEKT-IMEKS i CENTREKS, rekao mi je da je nalog za ovaj posao dobio od predsednika Karadzica. Imam i pismenu izjavu da se MUP bavi ovim poslovima, dok gospodin Karjisik pismeno izjavljuje da se MUP nikada time nije bavio. Sve relevantne informacije predala sam Vladi, koja je formirala komisiju. Nakon istrazivanja u koja je ukljucena finansijska policija, jasno je da je SELEKT-IMEKS registrovan u Banjaluci na ime nepostojeceg coveka, ne vodi knjige, medju zaposlenim nalazi se ime gospodina Dragise Mihica. Materijal koji sam dobila od Vlade za oba preduzeca predat je Okruznom tuzilastvu u Banjaluci i Bijeljini. U medjuvremenu na nasoj teritoriji pojavljuju se druge do tada nepoznate firme: Airlines, Javnost - Pale, Bankom - Zvornik, Geneks-trejd Banjaluka, SB Zvornik, Orion 3 Banjaluka i dr. Nemoguce ih je sve nabrojati. Iz kancelarije Evropske komisije za carine poslato je pismo g. Trifunovicu, zameniku Republicke uprave carina (9. jun 1997) u kojem se upozorava da se roba sa visokom carinskom stopom uvozi bez placanja carine, ne prodaje se na trzistu Republike Srpske, iako je navedeno da se nabavlja za nase trziste, vec se prosledjuje direktno na crno trziste Federacije. Ova kancelarija je pratila prelaz samo nekoliko artikala, na jedanom do dva prelaza u ogranicenom roku. od 62 transporta carinjenje je izvrseno samo u sedam slucajeva.

Iako je u novembru 1996. godine ministar Kijac rekao da prestaju sa ovim poslovima, 20. januara 1997. ministar daje nalog CJB Trebinje da se omoguci reeksport cigareta, sa napomenom da je dokumentacija ispravna. Na prelazu prema Crnoj Gori 21 - 22. aprila 1997. presli su brojni sleperi cigareta na isti nacin kao sto se i ranije desavalo. Naravno da se postavlja pitanje gde novac od prodate robe odlazi. Neubedljivo je objasnjenje da ide jedna trecina SDS-u i za opremanje MUP-a. Ono sto je najvaznije, u budzet Republike Srpske ne dolazi.

Sve se ovo desava na ocigled i zaprepastenje naroda, koji je u Rogatici pokusao da to spreci, kada se narodu suprotstavila policija. Slicno se desilo u Bileci, gde su opstinske vlasti sprecile da do toga dodje.

Postavlja se pitanje da li ministar svojim ponasanjem sabotira drzavne institucije i na taj nacin nanosi drzavi ogromnu stetu, koja ce prvo pogoditi Brcko, ali sigurno i celu drzavu. Ovo je neustavno, nezakonito ponasanje, ali nije i jedino, jer sam vec ranije rekla da je isti ministar dozvolio da se MUP bavi poslovima koji su daleko od onih kojima treba da se bavi - pomaze sverc trgovinu, cime nanosi ogromnu stetu narodu i rusi ugled drzave. Postavljam pitanje da li mi mozemo da funkcionisemo na ovaj nacin. Ocito je da ministar Kijac radi to po svom nahodjenju, ili dobiva naredbe od nekog drugog, ko po Ustavu od septembarskih izbora nema prava ni odgovornosti za ovakvo delovanje. ZBOG SVEGA NAVEDENOG TRAZIM OSTAVKU MINISTRA KIJCA.

... Saradnja sa Predsednikom Vlade mora biti mnogo, mnogo bolja. Skoro da je potpuno izostala u periodu posle izbora. Na temelju dosadasnje saradnje i procene rada predsednika Vlade, verovatno cu iskoristiti njegovu pismenu ostavku, koju je kovertirao i predao mi je kada je bio predlozen za predsednika Vlade.

Nakon otvoreno neustavne procedure potpisivanja i usvajanja Sporazuma o specijalnim paralelnim odnosima izmedju SRJ i Republike Srpske, unutrasnja politicka situacija u Republici Srpskoj postaje sve vise haoticna. Ono sto je definitivno izaslo na videlo je cinjenica da je Republika Srpska postala u pravom smislu partijska drzava, u kojoj se sve vazne odluke donose iza zatvorenih vrata, ali ne samo kada je Sporazum i slicno u pitanju, nego dobrim delom i ekonomija, sudbina preduzeca, zaposljavanje i sudbina ljudi (o ovome se odlucuje ne prema profesionalnsoti nego prema podobnosti). Ucene i pretnje postale su metod da se postignu ciljevi.

Otvoren nacin na koji se ovo radi jos vise zabrinjava - jer to pokazuje gubitak svakog osjecaja za meru.

Nominalno visestranacka Skupstina, u kojoj apsolutnu vecinu ima vladajuca partija, koristi samo kao masina za dizanje unapred programiranih stranackih ruku, cime se potvrdjuju odluke vec donesene iza zatvorenih vrata, bez bilo kakve javne rasprave. Opozicija koristi skupstinsku pozornicu da izusti teske reci i kvalifikacije na racun vlasti, nema debate u kojoj reci i argumenti uticu na misljenje i na svest, kako je bilo ranije u Skupstini Republike Srpske. Nedostatak poretka je samoubistvo za svaku drzavu. A u Republici Srpskoj sada nema nikakvog poretka. Cak je i negativan poredak, kakav je bio komunisticki, bio bolji nego sadasnje stanje rasula i otvorene otimacine.

Moze se reci da je olaksavajuca okolnost za Republiku Srpsku to sto se jos uvek nalazi u plasticnom mehuru Dejtona, izolovana od mnogih posledica sopstvenih postupaka i odluka. Drzava u kojoj budzet prakticno ne postoji, cija policija ucestvuje u svercu preko granice, tj. u potkradanju vlastite drzave, cije je stanovnistvo u ogromnoj vecini u materijalnoj bedi - takva drzava bi u normalnim uslovima bila lak plen za neprijatelja. Medjutim, Dejton trenutno garantuje granice Republike Srpske. Dajuci mandat stranoj vojsci da ih stiti, dejtonske strukture i njihovi sponzori vrse relativno pozitivan pritisak na drzavne institucije Republike Srpske.

Medjutim, medjunarodna zajednica nece jos dugo cekati da Republika Srpska otkloni sve ono o cemu sam ranije govorila. Nece dugo cekati da uspostavimo pravnu drzavu, sto je jedini uslov i nacin naseg opstanka. Oni su se zamorili, ali pre nego sto dignu ruke od nas, napravice nesto sto je za njih najjednostavnije, a za nas smrtonosno utopice Republiku Srpsku u jedinstvenu Bosnu i Hercegovinu, sa obrazlozenjem da nismo sposobni da uspostavimo red i ustavnost u nasoj drzavi.

Pitam se da li oni koji vrse opstrukcije vlasti, to isto zele.

Da ne bi doslo do ovako pogibeljnog ishoda za srpski narod, koristicu sve mogucnosti koje mi Ustav pruza kako bi se izbegla katastrofa.



Copyright © 1996 NIN, Yugoslavia
All Rights Reserved.